HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mini DIY-blast!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/09/13 :  17:22:59  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Jag, Mixon och Kraniet tog oss hem till mig efter en sväng på Bossanova, för att lyssna på min anläggning, peta in en Linn Genki i den och så. Efter lite lyssning tog jag fram några Tangband tretummare, och nog sjutton skulle vi lyssna på dem! Efter lite inventering kom vi fram till att vi hade lådmaterial - en 1.5l PET-flaska! Sagt och gjort: m.h.a en schweizisk officerskniv, lite eltejp och en grytlapp som dämpning så...

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/09/13 :  17:43:33  Show Profile Send luminous a Private Message
übercool! Lät det fint då? Lådresonanser i den förvisso väldämpade strömlinjeformade cylindern? Den runda baffeln gav säkert en hel del diffraktion dock, och det blev ju en monohögtalare... Förövrigt ser den nästan ut som något mystiskt vapen!

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/09/13 :  17:53:53  Show Profile Send Kraniet a Private Message
Lät faktiskt riktigt hyffsat med tanke på budgeten..
Lite lite bas kanske men annars så..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/09/13 :  18:04:34  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Som sagt, förvånansvärt bra för de... 150 kronor elementet kostade, panten, tejpen... största förlust är väl grytlappen, den behöver jag!

Det är verkligen svårt att inse hur prisvärda dessa är... de kostar ju mindre än en enda cd-skiva i butiken, och skäms verkligen inte när det kommer till subjektiv ljudprestanda.
Go to Top of Page

CK
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/09/13 :  18:26:33  Show Profile Send CK a Private Message
Skulle dessa passa till surround burkar måntro?
i och med att dom är billiga behöver liten volym osv.
Go to Top of Page

CK
Starting Member

44 Posts

Posted - 2003/09/13 :  18:28:38  Show Profile Send CK a Private Message
alltså det går ju att bygga väldigt små lådor till elementen
men dom kan väl inte gå så långt ner i frekvens.
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/09/13 :  18:29:42  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Aningens seriösare låda: http://home.new.rr.com/zaph/audio/audio-speaker11.html
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000