Author |
Topic |
dec_alpha
Member
173 Posts |
Posted - 2002/08/26 : 17:29:29
|
Viking: Jag lovar att kika lite närmare på Subutopia2 :)
Jorma: Vad kostar Audio Physic Minos / Revel B15 och vart kan man köpa dem ?
Robert Hjertkvis |
|
|
Morgan
Dr. Akustikus... ikus... ikus
415 Posts |
Posted - 2002/08/26 : 17:36:43
|
quote:
Man tager en Audio Physic Minos (10 Hz...) och en dr Akustikus och efter en kväll borde det sitta. Undras om han är dyr i drift den där Akustikus
*garvar*... Han har varit känd för att jobba ganska bra för en pizza och en cola ;) Han skulle dock föredra att man begagnade sig av minst två stycken subwoofers, istället för en enda väldigt dyr - av just akustiska anledningar. Och man får vara beredd på att han ibland skriver recept på medicin som många tycker smakar beskt - nämligen akustikreglering av lyssningsrummet i stället för dyra stereokomponenter.
MVH /Morgan
*Men kanske är det inte sällan snarare precis tvärtom! |
|
|
Terminator
Moved on...
1124 Posts |
|
dec_alpha
Member
173 Posts |
Posted - 2002/08/26 : 18:06:54
|
Terminator: Tackar så mycket för länkarna.
Morgan: Räcker det med en Pizza + Cola i betalning för rumsakustisk konsultation? =) Jag påminner också lite försiktigt om att jag fortfarande är intresserad av att veta vilken kringutrustningen som ni använder i REL + Dynaudio systemet.
Robert Hjertkvis |
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2002/08/26 : 18:21:48
|
Av alla REL-basmoduler jag sett så finns det ingen som har inbyggt högpassfilter. Det kan ju vara detta som gör dem väldigt svåra att integrera med de vanliga högtalarna. Så fort man har ett par högtalare som går ganska djupt, måste man ju då ställa basens lågpassfilter också "ganska djupt", annars kommer basljuden från basmodul och de andra högtalarna att interferera med varandra. Och om man har ett par högtalare som går "ganska djupt", säg ned till 35 Hz. Vad gör då en basmodul för nytta om man bara kan använda den inom en bandbredd på typ 15 Hz?
Varför gör REL på detta viset?
Någon som vet?
(Jag skrev liknande om REL även tidigare i somras har jag för mig)
|
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 09:50:38
|
jo jag är medveten om att gravis till hör den lite billigare serien hos sonus.
Jag har lyssnat rätt så mkt på de olika serierna och det är (i mitt tycke) mest i de övre registren som de serierna skiljer sig åt.
de högtalare jag har härstammar i home serien och jag har som sagt köpt den subbasen, men men smaken sklijer sig ju åt rätt mkt beroende på vem man frågar....
/n
- despite all the rage, i'm still just a rat in a cage |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"
2165 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 10:32:19
|
När vi ändå är inne på subbasar..
kan nån förklara för mig vad 0/180 graders-fasen är till för på en sub, jag hör att ljudet bli annorlunda, men jag vet inte vad det är som bli bättre/sämre i respektive fas.. (snärtigare??)
skulle bli glad om nån kunde förklara lite om det?...
"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit |
|
|
niklass
Member
508 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 10:54:45
|
egentligen är det lite klent att även vissa dyra subbar "bara" har en 0/180 switch detta borde vara ett steglöst reglage, detta p g a att fas justeringen har man för att se till att subben spelar i fas med de övriga högtalarna trots att man placerar den ngn annan stans i rummet.
såhär: du ska ha switchen i 0-läget om din sub står väldigt nära dina frontar, t ex precis bredvid foten av ngn av dina högtalare eller mittemellan.
ställer du istället basen under soffan (mittemot resten av anläggningen) så bör du sätta fas switchen på 180-läget, för att du inte ska få baselementen i högtalarna att jobba emot varandra.
förstod du?
/n
- despite all the rage, i'm still just a rat in a cage |
|
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben
4639 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 10:56:02
|
quote:
När vi ändå är inne på subbasar..
kan nån förklara för mig vad 0/180 graders-fasen är till för på en sub, jag hör att ljudet bli annorlunda, men jag vet inte vad det är som bli bättre/sämre i respektive fas.. (snärtigare??)
skulle bli glad om nån kunde förklara lite om det?...
"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Det är för att du skall få större flexibiltet i din placering av subwoofern.
Mvh Audionet
|
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"
2165 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 11:00:22
|
okej, tack för svaren båda två!
