HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sterero Receivers eller hemmabio Receivers ???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

jlw
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/09/13 :  21:42:55  Show Profile Send jlw a Private Message
Hej alla på HiFi forum! Det ligger till så här; Jag ska vid juletid inskaffa någon form av ljudanläggning, men jag vet så fruktansvärt lite om ljud. Därav detta inlägg!

- En hemmabio Receivers. Är den lika bra som en stereo Receivers? Det är ju inte så stor prisskillnad på dom. Om jag inskaffar mig en hemmabio receiver kommer jag först köpa fronthögtalare, och resterande längre fram. En stereo receiver klarar bara och driva 2 stycken högtalare? Är det sämreljud i en hemmabio receiver jämnfört med en stereo receiver? Ska dessutom koppla den till min dator, det kommer inte vara problem?

Mycket frågor. :)

rekomendera mig gärna receivers av olika de slag, + högtalare. Finns det paket man kan köpa?

Väldigt tacksam för svar. :)

/ Johan

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/13 :  21:48:28  Show Profile Send MartinH a Private Message
Om man ser till att en hembioreciver innehåller en hel del extra saker i form av steg och processorer så kommer nästan alltid en ren stereoreciver att låta bättre...
Koppla den till datorn är inget problem, bara att dra en kabel...

/Martin
Go to Top of Page

belle
Member

244 Posts

Posted - 2003/09/13 :  23:07:04  Show Profile Send belle a Private Message
MartinH: Hur kommer det sig?, om man slår av DSP så skall väl inte signalen ta en återvändsgata för att sedan återgå till en tvåfilig väg!?


-Må man säga vad man vill om ett syndigt leverne -men det är allmänbildande.........


Edited by - belle on 2003/09/13 23:07:44
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/09/13 :  23:09:02  Show Profile Send Sudden a Private Message
Varför reciver?
Mitt tips är en 2-kanals förstärkare och isåfall en radio.

/Sudden
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/09/14 :  00:55:45  Show Profile Send Anton a Private Message
Vilken budget har du?
Är den väldigt tight måste man kanske prioritera på ett annat sätt än om du har lite mer pengar att spendera.

Köper du enbart 2-kanals förstärkare blir du ju låst vid de 2 kanalerna, köper du en 5-kanalare är det ju enklare att bygga ut till hemmabio.
-Å andra sidan kanske du, liksom de flesta på detta forumet, fastnar för 2-kanaligt ljud och då är det ju onödigt att sitta med en hemmabioförstärkare!

Ovetande om din budget föreslår jag någon hemmabioförstärkare från H/K, de låter bra i stereo också.

/A
Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/09/14 :  01:05:23  Show Profile Send Gonzo a Private Message
Antons förslag är bra.
HK torde vara ett bra mellanting och du slipper våndas och välja.
Du kan först köpa 2 bra högtalare och seda bygga ut om du även vill ha den till film.

//Gonzo//
Go to Top of Page

jlw
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/09/14 :  11:54:30  Show Profile Send jlw a Private Message
Tack för alla svar!


Gonzo: HK har många sagt ska göra bra prylar. Vart i sverige kan man köpa dom? Tipsa gärna om internet butik. ;)

Anton: Ja, min budget. Max 6000-7000 kronor för receiver och två stycken front högtalare. Får man något vettigt för det? Är nog en hemma bio reciever det lutar åt. Kanske dax o byta forum då!? ;)

Lite övriga frågor:
Vad är ett för/slutsteg? I bilen ger det iallafall mer "kräm" med slutsteg. ;) Hänvisa mig gärna till en sida som reder ut alla utryck.

Ha det bra!

/ Johan
Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/09/14 :  13:17:20  Show Profile Send Gonzo a Private Message
HK har ju sin AVR 1550. Är ju inte så mycket "lull lull" men den har allt vad du behöver.
Att den, trots sin ,på hk vis redovisade, blygsamma effekt väger så pass mycket som 11 kg, talar för att det sitter en hyfsad nätdel i den för att vara en budgetreceiver.
Finns tex på www.hembiobutiken.se för 3895:-

Kombinera denna med ett par Proson conquest 66 II sort som finns på www.fyndborsen.se för 1995:-
Även om namnet Proson kanske klingar illa i de flestas öron (så även mina), så är dessa högtalare helt klart prisvärda.
Här kan du läsa en hel del om dessa högtalare:
http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=17507&hl=proson+conquest

Du har sedan lite pengar över till högtalarkabel och signalkablar med en budget på 7000:-




//Gonzo//
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/14 :  13:51:44  Show Profile Send MartinH a Private Message
belle: Jo det ska jag förklara för dig. Tar du en hembio variant för 5000:- och en 2-kanals variant så har du i hembio varianten 3 st steg, processorer, dacar, kontakter m.m som kostar pengar... I 2-kanals varianten så kan de budgetpengarna läggas på bättre komponenter, och då låter det bättre !! Detta är ju en generalisering, men det är så det ligger till i de flesta fall.

