HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vinyl-rumble
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/09/15 :  21:49:26  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Hej!
Vill nån vara snäll å hjälpa mig med ett väldigt irriterande problem.

Nyligen har jag köpt en ny skivspelare-project rpm4 och ett phonosteg från samma tillverkare. Jag spelar med roksan caspian och totem sttaf. Problemet är att på så gott som samtliga skivor spelar högtalarnas bas/mellanregister-kon ut sin fulla slaglängd. Den matas alltså med riktigt låga frekvenser.

Som jag förstått ligger problemet i vinylspelaren. Jag har inte gjort någon riktig nybörjartabbe som att glömma lossa transportsäkring till motorn eller liknande.

Jag har försökt att balansera tonarmen och har "anti-skating"-vikten på rätt ställe.

Förklaringen jag fick av handlaren jag köpt den av var att underlaget troligtvis var dåligt. Spelaren står högst upp i ett rack från vm-acoustics och hyllan känns stabil så jag är skeptisk. Har även testat det som rekommenderats i en annan tråd- att ställa spelaren på kudde. Det gjorde ingen skillnad dessvärre

En observering jag gjort är att konerna spelar de låga frekvenserna även då inte nån musik spelas, alltså mellan spåren...

Finns det nån vinylkunnig i halmstad vore lite hjälp mycket tacksamt.

Vill ju helst inte köpa något dyrt och ljudförsämrande sub-sonic filter.

Tackar på förhand- Micke

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/09/15 :  21:52:28  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Det låter som att du har rundgång en vägghylla kanske skulle hjälpa.

MvH

Mikael

www.selleri.de
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/09/15 :  22:07:04  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Har nyligen köpt racket. Det var attans om det skulle vara det som felar. jag kan ju dock testa med att ställa spelaren på barbordet som sitter fast i väggen. tackar å återkommer/micke
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/15 :  22:07:26  Show Profile Send gcs a Private Message
Det är inte så att spelaren står på ett sådant sätt att högtalarna är riktade mot skivspelaren. Det är ju annars så att med vinyl har man alltid ett mycket lågfrekvent rumble som kan bero på att skivor
oftast är lite excentriska. Vadå excentriska jo om du tittar nogrant på tonarmen så kan man se att den svajar eller rör sig lite i sidled.
Jag har en vinylspelare som står max 0,5 m vid sidan av mina stor studio monitorer och jag kan spela järnet och det blir aldrig rundgång men där emot så kan man se att 15"´s basarna rör sig mellan låtarna. Min skivspelare står på en 70 mm skumgummi dyna.

gcs
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/09/15 :  22:14:45  Show Profile Send Bland a Private Message
Jag tror att du har sk.rumble mellan nål och arm. Det svänger när musik inte spelas. Den nål du använder passar inte armen. Då uppstår rumble.Allt här i världen har en resonans. I vinylvärlden skall värdet på rumble mellan arm och nål vara 8-12hz. Det är idealet. Det går bra med 14-16 men sedan blir det problem. Det får inte vara lägre än 8hz. Under 8 finns det risk för sk. inspelningsrumble.

Prova med olika skivor. Och se om konerna varierar, beroende på skiva. Om så är fallet är med säkerhet rumble mellan nål och arm.Öka nåltrycket. Se om det händer något. Jag antar att nålen sitter fast ordentligt?? Du kan också köpa en skiva och mäta var din arm/nål har sin resonans.
Om du har detta problem så finns det tvålösningar. Ny nål. Eller rumblefilter. Köp ny nål.
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/09/15 :  22:23:07  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Det du säger blend skall jag testa med, spelaren står nu uppe på barbordet å spelar bad cash senaste. Rumble finns dock fortfarande. Jag skall testa att öka nåltrycket för nålen borde verkligen passa iomed att den satt på från fabrik. För övrigt om nålen, den skall tydligen vara en grado black, fast med PJ-logga.
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/09/15 :  22:34:00  Show Profile Send Bland a Private Message
En grado black borde passa bra. Sitter nålen fast?? Ordentligt?? Rätt nåltryck??. Jag är övertygad, nästan 100%, att felet inte är underlaget. Vid sådant rumble behöver inte konerna röra sig "konstigt". Nej, det finns något du har gjort "fel" eller alt. spelaren gör inte som den ska. Du ska inte behöva få så stora konutslag med en sådan skiva med den armen/nål. Sätta upp spelare är svårt. Att göra fel är enklare än rätt. Ta fram brux och börja om ifrån början. Sök vidare.

