Author |
Topic |
|
Tank
Member
520 Posts |
Posted - 2003/09/13 : 17:22:59
|
Jag, Mixon och Kraniet tog oss hem till mig efter en sväng på Bossanova, för att lyssna på min anläggning, peta in en Linn Genki i den och så. Efter lite lyssning tog jag fram några Tangband tretummare, och nog sjutton skulle vi lyssna på dem! Efter lite inventering kom vi fram till att vi hade lådmaterial - en 1.5l PET-flaska! Sagt och gjort: m.h.a en schweizisk officerskniv, lite eltejp och en grytlapp som dämpning så...
|
|
luminous
Member
252 Posts |
Posted - 2003/09/13 : 17:43:33
|
übercool! Lät det fint då? Lådresonanser i den förvisso väldämpade strömlinjeformade cylindern? Den runda baffeln gav säkert en hel del diffraktion dock, och det blev ju en monohögtalare... Förövrigt ser den nästan ut som något mystiskt vapen! |
MVH | Life's too short for bad sound |
|
|
Kraniet
Member
686 Posts |
Posted - 2003/09/13 : 17:53:53
|
Lät faktiskt riktigt hyffsat med tanke på budgeten.. Lite lite bas kanske men annars så.. |
Carlssoninspirerade självbyggen
NAD 2200
Källa? Dator..
"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy.. |
|
|
Tank
Member
520 Posts |
Posted - 2003/09/13 : 18:04:34
|
Som sagt, förvånansvärt bra för de... 150 kronor elementet kostade, panten, tejpen... största förlust är väl grytlappen, den behöver jag!
Det är verkligen svårt att inse hur prisvärda dessa är... de kostar ju mindre än en enda cd-skiva i butiken, och skäms verkligen inte när det kommer till subjektiv ljudprestanda. |
|
|
CK
Starting Member
44 Posts |
Posted - 2003/09/13 : 18:26:33
|
Skulle dessa passa till surround burkar måntro? i och med att dom är billiga behöver liten volym osv. |
|
|
CK
Starting Member
44 Posts |
Posted - 2003/09/13 : 18:28:38
|
alltså det går ju att bygga väldigt små lådor till elementen men dom kan väl inte gå så långt ner i frekvens.
|
|
|
Tank
Member
520 Posts |
|
|
Topic |
|