"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit |
|
|
Morgan
415 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 14:43:26
|
quote:
Morgan: Räcker det med en Pizza + Cola i betalning för rumsakustisk konsultation? =) Jag påminner också lite försiktigt om att jag fortfarande är intresserad av att veta vilken kringutrustningen som ni använder i REL + Dynaudio systemet. /Robert
Hej Robert ;) Visst räcker det med en pizza och en cola! Jag tycker bara det är trevligt att träffas och snacka lite hifi. Bor du i Göteborgstrakten så kommer jag gärna på hembesök någon gång.
Kringutrustningen i systemet är följande: 6 st hembyggda tubetraps, 120 höga 50 cm diameter. 6 st absorbenter för området över 250 Hz, placerade vid första reflektionspunkter på sidoväggar och i taket. signalkälla: S.A.T CD-Fix förstärkare: Thule IA-350B Kablage: Harmonic Technology Truth Link (balanserad överföring) och Pro-9 eller Pro-11 högtalarkabel - jag minns inte vilken. Sandfyllda högtalarstativ från Atacama Skilfing-bänk, sandfylld och fjäderbelastad Högtalare och alla stereokomponeneter står på mjuka sorbotanfötter, men subwoofers står på Soundcare Superspikes (Norska Spik, som vi kallar dem) Tillkommer DVD-spelare och en S-VHS video, båda från Panasonic, men det hör näppeligen till hifi-anläggningen.
I ett väldämpat lyssningsrum tycker jag absolut att en förstärkare i Thules klass är lämplig att driva Dynaudio-högtalarna. Sisådär 600 Watt i 4 ohm gör att den inte klipper vid höga volymer, och högtalarna älskar att spela riktigt högt...
MVH /Morgan
|
|
Morgan
415 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 15:08:22
|
quote:
Av alla REL-basmoduler jag sett så finns det ingen som har inbyggt högpassfilter. Det kan ju vara detta som gör dem väldigt svåra att integrera med de vanliga högtalarna. Så fort man har ett par högtalare som går ganska djupt, måste man ju då ställa basens lågpassfilter också "ganska djupt", annars kommer basljuden från basmodul och de andra högtalarna att interferera med varandra. Och om man har ett par högtalare som går "ganska djupt", säg ned till 35 Hz. Vad gör då en basmodul för nytta om man bara kan använda den inom en bandbredd på typ 15 Hz?
Varför gör REL på detta viset?
Någon som vet?
Vad gör en basmodul för nytta, om den bara kan användas inom en bandbredd på typ 15 Hz? Jag trodde aldrig jag skulle få se just DIG komma med ett sådant uttalande, din gamle basnarkoman ... Det är ju för tusan en hel oktav mellan 16 och 32 Hz... Och en viktig oktav, för den delen. Sedan kan man ju för all del tänka sig att man delar högre, exempelvis som jag gjort i farsans anläggning - kring 43 Hz eller så - och så finner en placering där interferensen i det överlappande frekvensområdet är av en godartad typ. Ungefär som när man använder flera basmoduler.
REL har en ganska puristisk inställning till subwoofers. De vill inte i första hand att de skall användas i sub/satellit-system där satelliterna delar med högpassfilter, utan man menar att subbasen/arna skall användas för att komplettera huvudhögtalarna endast. De skall fulla i luckan nedåt. Och med rätta menar de att den verkliga suboktaven 16-32 Hz mest bidrar med rumsinformation och realism.
Jag kan personligen tycka att detta är en vettig inställning från RELs sida, när vi talar om analoga system där man inte kan dela med hög branthet och inte enkelt kan tidskompensera så att Sub och satelliter spelar i fas. Däremot så kan jag mycket väl tänka mig att högre delningsfrekvenser och högpassfilter till satelliterna kan vara vettigt om det inte innebär längre signalväg och brusande analog elektronik - alltså om man sköter delning och tidskompensering i den digitala domänen, som exempelvis TacT RCS 2.2X gör. Peter Lyngdorf på TacT har berättat för mig att han nått goda resultat med delningar på över 120 Hz, så länge man använder 60dB/oktav delning och kan tidsjustera - och förstås så länge man använder sig av två basmoduler. Och så länge man har en "snabb" subwoofer (jag retas bara med dig, Johan)... jag menar, så länge man kan bibehålla en låg TIM-distorsion (transient-inter-modulation) i basmodulen så kan detta absolut vara en väg att gå för att optimera basens impulsrespons genom placering i hörnen och uppnå en frihet från färgningar i mellanregistret genom att ha en fristående placering för satelliterna. TIM-distorsion anses vara den egenskap hos en basmodul som avgör ifall den låter "snabb" eller inte - och här har ofta bredbandiga baselement en fördel framför sina trögare syskon, oavsett vad Fourier-analysen säger om saken... Jag kanske bör tillägga att det jag just framförde inte var någon slags försök att etablera ett axiom, utan en slags hypotes som framlagts ibland för att förklara vad "snabb" bas är. Personligen tror jag på en blandning av denna hypotes och en rumsakustisk förklaring där man betraktar energimängden i direktljudet och i efterklangen.
