HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 kondensator???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bjurta
Member

123 Posts

Posted - 2003/09/15 :  22:23:37  Show Profile Send bjurta a Private Message
jag vet inte vad en kondensator är... jag vet hur en ser ut men jag vet inte vad den gör, eller hur viktig den är.
jag ska bygga hemma... men vet inte om jag behöver en kondensator...?

björn ohlsson

Chipko
Starting Member

30 Posts

Posted - 2003/09/15 :  23:15:56  Show Profile Send Chipko a Private Message
Vad ska du bygga?

Kan säga att det bara är i ett fåtal fall som en kondensator kan uteslutas så du kommer nog behöva den.

En kondensator har normalt en av två uppgifter. Antingen blockera likström. Eller lagra och avge energi i en ruskig fart.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2003/09/15 :  23:41:33  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
det var nog en av de mest mystiska frågor jga hört.
du kan nog utgå ifrån att du behöver en kondensator men det finns ju olika kondensatorer så du borde nog kolla upp exakt vad för kondensator du ska ha.

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/09/15 :  23:44:14  Show Profile Send luminous a Private Message
Kondensatorn har den intressanta finessen att den kan filtrera bort basen från signalen till diskanten... Sök på "Hur Hifi?" på google så får du fram en sida med lite nyttig information om sådant här! Ska du bygga något är det alltid bra att ladda upp med en portion kunskap :-)

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

Empress
Sodom & Gomora, the equality place

276 Posts

Posted - 2003/09/16 :  01:59:38  Show Profile Send Empress a Private Message
bjurta:

Om du skall bygga ett litet torp ute på landet så kan du gott och väl klara dig utan kondesator.

Annars funkar kondensatorn så här som att den lagrar energi för att få jämnare flöde och minska rippel. Kondesatorer finns i sågot som alla apparater. Inklusive datorn. Ja till och med mickrougnen har.

Cherioos

/Empress

Män BÖR vara kopplade!(Som vill det!)
Writing is work of passion, not a work of grammar!

Edited by - Empress on 2003/09/16 02:00:18
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/09/16 :  03:14:49  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej b!

A*ntingen så är b väldigt rolig eller så... är b väldigt rolig (fast på 1st annat sätt )


Mvh A*
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000