HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Köpa kondningar och hexfred dioder
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/09/17 :  22:12:12  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hejsan, jag vill ha tag i följande till en rörhörlursstärkare:
Signal: 470 uF 25 V, 100 uF 16 V, 0.22 uF 250 V
Nätdel: 470 uF ca 400 V, 100 uF ca 400 V.
Likriktardiod som ska ersätta BYV96D, vill ha hexfred.

Någon som vet var man kan köpa "bra" såna kondningar? Någon som vet var man kan köpa dioderna?
Kanske någon här som har grejer att sälja? Vad vet jag.

Claes.

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/09/17 :  22:33:15  Show Profile Send UrSv a Private Message
Elfa har allt utom HexFred-dioder vad jag vet. De skröt ju om att vara IR partner och skulle kunna leverera allt från IR. Kolla med dom.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/09/18 :  11:33:52  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Har ju kollat Elfa men dom har inget som jag känner igen som "bra". Kanske jag som inte vet vad jag letar efter då?
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/09/18 :  11:45:31  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Om du menar Blackgates så är Percy Audio i USA störst på dessa tror jag.
Angela Audio har också dessa. De har även andra "fina" kondingar.
Dimitri
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/09/18 :  12:40:34  Show Profile Send cittroman a Private Message
Jag har 270uF 450v och 470 uF 450v snap in för 30:- resp 40:- st till din nätdel.
Om det är intressant?


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/09/18 :  13:54:08  Show Profile Send DHT a Private Message
Jag vet inte huruvida nån i sverige säljer hexfred, men måste du ha just sådana?

Det finns en rad andra dioder (som t.ex. Elfa har) med samma fördelar (soft recovery) som säkert skulle funka minst lika bra.

E-lytar: Jag har hört många DIYare som tycker Panasonic FC-serien är mycket bra för audio. De finns på t.ex. Farnell och är billiga jämfört med de "exotiska" märkena. Tror inte de finns för höga spänningar dock.
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/09/18 :  14:01:02  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Tja, det jag ville ha var hexfreds ju för att det är någon som provat det och sa att det är bra. Men, om en annan soft recovery typ kan fungera bra så är jag nog med på det med.
Den dioden som sitter i tål 1.5A och 800V, ganska standard för likriktardiod tror jag.
Några förslag på modellbeteckningar? Hur ser jag i Elfas lista om det är en fast soft recovery diod?

Grejerna jag vill ha är uppgraderingar till det som följde med i ett kit, ganska standardprylar med andra ord.

Cittroman, vad är det för kondningar du har? Modell alltså. Något bättre än "standard" eller?
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/09/18 :  14:11:53  Show Profile Send UrSv a Private Message
Som sagt Elfa har dom. För högspänning så kan du ju inte enkelt köpa bättre än Rifa PEH169 eller PEH200 vilket Elfa har i värdena 100 uF (PEH160 100uF/450V) och 470 uF (PEH200 470uF/450V). Jag har ju inte sett schemat men "Signal" på 100 och 470 uF kan ju köras som Elna RJH eller t.ex. Rifa PEG124 om man vill skoja till det. För 0.22 uF antar jag att det är en film så t.ex. en Rifa PHE450 passar säkert bra.
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/09/18 :  14:37:52  Show Profile Send DHT a Private Message
tex. BYV96D som du redan har är en soft recovery-typ.
Jag har sett en del trådar tidigare om dioder i diyaudio.com under rörforumet där, om gör en sökning där kan du nog hitta en del intressant.




Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/09/18 :  14:41:16  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Schemat har ni här
http://www.worldaudiodesign.co.uk/pdf/hd83crt.pdf
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/09/18 :  15:59:59  Show Profile Send DHT a Private Message
Ser på schemat att du inte behöver 450V-kondingar, det räcker ju med 250..
Visst, det är aldrig någon nackdel med hög spänningstålighet, men du får betydligt mer att välja bland på 250V (och betydligt lägre pris).
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/09/18 :  16:03:54  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Japp, du har helt rätt, bara det att dom själva specade sådana kondningar, så jag tänkte bäst att inte fipplar runt med sånt som jag inte har testat själv.
Tror ni helt säkert att det räcker med 250 V kondning? Det skulle underlätta onekligen.
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2003/09/18 :  19:52:59  Show Profile Send DHT a Private Message
Vid normal funktion skall 250V räcka utan problem om schemat är korrekt. Enda tillfället jag kan tänka mig att spänningen blir högre är om kretsen av någon anledning inte drar ström, t.ex om du slår på den utan att ha rör i socklarna. 350V är tillräcklig marginal även för sådana onormala omständigheter.
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2003/09/19 :  08:55:37  Show Profile Send cittroman a Private Message
470uf= Elna
270uF=Panasonic

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/09/19 :  09:01:50  Show Profile Send Zombie a Private Message
Testa shottky-dioder istället, kanske?
mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000