HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Medlemmar i HIFI-branschen! Hur gör ni?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/09/15 :  17:01:18  Show Profile Send AndersB a Private Message
Medlemmar med branschanknytning

Lite nyfiken på golvare som man är, så blev jag lite sugen på att lyssna på ett högtalarmärke som inte finns i GBG-trakten. Jag ringde till generalagenten och han påpekade då att han var intresserad av att leverera till butik i GBG-trakten och tyckte att jag skulle fråga efter märketi en butik och så skulle det ordna sig. När jag sedan kontaktar butiken, så får jag svaret att butiken skulle gärna ta hem märket, men generalagenten kräver full betalning för att leverera till butik, därför finner butiken det lite svajigt att stå där med inköpta men osålda högtalare...Därför står man här som kund inför valet att åka långt och lyssna eller strunta i det högtalaralternativet

Slutligen till frågan:
Hur funkar det i branschen-"lånar" grossistledet ut grejor till butikerna eller säljer man grejorna till butikerna?

Personligen kan jag tänka mig att det är lättare att jobba in ett nytt märke om man "lånar" ut grejorna, men samtidigt finns kanske inte de marginalerna?



Anders

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/09/15 :  17:14:05  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Det är nog väldigt sällan som en butik får låna eller köpa på "öppet köp" av en grossist. Jag har aldrig hört talas om det i alla fall.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/09/15 :  17:22:51  Show Profile Send AndersB a Private Message
Sten

Så det gäller som butiksägare att verkligen satsa på rätt häst från början? Skulle det inte vara enklare att nå ut med ett bredare och bättre utbud till kunderna om man som handlare inte var bunden att köpa varje produkt, utan låna ett tag och vänta in succén? Skulle inte grossisten sälja fler produkter om möjligheten fanns att sprida produkterna till många handlare?

En liten undran bara...

Anders
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/09/15 :  19:01:18  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Man kan väl säga att det både krävs betalning och lånas ut. Denna branch är ju inte så olika andra när det kommer till vilka man har gjort affärer med förut, vilka butiker som sägs vara "riskiga" (gäller även generalagenter förstås) etc.

Tänk i lite xtrema banor en stund.

En butik har ett antal mycket olika högtalare som de demar, alla är "lånade", går det inget bra så lämnar man tillbaka, det märket som säljer behåller man. (fast det funkar ju så bra att sälja utan att köpa så vi kan väl fortsätta på det sättet....)

Sedan kommer nästa produkt, kanske får en bra test, lånas ut till butikerna, det som stått där någon månad eller två åker tillbaka, om det råkar slå så får det vara kvar....

helt ohållbart både ur kundernas, butikernas samt distributörernas synvinkel.

Som butik så tjänar man alltid på att ha en linje med det man gör, att välja 2, 3 eller 4 olika märken som man jobbar med.

Att "jobba" med en produkt är en helt annan sak än att folk går in och köper. Säljarbetet skall ju vara för kundens bästa (inom den ram som butiken har satt vad sortimentet beträffar). Rätt ofta behöver kunder guidning, goda råd etc. Det funkar dåligt om en produkt skall stå i ett hörn och vänta på att sälja sig själv. Vilket blir resultatet om den inte kostat butiken något. Det finns alltid nya högtalare att låna gratis och kanske någon av dem säljer sig självt....

Dålig kontinuitet, dålig behandling vid inbyten när kunden kanske vill uppgradera (jaså, köpte du en sådan den gången, det var ju synd, den "slog" inte så du kan inte få så mycket i inbyte...)


Exemplet i denna tråd borde ju gå att lösa om relationerna är sunda i övrigt mellan parterna. Distributören står för frakten, kunden går in och lyssnar, en faktura med 10 dagars frist skickas samtidigt med högtalarna. Antingen kommer de i retur inom 10 dar eller så köper kunden dem alternativt när butiksägaren lyssnat på dem vill han behålla dem oavsett. Om nu distributören vill in i denna butik vill säga.

Annars är det snarare förskottsbetalning som gäller

mvh

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2003/09/15 :  20:05:38  Show Profile Send AndersB a Private Message
Tack för uttömmande svar sladd

Ett system mellan grossist/relation som jag skissade på i inlägget ovan är givetvis ohållbart, vilket du med föredömlig pedagogisk tydlighet visar med din utläggning. Men ibland skulle det kanske inte skada med lite mer "öppenhet" i relation mellan leden i branschen.

Ditt förslag på lösning i det här fallet ska jag ta med mig till butiken... Det är kanske inte bara produkternas kvalité som gör att Bladelius/Transparentprodukter sprids över landet, utan kanalerna som produkterna sprids via verkar vara både raka och öppna.

Anders
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/09/15 :  21:16:44  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
HejA*!

A*lternativ vore kanske leasing eller om butiken får bytlåna med öppet köp!
Neeej!! A* skoja, !

Sladd har helt rätt, om någonting är helt gratis så kan det mest underliga
saker hända med folk´s uppskattning/respekt inför detta (helt kostnadsfria).
Finns seriös samt ödmjuk kontakt med en leverantör är det ofta, ej särdeles
mycket - i form av enstaka önskemål - som inte går att fixa (låna, osv).

Vill även säga A*tt "pedagogisk psykologi" är grymt fett med underskattat (tyvärr).


Mvh A*
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000