HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilken musik lämpar sig bäst/sämst för basreflex?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

VinterNOLL2
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/09/15 :  00:04:48  Show Profile Send VinterNOLL2 a Private Message
Frågan lyder: Vilken musik lämpar sig bäst/sämst för aktiv subbas med basreflex konstruktion??

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/09/15 :  00:55:55  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Tja, musik med extrem djupbas (under avstämningsfrekvensen) är nog inte så lämpligt för basreflex.

Sen funkar väl sluten låda bra till hårdrock, beroende på att basen oftast ligger lite högre upp i frekvens.


Men annars tror jag inte man kan säga att basreflex skulle vara sämre till viss musik. Man får väga in yttre faktorer också, som förstärkare, element, låda, osv...


Edited by - zvenzzon on 2003/09/15 00:59:49
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/15 :  12:14:59  Show Profile Send J-son a Private Message
Bra musik
Go to Top of Page

VinterNOLL2
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/09/16 :  10:57:26  Show Profile Send VinterNOLL2 a Private Message
Lite tack då.. anade att den här frågan skulle vara klurig då ja misstänker att det är många här som mest sitter & lyssnar på "ljud" eller hur jag nu ska formulera mig..
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/16 :  11:17:45  Show Profile Send J-son a Private Message
Det handlar nog mer om frågeställningen som liiiiiite stupid
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/09/16 :  11:22:41  Show Profile Send poppen a Private Message
Lyssna på de musik du får mest glädje av allt annat vad teorier säger och vi andra här säger här ibland kan man ta med en nypa salt.
Fast tokiga roliga knasiga ideer kan också vara relavanta.
I det här fallet tycker jag om du gillar högtalarna köp dem
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/09/16 :  11:24:04  Show Profile Send Margaux a Private Message
...fast kom ihåg. Det finns inga dumma frågor. Däremot finns det dumma svar

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

VinterNOLL2
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/09/16 :  12:41:17  Show Profile Send VinterNOLL2 a Private Message
Hehe, visste väl att några skulle ta åt sig av min fräckis..
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/09/16 :  13:19:50  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
"Lite tack då.. anade att den här frågan skulle vara klurig då ja misstänker att det är många här som mest sitter & lyssnar på "ljud" eller hur jag nu ska formulera mig.. "

Vad jag vet så sitter de flesta här och lysssnar på musik. Som i och för sig är ljud men det var nog inte så du menade. Varför såna fördomar?

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/16 :  13:22:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Sämst: Taskig Punk
Bäst: Övrig musik

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

yoko
Member

420 Posts

Posted - 2003/09/16 :  15:41:04  Show Profile Send yoko a Private Message
Bra inspelad musik...där man inte skurit bort dem lägsta frekvenserna.

Bra inspelad metal, techno och pop förslagsvis (=relativt ovanligt förekommande)
Go to Top of Page

VinterNOLL2
Starting Member

39 Posts

Posted - 2003/09/16 :  15:49:27  Show Profile Send VinterNOLL2 a Private Message
Ett svar säger att hårdrock inte är så lämpligt då basen ligger lite högre upp och oxå är lite snabbare.
Jag tolkar det då som att lugn musik t.ex. viss jazz, electronica etc är något som en basreflex sub bör klara lika bra som en sluten sub.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000