HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ibland blir man förvånad !!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/14 :  22:59:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jag har meckat stereo hela helgen
Har flyttat saker lite hit och lite dit. När det sen var bra så började jag mäta upp Radiolan. Till min stora förvåning lät det inget vidare Hur jag än vred o vände så kunde jag inte förstå varför.

Jag har kört okorrigerat ganska länge men inte 17 kan mitt "tränade" öra ha så fel ? Vincent Bi-ampat med Accuphase låter ju kanon utan box. Till saken hör att nivåerna är inte helt rätt men man kan "lyssna" sig förbi det ganska lätt. Men graferna i mätprogget visade tydliga dippar just vid delningsfrekvensen.

Dax för att testa med stort T
Mätte först in det hela enbart med Accuphase steget , sen med Vincent blocken (massa jobb)

Så jag har enbart lyssnat på musik hela dagen och P-370 åker åttor runt Vincent stegen. Där inget som Accuphasen gör sämre. Visst är jag lite besviken att Bi-ampingen inte blev bättre än den blev.
Men när slutresultatet blev som det blev kan man inte vara ledsen.


Jag hade kladdat ner lite om anläggningen bi-ampat okorrigerat som jag hade tänkt att lägga ut. Men det får bli en ny. Vincent stegen får vila ett tag sen får jag se vad som händer med dom. Att koppla in dom till köks radion kunde ju vara lite manligt

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/15 :  08:30:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Dum fråga kanske: Kan det vara så att ett av slutstegen inverterar signalen?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/09/15 :  09:06:55  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
En sidofråga..funkar det överhuvudtaget att köra Digital 1.1 okorrigerat..?!?
Lånade hem ett par för några år sedan, de var totalt olyssningsbara utan korrigeringen..våldsam bas som dominerade totalt..
Basen är väl med avsikt hissad rejält på dessa för att sedan låta korrigeringen ta över..?!?
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/15 :  10:02:03  Show Profile Send Timbre a Private Message

Vincentslutsteget inverterar fasen i förhållande till Accuphaseförsteget.
Japansk standard alltså och det blir till att löda om kablar eller köra dubbelt japanskt...
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/09/15 :  13:05:13  Show Profile Send EAR a Private Message
CH skrev:En sidofråga..funkar det överhuvudtaget att köra Digital 1.1 okorrigerat..?!?
Lånade hem ett par för några år sedan, de var totalt olyssningsbara utan korrigeringen..våldsam bas som dominerade totalt..
Basen är väl med avsikt hissad rejält på dessa för att sedan låta korrigeringen ta över..?!?
Tycker du skall läsa denna topic(gärna hela)http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=14889&whichpage=3

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/15 :  21:30:06  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kan inte mer än hålla med EAR !

Timbre

Skillnaden var bra mycket större än vad jag trodde att det skulle bli ! Men om det blir ett P-370 till det vet jag inte , kanske



quote:
Vincentslutsteget inverterar fasen i förhållande till Accuphaseförsteget.
Japansk standard alltså och det blir till att löda om kablar eller köra dubbelt japanskt...


Är redan kollat , dom spelar lika. Trodde du inte att jag hade kollat !

Fy på sig !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2003/09/15 21:35:08
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/15 :  21:43:26  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Hade du verkligen väntat dig att Vincent-stegen skulle vara i paritet med Accuphase?
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/15 :  21:49:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Inte vid sidan om varandra. men det var större skillnad än vad jag trodde att det skulle bli
Men ide´n var att prova att Bi-ampa.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/09/16 :  05:53:29  Show Profile Send EAR a Private Message
Johan
Jag får väl ta med mina rörhäckar nån gång och köra fullregister med dem

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/16 :  07:10:30  Show Profile Send Timbre a Private Message


Nä, det trodde jag inte...
Du menar att Vincent har samma standard som Accuphaseförsteget i XLR-utgångarna (två är minus och tre är plus)...
Go to Top of Page

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2003/09/16 :  09:16:41  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Har nu läst om de skånska hifiäventyren..
Märkligt, hos mig var det olyssningsbart..i mitt hemlånade system fungerade inte boxen så jag blev tvungen att köra dem utan ett par dar..Efter att ha hämtat ny box på Canseda så nämnde jag mina okorrigerade upplevelser och enligt Percy så är de inte konstruerade att köras utan låda. Den hissade basen är tänkt att ge headroom för kompenseringen..

Nåväl, låter det bra hos dig så är det ju bra..
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/18 :  22:04:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Timbre
Världen är full av överaskningar !

EAR

Jo det hade blivit en hård fajt ! Men dina rör steg hade fått det tufft !


CH

Jag har gjort en heldel med rummet o det syns när man mäter. Högtalarna står lååångt ut från väggen etc etc. Men visst låter det mycket bättre när man korrigerar. Om man gör det rätt dvs. Det är tyvärr ganska många som inte gör det rätt o då blir resultatet ganska mediokert.

Att högtalarna låter som dom gör okorrigerat är som Percy säger. Det handlar ändå om nivåer upp till + 20 db.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000