Men jag skulle nog oxå säga att vill man köra radio i en två kanals variant så är en förstärkare och en separat radiodel en bättre lösning...

/M
Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/09/14 :  14:33:25  Show Profile Send Gonzo a Private Message
Visst är det så att fler steg kostar mer pengar.
Däremot är ju dacar och processorer dussinvaror i dag och priserna på det har rasat.
Därför behöver inte en flerkanalsstärkare kosta så mycket mer att tillverka än en 2 kanl om man ser till digitalbiten.

Inom hembiosegmentet är det ju i dagsläget betydligt hårdare konkurrens än tidigare och detta märks absolut på att prylarna blir bättre och bättre.
Ett exempel är väl att de flesta hembiostärkarna i dag har ett directläge, där allt vad DSP heter kopplas bort och signalen går analogt den kortaste vägen genom förstärkaren.
Sedan har man också spottat upp sig ganska ordentligt på nätdelsbiten jämfört med tidigare. Fortfarande finns det i de flesta fall mer att önska, men det går åt helt rätt håll.

Fortfarande får du bättre prylar generellt för 2 kanal kontra 5/7 kanal, men glappet har minskat betydligt och jag tror att i för den " vanlige lyssnaren med begränsad budget" väger fördelen att kunna bygga ut till en hembioanläggning och att kunna spela sacd/dvdaudio tyngre än det där lilla extra för 2 kanalslyssnande.

//Gonzo//
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/14 :  18:41:29  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag kanske är fel ute.. men har ni tänkt på att om man har en DVD spelare som har inbyggd decoder så kan man ju koppla den till 6 kanals ingången på AV förstärkaren och samtidigt koppla DVD:ns digitalt till DVD ingången. Då kan man faktiskt göra ett AB test
mellan DVD:ns DA och AV förstärkarens DA. Ja som sagt jag kanske är fel ute men ändåå.

gcs
Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/09/14 :  19:41:25  Show Profile Send Gonzo a Private Message
Jo, så har mman ju kopplat om man kör både cd/sacd och film.
Filmljudet går via digitalkabel och det vanliga ljudet via den analoga kabeln.

Jag har provat att ändra emellan och det är stor skillnad att köra ljudet analogt från DVD:n mot digitalt. Ljudet blir betydligt bättre via analogutgångarna, dvs dvd:ns da är betydligt bättre i de fall jag har testat.

Däremot är filmljudet betydligt bättre om jag kör det digitalt in i receivern.
Här kan man konstatera att det sitter en betydligt bättre processor i receivern än i dvd spelaren (Denon 3801 och Philips 963 SA)

//Gonzo//
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/14 :  20:26:05  Show Profile Send gcs a Private Message
Gonzo: Jätte bra att du testade det här och nu hoppaas jag att fler gör samma test det ska bli mycket intressant.

gcs
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/14 :  21:22:10  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag tror att dvd-spelare och hembio-receivers är mycket prisvärda produkter överlag. Du får mycket för pengarna, priserna är "låga" inom detta segment. Stereo-receivers är ett trist mellanting, en varken eller-produkt. Finns väl ingen anledning att nöja sig med en sån?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/14 :  22:25:37  Show Profile Send gcs a Private Message
Aton: Säg inte det.

gcs
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/09/15 :  11:08:29  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Jag tror att dvd-spelare och hembio-receivers är mycket prisvärda produkter överlag. Du får mycket för pengarna, priserna är "låga" inom detta segment. Stereo-receivers är ett trist mellanting, en varken eller-produkt. Finns väl ingen anledning att nöja sig med en sån?"

Det tycker jag inte alls att de är utifrån ett stereoperspektiv. Det krävs mycket mer för att återge ett fullgott stereoljud än ett fullgott hemmabioljud.Framför allt inte hemmabioreceivers. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/09/15 :  11:11:07  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Om man inte tycker sig vilja satsa på hembio så är det ju inte lönt att skaffa en hemmabioreceiver.

Redan en stereoreceiver är ju en kompromiss, och kompromissen ökar med antalet kanaler. Mvh kristofer
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/09/15 :  12:31:00  Show Profile Send Aton a Private Message
Vad jag menar är att skall man börja kompromissa kan man lika gärna löpa linan ut. Man får mer för pengarna om man köper hemmabio än stereoreceiver, tycker jag. Stereoreceivers är ändå underlägsna rena tvåkanalsförstärkare.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/09/15 :  13:04:23  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja då är vi överens. Mvh Kristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000