HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur påverkar rummet ljudet ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2003/09/18 :  15:50:37  Show Profile Send Guru a Private Message
Dum fråga kanske men jag funderar lite på i vilket rum jag ska ha stereon i, jag har två att välja mellan.

Rum 1 Normalt vardagsrum 25kvm med tv och soffa, men det står en flygel i samma rum hur påverkar flygeln ljudet ??

Rum 2 Övervåning med snetak, ena gaveln har glasvägg. Ca 50kvm och takfönster. Hur blir ljudet med glas bakom högtalarna ?

Vilket rum är lämpligast ?

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/09/18 :  15:52:52  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Vad har du för stereo ?

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2003/09/18 :  15:54:39  Show Profile Send Guru a Private Message
Förnärvarande Densen Beat 100 (tillsalu), thule 150b och quad 11L.

Edited by - Guru on 2003/09/18 15:54:58
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/09/18 :  15:58:13  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Quad 11 är väl ett par stativare och kan få svårt att fylla upp ett rum på 50 kvadrat...å andra sidan kommer nog flygeln att ställa till det.....ähh du får prova dig fram

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2003/09/18 :  16:01:48  Show Profile Send Guru a Private Message
Visst kan man prova sig fram med man kanske kan komplettera med absorbenter osv. som jag ej har tillgång till...
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/18 :  16:21:34  Show Profile Send niklas a Private Message
Jag har ganska dåliga erfarenheter av att ha ett piano i rummet. Eftersom ett sådant är ganska tungt och osmidigt att flytta på så provade jag aldrig att spela musik i rummet utan pianot. Fick dock aldrig riktigt till det och mina misstankar riktades mot pianot, eftersom jag inte kom på någon annan anledning.

Sen flyttade jag och pianot följde inte med mig och nu har jag inte alls de problemen längre...

Mvh Niklas

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/18 :  16:22:11  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag skulle nog oxå gå på det mindre rummet även fast det står en flygel där... Det kommer inte bli mycket ljud kvar från dom i det större rummet, och glas är ju inte det bästa att ha i stora mängder bakom ett par högtalare.

/M
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2003/09/18 :  16:38:43  Show Profile Send Guru a Private Message
Borde inte snetak vara ett plus med tanke på stående vågor eller vad det nu heter....?
Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2003/09/18 :  16:49:06  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag skulle gå på det större rummet och byta högtalare till ett par golvare av bra kvalitet.Jag skulle även prova att placera ut sk.absorbenter.
Mvh
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/09/18 :  17:06:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Piano är nog inget bra i ett lyssningsrum.
Man ska nog undvika allt med resonanslådor som kan sättas igång att låta när man spelar musik. Jag brukar plocka bort mina gitarrer när jag ska lyssna seriöst.
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/18 :  19:09:46  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Går det inte att flytta flygeln från rum 1 rill rum 2? Och ha rum 1 som lyssningsrum. Alternativt bygga om övervåningen.
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2003/09/18 :  19:16:38  Show Profile Send arcam a Private Message
Hej Guru jag hade satt stereon i rum 2 på grund av att
du slipper ljudpåverkan/resonanser från flygeln.
Jag kan rekommendera dig att sätta upp en tjock gardin
framför glasväggen, det kan hjälpa mot resonanser,
det bästa hade varit om du kan ersätta glasväggen
med en vanlig stabil vägg, kanske jobbigt att bygga
om men det är ett alternativ. Annars placera högtalarna
långt från glasväggen gärna 2-3 meter om det går.

/arcam
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2003/09/18 :  19:52:38  Show Profile Send Guru a Private Message
Hmm...knepigt detta, ombyggnader är uteslutet och tyvärr går inte flygeln att få upp för trappen :(

Jag tänker helt enkelt montera ihop anläggningen på övervåningen (rum2)och testa dämpa med massa madrasser o grejjor så får vi se om det fungerar.

Kan man avgöra hur ett rum skall dämpas bara genom at se på bilder eller måste man vara på plats ?? Jag postar lite bilder i helgen så kan ni kanske ge mig lite tips om vad jag behöver....

mvh

Edited by - Guru on 2003/09/18 19:53:26
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/09/18 :  20:01:28  Show Profile Send yalpa a Private Message
Nu tror jag inte att ett par stativare kan påverka flygeln vid normala lyssningsvolymer, folk gillar att överdriva En del påstår att man inte ska ha telefon i rummet för att det påverkar ljudet...yeah...man kanske ska fylla käften med bomull, det kan ju eka därinne också annars.

Det som påverkar mest är väggmaterialet, mattor etc. Rummets storlek har också liten betydelse, jag har hört contour 1.1 i rum på långt över 50 kvadrat, men då får man givetvis sitta så att högtalarna och lyssningsposition bildar en triangel på högst 3-3-3m. Det lät så otroligt bra att jag tappade hakan, mest för att all eko var borta och kanalseparationen var spöklik.
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/09/18 :  21:23:28  Show Profile Send Texianen a Private Message
Vad har du för hus? =) låter fint med glasväggar och allt.
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2003/09/18 :  23:24:37  Show Profile Send JM a Private Message
Rum 2 helt klart ! Det är dubbelt så stort plus att det inte har ngn flygel ! Kanske skulle du prova att "dämpa bort" glasytorna på ena gaveln med ngn tjock gardin eller dylikt... Vad är det för mått på rummen ? Är det stora rummet på 50 kvadrat så borde du ju kunna ställa högtalarna längst en annan vägg dessutom... (och slippa glaset bakom)

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/19 :  09:33:29  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Angående flygeln: Man kan väl lägga en filt ovanpå strängarna, såvitt jag vet ligger dessa öppet om locket fälls upp. Opraktiskt kanske.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/09/19 :  10:18:23  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Rum 2. Att det är utrymme runt om blir förmodligen inte några problem.Det är oftaare större problem om man har för litet pga att väggarna påverkar ljudet. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/09/19 :  18:24:54  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ta det stora rummet, där kan du undvika problem med närhet till väggar och ljudet lär få ett annat flyt. Det kanske krävs mer effekt på förstärkeriet dock. Glas behöver inte betyda problem, i ett modernt hus skallrar ju inte rutorna som i ett äldre, att ha flera olika matrial kan vara till fördel.
Att ha saker som sjunger med är ett stort problem tex musikintrument, element, vitrinskåp mm, det påverkar oss mer än man vill tro.
Jag upplever det som att det ligger en ton och stör hela tiden, lyssningen blir nervös och en viss agressivitet kan upplevas.
Prova genom att spela kraftfull(många toner/frekvenser) musik på rejäl nivå tryck på pause och lyssna efter ringningar dessa kan ibland härledas till ovanstående saker. Knacka på saken du misstänker sjunger med om den har samma ton har du hittat ett problem.
Prova att avlägsna eller dämpa objektet, blir det bättre?
(Ringningar i örat blir svåra att dämpa, så spela med viss måtta)

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/09/19 :  18:29:03  Show Profile Send Adagio a Private Message
En fråga bara: hur får man rum med både stereo och flygel i ett rum på 25 kvm?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000