Author |
Topic |
|
Djur
Starting Member
37 Posts |
Posted - 2003/09/17 : 19:46:22
|
Varför kör inte alla ni hemmasnickrare med aktiva filter? Hur låter ett aktivt 2-vägsfilter för säg 1500kr mot ett för 4500kr?
|
|
Mr.Älg
Member
489 Posts |
Posted - 2003/09/17 : 19:55:17
|
Priset spelar ingen större roll. Det är hur det är konstruerat som avgör hur det låter. Aktiva filter är en lösning som dom flesta använder till subwoffers, men annars ganska sparsamt. Kostanden för ett extra slusteg avskräcker. Och ett passivt filter i en högtalare ska ju göra mer än att bara dela upp frekvenser, så man får andra problem istället, som man annars löser med ett passivt filter. |
|
|
BigD
Member
96 Posts |
Posted - 2003/09/17 : 20:13:51
|
Tja.. jag tror det är mest kostnad som avskräcker... |
|
|
e96mlo
Member
504 Posts |
Posted - 2003/09/17 : 23:11:32
|
Förutom kostnaden (som inte behöver bli särskilt extrem) så är det i princip bara fördelar med aktiva filter. Dels slipper man allt vad konjugatlänkar, stora drosslar och dåliga dämpfaktorer heter, och dels kan man mycket billigare och enklare ändra på sina filter om man nu skulle vilja det.
Man ökar dynamiska förmågan i systemet, då man (förutsatt slutstegets effekt oförändrad) slipper den överlagrade högfrekventa delen och alltså inte kommer att klippa lika tidigt. Om man ändå skulle klippa bassteget så kommer man inte att skjuta diskanten, som i vanliga fall. Det är också mycket lättare att kompensera för tidsfördröjningar och känslighetsskilnader i högtalaren.
Med alla dessa fördelar är det konstigt att inte fler kör med aktiva filter.
/Marcus |
|
|
peranders
Member
2456 Posts |
Posted - 2003/09/17 : 23:27:07
|
Djur skrev: quote: Hur låter ett aktivt 2-vägsfilter för säg 1500kr mot ett för 4500kr?
Ett aktivt filter kostar 50-500 kronor beroende på vad man har i skrotlådorna. Man kan välja dyra opampar, dyr nätdel, dyr låda etc men om man börjar med några NE5534 från mig för 3 kr styck så klår man alla passiva filter. Den enda nackdelen är att man måste ha ett slutsteg för varje element. |
/Per-Anders eller P-A |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2003/09/17 : 23:31:22
|
Djur,
Jag använder aktiva filter för alla register i mitt system. Fungerar kanon förutom att det går åt en del slutsteg
|
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
|
|
|
Topic |
|