Edited by - Bland on 2003/09/15 22:34:59
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/09/15 :  22:42:48  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Testar nu med en annan skiva, nicolai dunger-sweat her kiss(rekommenderas för övrigt), där blir det inte alls lika stora konrörelser.

Men att justera motvikten (för att få rätt nåltryck) enligt tillverkarens råd lyckas jag inte nåt vidare med.

Först balanserar jag armen. Därefter skall jag tydligen höja/sänka den och den skall fortfarande balansera- det gör den. Därefter står det att jag skall:
"revolve the downforce scale ring until the zero is in line with the antiskating prong. Check wether the arm still balances out"
Den står redan på nollan när den balanserar så allt väl än så länge.

Nästa råd från tillverkaren:
"Rotate the arm clockwise to adjust the downforce according to the cartridge manufacturer´s recommendations (18mN)."
Då jag gjort detta balanserar ju inte armen längre, men det är väl inte meningen, eller?
Tackar för all vänlig å snabb hjälp/ Micke (som är sugen på att spela sina skivor på lite högre volym)
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/09/15 :  22:51:34  Show Profile Send Hepcat a Private Message
quote:
"Rotate the arm clockwise to adjust the downforce according to the cartridge manufacturer´s recommendations (18mN)."
Då jag gjort detta balanserar ju inte armen längre, men det är väl inte meningen, eller?



Det är korrekt att den inte ska balansera längre då. Så så långt är allt oxå rätt.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/09/15 :  22:52:58  Show Profile Send Bland a Private Message
Nej, när du har rätt nåltryck balanserar inte armen. Utan den ska sjunka ner fint mot skivan. Det är här du gör fel. Balansera armen. Det är noll. Noll skall sitta nära antskating. Det viktiga är inte var noll sitter utan att det är noll. Vrid motvikten, för in den mot lagret, så att du får ca 2gram på skalan. Jag vet inte hur Projekt armar ser ut men det verkar som om du skall kunna göra detta utan nålvåg. När du har rätt nåltryck kommer rumble att försvinna. Lycka till

ps. Jag såg på projektshemsida att du måste också välja rätt motvikt.Se bruxds.ds

Edited by - Bland on 2003/09/15 22:57:38
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/09/15 :  23:14:55  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Tack för hjälpen! Har fått betydligt mindre konutslag, men det finns fortfarande kvar. Gissar att det ligger i mjukvaran. Vissa skivor är väl bättre å vissa sämre. Det känns dock som att jag får betydligt mindre konutslag när jag kör cd (på samma ljudnivå). Men men, jag tackar å bugar som sagt.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/09/15 :  23:23:03  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Bland:
håller med dig om att det kan vara nåltrycket. Annars,
En liten rättelse dock:
Rumble är störning ifrån motorns eller skivtallrikens lager.
Det du menar är en missmatch mellan pickupens fjädringsmjukhet och tonarmens rörliga massa.
Cantilevern (nålarmen) är upphängd i gummiupphängning, dess mjukhet-hårdhet skall passa tonarmens rörliga massa.
Om allt är rätt skall tonarmens kontra pickupnålens inbördes avstånd bibehållas även på buckliga skivor. Om inte får man massa lågfrekventa störningar.
mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/15 :  23:28:34  Show Profile Send gcs a Private Message
Bland: Vad är inspelningsrumble för något..har aldrig hört talas om något sådant.Ska inte resonansfrekvensen vara så låg som det bara går
i en tonarm?

gcs
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/09/15 :  23:43:09  Show Profile Send Hepcat a Private Message
Rätta mig gärna om jag har fel men tonarmsresonansen skall väl ligga mellan 8-12Hz speciellt viktigt på flytande upphängda spelare som den flytande upphängningen skall ha en resonansfrekvens på ca 4Hz. tonarms och pickup resonansen skall väl vara på säkert avstånd från hörbara området och subbchassiets resonansfrekvens mao runt 10 Hz.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/09/16 :  00:20:35  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Helt rätt, Hepcat. Man kan inte eliminera att det blir en resonans mellan tonarm och pickup, bara lägga den där den stör minst. Det uppstår lågfrekventa vibrationer från skivspelaren, oplana skivor och från golvet om man rör sig. Så resonansen skall ligga över detta område och under musikens lägsta frekvenser. Alltså ungefär 8 - 12 Hz.