MVH /Morgan
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 15:15:08
|
"du ska ha switchen i 0-läget om din sub står väldigt nära dina frontar, t ex precis bredvid foten av ngn av dina högtalare eller mittemellan.
ställer du istället basen under soffan (mittemot resten av anläggningen) så bör du sätta fas switchen på 180-läget, för att du inte ska få baselementen i högtalarna att jobba emot varandra."
Det hör du. Om det låter extra vid vissa frekvenser så kan det vara bra att testa att ändra fasen. Annars så kan den stå kvar på det ursprungliga läget. Hoppas att detta hjälpte lite ialla fall.Mvh Kristofer
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 15:42:10
|
Hej Morgan!
Ja basmoduler kan nästan bli en egen liten del av vetenskapen(?). Ja tusan, det är en hel oktav om man tänker logaritmiskt, tänkte inte på det.
Jag förstår RELs argumentation, men jag tycker att de gör det mindre flexibelt för användaren som måste låta basmodulen rulla av där huvudhögtalarna rullar av. Tänk om man har ett par fullregistershögtalare, vilket de flesta större högtalare kanske ändå är, då blir det väldigt svårt att integrera en REL-basmodul i systemet. Om man köper en basmodul med syftet att kunna spela mer bas (starkare och mer lågfrekvent) så kommer man med RELs koncept att bli begränsad till när de vanliga huvudhögtalarna börjar dista i basen. Med högpassfilter (och kompetenta basmoduler) brukar det gå att klämma ut mer ljudtryck ur huvudhögtalarna än utan högpassfilter. Högpassfiltret måste förstås prestera bra, annars är det inget bra, men det borde väl REL ha kunskaperna till att lyckas med?
Hur blir det nu med väldigt smalbandiga system, säg 4:e ordningens högpass vid 20 Hz och 4:e ordningen lågpass vid t ex 15 Hz? Sådana system blir väl väldigt slöa i tidsdomänen? Det blir kanske bara likt en resonanstopp i frekvensdomänen.
Intressant med basmodulinställningen hos din far. Det torde vara svårt att få till det bra, men det är det ju också med rummets egenskaper. Eller så får man ett ljud man gillar, med lite sula, så att säga.(?)
/Johan
|
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 18:23:47
|
quote:
jo jag är medveten om att gravis till hör den lite billigare serien hos sonus.
Jag har lyssnat rätt så mkt på de olika serierna och det är (i mitt tycke) mest i de övre registren som de serierna skiljer sig åt.
de högtalare jag har härstammar i home serien och jag har som sagt köpt den subbasen, men men smaken sklijer sig ju åt rätt mkt beroende på vem man frågar....
/n
- despite all the rage, i'm still just a rat in a cage -
Skillnaderna mellan home och classicserierna ökar ju bättre kringutrustning man använder till dom. Och i ett bättre rum inte minst ökar skillnaderna. Classicserien har en klart högre tweakningspotential dessutom. Och det gäller hela registret, inte bara i dom övre registren.
------------------------------------------------------------------------ Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.
Jorm |
|
|
dec_alpha
Member
173 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 19:00:50
|
Morgan: Tackar för ditt svar, tyvärr så bor jag inte i närheten utav göteborg, jag bor i sollefteå, så det blir tyvärr svårt att sporadiskt hälsa på någon eftermiddag. Det ser ut att vara ett mycket trevligt och välavvägt system, men högtalarkablarna verkade nästan vara ett snäppt dyrare i perspektiv till resten ? :) Tur att du tipsade om att det kan vara en god idé att inte låta sig luras ned i effektsnålhet´s träsket. Jag funderade på att använda högtalarna tillsammans med elektronik ifrån TAG McLaren (kan mycket väl ändra mig) t.ex deras 100x5R, den ska ge runt 160watt i 4ohm. Kan inte se i specifikationerna på dynaudio´s hemsida ifall det går att biampa dessa högtalare så jag misstänker att det är singlewire som gäller. Måste ta och kika lite närmare på thule nu då du råkade nämna dem, ska börja kika lite efter lämpliga slutsteg senare då jag fått lite mera klarhet i vilka högtalare som kan vara trevliga att använda. Jag har börjat i GOD tid i förväg med att leta reda på produkterna, det kan behövas eftersom jag förmodligen inte kommer få möjlighet att låna hem och provlyssna dem, samt att mina kunskaper inom HiFi ännu inte är de bästa. Inköp kommer förmodligen att ske till Jul, innan dess så hoppas jag även att jag ska ha hunnit akustikoptimera mitt dedikerade rum. Dämpväggar/tubetraps/diffusorer osv kommer att placeras, vilket kommer att leda till ännuflera förvirrande trådar startade utav undertecknad. =)
Robert Hjertkvis |
|
|
Topic |
|