HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har jag köpt discohögtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2003/09/14 :  15:48:11  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Hejsan!

Var ned till stockholm i lördags och köpte ett par begagnade högtalare, märket är SFI-25 http://hem.passagen.se/comus/hogt.htm, är det någon som känner till dem?

De låter ganska bra men jag tycker att basen är lite överdriven, vid låg volym så funkar det bra men när jag höjer lite så brer basen ut sig så att jag riktigt ser hur grannen vibrerar i sin soffa.

Placeringen är cirka 70 cm från väggen och om jag flyttar dem längre ut så blir de i vägen i mitt smala vardagsrum.
Vore snällt om någon kunde tipsa om några basdämpande tricks.

På baksidan står datan 4 ohm samt 88db/w, detta borde väl innebära att det är såkallade trögdrivna högtalare.
Kan det innbära något problem i längden för mitt slutsteg?

Mvh /


Comus

Dr_drövel
Member

179 Posts

Posted - 2003/09/14 :  16:08:34  Show Profile Send Dr_drövel a Private Message
Kan tyvärr inte hjälpa dig med dina frågor. Det enda jag kunde klura ut på nätet var att märket är Sawafuji. Lite mer info om Sawafuji kan du hitta i länkarna nedan:

http://www.audiocircuit.com/9109-ribbon-circuit/Diy/Materials/Speakers-SP/Sawafuji-SAW/9109DMSP-SAW.htm

http://www.audiocircuit.com/9109-ribbon-circuit/Commercial/Sawafuji-SAW/9109CMSAW.htm

/Dr_drövel


"Universum: en uendlighet av stjerner og planeter..."
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/09/14 :  16:56:49  Show Profile Send whiskyman a Private Message
88dB ligger strax över gränsen 87db, som man populärt brukar ha för att skilja ut om en högtalare är trög eller lättdriven. Problemet som kan uppstå är att du inte kan spela så högt innan förstärkaren når sitt max.MvhKristofer
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/09/14 :  19:59:59  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Har du lyssningspositionen nära en vägg? Brukar bli mycket bas då.
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/09/14 :  21:00:09  Show Profile Send €riC a Private Message
Tryck in en socka i basreflexröret! Det kanske räcker.

Edit: Oj! Det var kanske en sluten konstruktion

Edited by - €riC on 2003/09/14 21:03:51
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/09/15 :  08:10:25  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Fördelen med att få högtalaren att spela som om det vore en sluten låda är framförallt att basen blir "snabbare". Men dock går den inte lika djupt. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Comus
Member

321 Posts

Posted - 2003/09/15 :  17:30:34  Show Profile  Visit Comus's Homepage Send Comus a Private Message
Där var de Dr_drövel, undrade lite över detta skumma mellanregister, de verkar inte ha blivit en hit precis men de ser fräcka ut.

Basen sitter i en sluten låda så att försöka pula in en socka nånstans är tyvärr ganska svårt

Placeringen är ca 70 cm från väggen och det tycker man ju borde räcka men basen brer ändå ut sig.

Ja som sagt de är nog ganska trögdrivna, jag har ett nad 2200-steg som driver dem så det bör inte ( hoppas jag ) vara några problem.

Tack alla för era förslag.

Mvh/

Comus
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000