Detta innebär att det inte är helt okomplicerat att köpa ny pickup. Resonansfrekvensen bestäms av tonarmens effektiva massa och pickupens fjädringsmjukhet (komplians). Det finns tabeller där man kan slå upp det (te.x. Robert Harley´s bok om High-end audio, det skall också finnas en formel).

Lyckligtvis är det för det mesta inte så stort problem. Regas och Projects tonarmar har en effektiv massa på ca 11 gram och ligger i mitten så att de fungerar med de flesta vanliga pickuper. Med en komplians på 10 får man en resonans vid 15 Hz vilket innebär att att en del MC-pickuper kan hamna väl högt. Komplians på 20 ger på 11 Hz och 30 ger drygt 8 Hz. Grado Black och de andra Grado utom DJ-pickupen har komplians 20 och passar mycket väl. Liksom naturligtvis många modeller från andra tillverkare.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/16 :  00:27:16  Show Profile Send gcs a Private Message
Just det jag håller med dig Anders47 men vad är inspelningsrumble?
Har du hört talas om det..inte jag i alla fall.

gcs
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/09/16 :  00:42:26  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jo, jag tror det fast kommer inte ihåg om det kallades inspelningsrumble. Det finns också ett rumble i graververken, har jag för mig, det borde finnas. Som då graveras in i mastern och kopieras i vinylen. Bör vara mycket lågt normalt sett.

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/09/16 :  01:51:58  Show Profile Send nin a Private Message
Har fått betydligt mindre konutslag, men det finns fortfarande kvar. Gissar att det ligger i mjukvaran. Vissa skivor är väl bättre å vissa sämre.


Hmm, nja det har jag aldrig märkt något av. Är nog fortfarande lite felande någonstans. En sådan enkel sak som jordningen har inget med detta att göra?? För spelaren har en jordningssladd??
Har du testat att vända fas på spelare och/eller Riaan?
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/09/16 :  09:15:24  Show Profile Send Thomas A a Private Message

bort

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"

Edited by - Thomas A on 2003/09/16 09:16:22
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/09/16 :  09:15:24  Show Profile Send Thomas A a Private Message
M. Thorsén,

pumpningarna från elementet beror på att det finns ojämnheter i skivan som ger utslag (sk "warps"). De har en frekvens på 2-10 Hz eller så. Det finns några saker som kan minska detta:

Köp en skivspelare med vakuumskivtallrik som gör skivan helt plan. Ev en konkav skivtallrik med skivklämma (har dock inte fått detta att fungera bra..).
Använd en arm eller PU (Shure) med inbyggd dämpning.
Höj resonansen på PU/tonarm till runt kanske 15 Hz (alltså, byt tonarm eller PU)
Använd subsonicfilter för att dämpa lågfrekventa signaler.


"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"

Edited by - Thomas A on 2003/09/16 09:23:20
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2003/09/16 :  10:17:51  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
nin:Har jordat spelaren på phonosteget. Skall dock testa att byta fas, kan det göra skillnad? /Micke

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/16 :  12:37:41  Show Profile Send gcs a Private Message
Anders47: Rumblet i en gravermaskin ligger i trakten av -80 dB och det rumblet överförs inte till lacket. Däremot så kan man ibland höra
spindelmotorn mellan låtarna.

gcs
Go to Top of Page

Bland
Member

672 Posts

Posted - 2003/09/16 :  16:40:49  Show Profile Send Bland a Private Message
Gcs. Jag minns inte vad inspelningsrumble är. Jag vet bara att jag har läst att så är fallet. Resonansfrekvensen mellan arm och nål skall inte ligga under 8 för då finns det risk för rumble ifrån inspelningen. Jag ska leta upp artikeln där jag fann ordet "inspelningsrumble". Säkerligen något gammalt TASnr. Jag återkommer.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/09/17 :  16:44:15  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Ta spelaren till din handlare och testa om det är samma problem där. Du har redan fått alla normala råd.
Eftersom spelaren är ny så borde det finnas hjälpsamhet att avkräva handlaren.
Att köpa nya grejor eller att höja tonarmsresonansen till 15Hz är ingen lösning eftersom vi inte vet vad den är nu.

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/09/17 :  17:20:15  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Tonarmsresonansen bör ligga nära ideala 10 Hz om pickup och annat är installerat och inställt korrekt (se mitt inlägg ovan). Alltså ännu mindre skäl att byta något om det inte skulle visa sig vara defekt, men då blir det en garantifråga.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000