HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hjälp med delningsfilter!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/17 :  02:18:28  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Jag skulle vara otroligt tacksam ifall någon kan hjälpa mig med komponenter till ett filter, jag misstänker att det kan ta ett par timmar och betalar mer än gärna en rimlig summa för jobbet.

Mina element är:
Seas Excel 22-001
SS 9900 Revelator

Lådvolym:
34L inkl element.

Port:
Diam 75 Längd 230mm

Baffelstorlek:
580*300mm

Avstånd från centrum diskant till övre kant på lådan:
128mm

CC element:
184mm
Båda elementen sitter centrerat i sidled.

Baffeln är avfasad 15mm/45grader som ska dras ifrån baffelstorlek ifall det är nödvändigt?

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/23 :  09:24:17  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Hej igen!
Tänkte tjata lite till, jag är grymt sugen på att ordna till mina framhögtalare nu, inte minst för att min sambo kommer köra mina horn till skroten om jag inte tar ut dom ur vardagsrummet snart .

Just nu använder jag mig av http://213.67.92.171/geno/delningsfilter.html (samma som Trym)
Jag upplever högtalaren som lite ljus (vass).

Är det någon här som skulle kunna hjälpa mig med tips för att jag ska kunna få till ett riktigt bra delningsfilter?
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/23 :  10:54:02  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Med så dyra/fina element är det ju synd att inte köra med ett riktigt filter. Ett sådant tar ett tag att konstruera. En variant kan ju vara att konstruera det själv med hjälp av ett bra datorprogram, t.ex. LspCAD.
Jag skulle vilja påstå att 75% av att konstruera högtalare, det är att konstruera filtret. Det tar alltså ganska lång tid att få fram ett som är i alla fall skapligt bra.

Snabbtips utifrån mitt eget pågående projek med likaratde dimensioner:
Jag skulle gissa att baffeln ger en puckel på kanske 5dB vid ca 550-600 Hz, däröver den vanliga försträkningen på 3dB eller nåt i den stilen. Detta måste alltså tas hänsyn till.
Vidare så måste du kolla upp hur elementes impedans ändrar sig med frekvensen. Det går inte att räkna med 8 ohm linjärt, för det är det inte i verkligheten.
Bestäm delningsfrekvens.
Fixa ett basfilter som delar av basen vid lämplig frekvens och tar hänsyn till baffelns inverkan.
Fixa diskantfilter så att det passar ihop med basfiltret.
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/09/23 :  11:01:47  Show Profile Send Belker a Private Message
Håller med älgen. Snabbfix om du upplever den som vass kan vara att prova mindre värde på konding och spole till diskanten (typ 5 mikroF & 04 mH - prova dig fram.). Detta för att få bort ev. överlapp i området 2-3000 (höjning i det området låter inte kul). Vidare mår revelator bra av att delas högre/brantare för att slippa dess resonans vid ca 500 Hz.
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/23 :  11:41:48  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Tack så jättemycket för tipsen Älgen och Belker.
Angående basen så kan jag tänka mig att Murray Zeligman som konstruerat Trym högtalaren åt Seas har bra koll så filtret är nog bra anpassat till den basen men eftersom jag använder Revelator diskanten istället för T 25 CF OO2 "MILLENNIUM"
så är det säkerligen saker som skulle kunna konfigureras om lite.

Jag tycker att både frekvenskurvan och Impedanskurvan verkar stämma överens bra mellan T 25 CF OO2 "MILLENNIUM"
och Revelatorn, men revelatorn har 3dB högre känslighet.

kan det vara värt att koppla på en baffelkorrigeringskrets i serie med diskanten på befintligt delningsfilter?

Jag håller just nu på att fräsa ner elementen, kan detta leda till en mjukare ljudbild?

Belker: Eftersom jag delar den så otroligt lågt (runt 1600Hz) kanske det kan vara värt att dela den 18dB istället för 12dB?

Edited by - LaZyWorM on 2003/09/23 11:49:37
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/09/23 :  18:37:11  Show Profile Send Belker a Private Message
Hmmmm...enligt solen.ca delas trym vid 2,4kHz. 1600 låter extremt med 2a ordningen, i synnerhet när ingen hänsyn tagits till revelators impedanspeak vid 500Hz. Om revelatorn dessutom är 3dB känsligare ändras lite väl många parametrar jämfört med ursprungsfiltret. Att bara dämpa diskanten mera kommer att påverka elementens summering. Att ge sig på högre ordning på filtret utan mätmöjligheter blir verkligen ett vågspel. Var bor du? finns det ingen som kan mäta i din närhet?

Kuriosa: Baffelbidraget vid 550 Hz mr.älg nämner syns i solens mätning av trym!
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/23 :  23:08:58  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Tack Belker!
Jag ska nog tänka till lite extra innan jag gör något sånt crazy som att bara sänka diskanten 3dB från utgångsfiltret då :)

Jag bor vid Karolinska sjukhuset i Stockholm, finns det någon vänlig själs om har lust att hjälpa mig att mäta upp högtalaren för en inte allt för stor förmögenhet så skulle jag vara mer än tacksam.

På Seas hemsida står det att Trym delas vid 1600 Hz med det filtret som jag hänvisade till.
Jag vet inte riktigt vad L2 gör i filtret, kan L2/C2 vara någon kompesation för toppen vid 500Hz? Eller är C2 bara för att göra delningen till 2a ordningens? Det känns som att den har lite för lågt värde för det?
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/09/23 :  23:16:55  Show Profile Send Belker a Private Message
Jo, jag kollade nyss seas hemsida också. De borde ju ha riktiga uppgifter om sin egen konstruktion. Fast det låter lågt.
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/09/24 :  07:34:05  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
LaZyWorM
L2 o C2 är ett notchfilter för att dämpa konresonansen hos excelbasen, L2 måste nog ha rätt dc resistans oxå annars så gissar jag att det blir galet. Sen tror jag att det går bra att dämpa 3dB extra på diskant sidan utan det medför ngra större bekymmer. Fast jag skulle aldrig ge mig in på att göra detta med att byta ut excel diskanten utan mätutrustning och filterberäknings mjukvara. Hängslen och livrem! Tryms filter är mer än andra ordningens, akustiskt sett, och det är ju det som räknas.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/24 :  07:50:17  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Skrutten!
Tack! Det förklarar en hel del av det jag undrade över med filteruppbyggnaden

Det känns som att det ända jag kan göra är att dra på mig hängslen och livrem och hoppas att någon med mätutr. kan komma hit eller att jag kan komma till någon med mätutrustning i Stockholmsområdet, i annat fall får det bli "trial and error" metoden.
Den metoden är ju klart roligast men eftersom jag inte har så mycket tid på mig innan nuvarande högtalare åker ut så skulle det vara grymt bra med mätutrustning. :/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000