HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dac-val, vilse i jungeln.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Qaz
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/09/15 :  20:07:59  Show Profile Send Qaz a Private Message
Jag tänkte skaffa mig en DAC, men jag har ingen som hellst koll på vad som finns och vad som är bra. Har sökt en del men är fortfarande vilsen.

Har en budgetstereo bestående av en NAD 3020 och ett par infinity stativare, en thorens skivspelare samt dator.

Hade tänkt byta ljudkort men en extern DAC verkar vara ett bättre allternativ. Jag vill kunna spela från 2 olika datorer (inte samtidigt, även om det vore ett plus) utan att flytta kablar och så. Bägge datorer har spid/if-utgångar och ena även optisk sådan. Även indikation på vilket format det är skulle vara bra (42/48/96kHz, 16/20/24bitar etc)

Viktigast är naturligtvis ljudkvalitén.
Begagnad är väl det som gäller då jag är fattig student. Men 1~2000 ca.

Tips på modeller, annonser på lämplig modeller och sidor man kan läsa mer på motages tacksamt :).

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/09/15 :  21:01:39  Show Profile Send svejk a Private Message
Denna Cambrige var en rysare när den kom kostade 3500 har jag för mig här finns en för en tusing.

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=14781


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/09/15 :  21:18:48  Show Profile Send CC a Private Message
DAC 3 från Cambrige kan jag inte rekomendera tillräckligt mycket! Körde en sådan i många år, hittar du en sådan för 1000 - 1500kr, tveka inte! Suvärän!



edit - va ja stavar hemskt

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2003/09/15 21:19:39
Go to Top of Page

Qaz
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/09/15 :  22:23:27  Show Profile Send Qaz a Private Message
Heh. Köpte den som svejk länka till :). Ska hämta den i helgen när jag ändå är på samma ort som han som säljer den.

Det gick visst fort det här. Får hoppas det är väl spänderade 1000:-. men sämre än mitt nuvarande ljudkort är det ju inte så jag blir nog nöjd :).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000