HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY försteg med låg utgångsimpedans
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/09/13 :  09:32:15  Show Profile Send Per100 a Private Message
Nu får ni hjälpa till och tipsa. Jag vet att kunskapsnivån i DIY delen är väldigt hög.

Har sökt en del på begagnatmarkanden efter dylikt försteg
som matchar en lc audio zapsolute men eftersom det inte verkar vara
lätt så tänkte jag att man kanske hellre skall bygga en egen.

LC audio hade försteg innan som matchade zapsolutens låga ingångsimpedans, men de säljs inte längre och nästa kommer om ett halvår fick jag veta efter en uppringning.

Egentilgen hade ett rörförsteg varit att föredra, men jag vill inte ha biverkningar i form av sämre kontroll i basen. Men det kanske går att fixa med rätt rörförsteg ändå.

Dessutom undrar jag om man det finns färdiga byggsateser som kan rekommenderas.

Det viktiga är dock ett strömstarkt försteg med låg utgångsimpedans.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/13 :  10:49:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kolla på denna: http://www.transcendentsound.com/preamp%20kit.htm
Rörsteg - ja, Låg impedans - ja, mycket låg för rör, Strömstark - nej, Byggsats - ja. Postar länken eftersom du faktiskt är intresserad av rörsteg. Fast jag fattar inte varför LC har 2k motstånd på ingången, det gör ju slutsteget till rena mördarlasten. Skulle jag kombinera Zapsolute med rörförsteg så skulle jag helt sonika byta ut dessa motstånd. Steget i länken är inte balanserat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/09/13 10:56:38
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/09/13 :  11:42:38  Show Profile Send Pabo a Private Message
Det finns säkert en anledning till att motståndet är 2k, man bör vara medveten om att audioprestandan kan försämras om det byts ut. Det kan vara störningar som gör att impedansen måste hållas nere.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/13 :  12:34:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är sant. Att jag skulle testa det betyder inte att det hade blivit rätt. Rörsteg blir inte lätt i vilket fall, vilket är lite synd.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/09/14 :  19:15:52  Show Profile Send Per100 a Private Message
Jaha, det lutar alltså åt att det är transistorförsteg som kommer vara bästa lösningen trots allt. Har ni några bra tips på DIY steg med färdigt kit till en zapsolute?
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/09/14 :  20:06:07  Show Profile Send Pabo a Private Message
Kör med en OPAMP tex AD820 eller OPA604! De har så stor bandbredd att de håller nere utimpedansen även vid höga frekvenser.

Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/14 :  20:59:08  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Men hörni, 2 kohm säg något försteg som tycker det jobbigt! Möjligtvis något obskyrt rörsteg, men annars? I grunden klarar alla opampbaserade försteg att driva 1 kohm till 7-10 V rms och här snackar vi väl om en volt högst?

Hade ingångsimpedansen varit 600 ohm eller lägre då hade man väl _kanske_ haft ett litet problem.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/09/14 :  21:51:58  Show Profile Send Pabo a Private Message
peranders

Helt rätt! Betänk dock att om man har 300 meter kabel så kan man mäta upp 0,1dB i amplitudskillnad

Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2003/09/14 :  23:57:26  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
quote:

Bernt skrev:
Det är sant. Att jag skulle testa det betyder inte att det hade blivit rätt. Rörsteg blir inte lätt i vilket fall, vilket är lite synd.
quote:
Per100 skrev:
Jaha, det lutar alltså åt att det är transistorförsteg som kommer vara bästa lösningen trots allt.

Det finns nog flera rörförstegskonstruktioner (wow, långt ord!) som skulle klara den uppgiften. Frank deGroves white follower-variant lär ska kunna driva det mesta, och definitivt 2k:
förstärkarschema/nätdelsschema . Här slipper man järn (utgångstrafo alltså).
Vill man bygga med järn finns till exempel Raven. Den är designad för att klara 600 ohm.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/09/15 :  07:27:18  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Frank deGroves white follower-variant ger basavskärning vid 80Hz om man kopplar till 2k last (1uF på utgången), detta kanske inte blir så bra.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/09/16 :  10:19:53  Show Profile Send Per100 a Private Message
Nu har jag en AR sp6B på gång (egentligen en kopia som heter någonting i stil med "lynx"). Denna förförstärkare har säkert många av er en uppfattning om. Vad tror ni om en sådan matchning? Alla era kunskaper är mycket värdefulla för mig.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/16 :  11:56:32  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Per100, kan du inte berätta om ditt inkopplingsproblem, som inte är nåt problem tror jag?

Kabellängd
Slutstegets inimpedans

Om du har kortare kabel än 2 meter och slutsteget har en inimpedans på 10 kohm så kan du ansluta alla typer av försteg! Har du 5-10 meter eller mer så får man titta närmare på förutsättningarna.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2003/09/16 :  14:25:05  Show Profile Send Per100 a Private Message
Har 50cm kablar mellan försteg och slutsteg. Zapsoluten har en inimpedans på 20kohm har jag för mig.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/16 :  14:48:46  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Som sagt, tuta och kör. Inget som helst problem i anpassningen.

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/09/17 09:45:13
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/17 :  10:55:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Något jag inte förstår här... Hur kan inimpedansen bli högre än det mostånd på 2k som
sitter mellan ingången och jord?

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/09/17 :  11:20:24  Show Profile Send UrSv a Private Message
Bernt. Det är inte så att du läser ZAPpulse istället för ZAPsolute? Ena är PWM med ingångsimpedans 2k och den andra konventionell klass A med ingångsimpedans 20k.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/17 :  11:33:14  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Jag såg också fel. Jag trodde en stund att det var det switchade steget det handlade, vilket det inte var.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/17 :  12:28:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tittade på http://www.lcaudio.dk/mk4dia.pdf det står ZAPsolute Mk4.
På ingången sitter 2k motstånd.

MVH Bernt Mitt system

Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/09/17 :  13:06:23  Show Profile Send UrSv a Private Message
Bertn: Ja, vad skall man säga. Mitt minne svek mig rejält visade det sig...det ser ju vilken hempulare som helst att det sitter 2k00 på ingången. Och jag som var så säker på att det var 20k...
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/17 :  13:09:23  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Ok, dubbelfel av mig det förändrar inte svaret. 2 kohm lär inte många försteg gå i däck för.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

COP
Member

82 Posts

Posted - 2004/03/12 :  10:01:41  Show Profile Send COP a Private Message
Vad händer om man har för låg ingångsimpedans på slutsteget, går något sönder eller låter det bara sämre?

LC Audio skriver så här på deras hemsida
Indgangsimpedans.
RZ+ og RZ- v ælger indgangsimpedans for hhv. + og – input.
Vi har som standard valgt 2k0, da det virker godt sammen med de fleste forforst ærkere.
Du kan dog med fordel reducere RZ + og RZ- hvis du har en Sidewinder, da den kan tr ække lavere
impedanser uden problemer. Brug. F.eks. 100 Ohm til RZ+ og RZ-.

Har du en rørforforst ærker er det nok en fordel at h æve RZ + og RZ- til f.eks. 47k.
Det kr æver blot at du har en polypropylenkondensator i serie med signalet på indgangen på 1 uF. (-6 dB ved
ca. 4 Hz)

Varför krävs en kondensator i signalvägen när man höjer ingångsimpedansen?
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/03/12 :  10:29:26  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Som svar på frågan: Knappast troligt att något går sönder men du kan få lite mer distortion (från försteget på grund av hårdare belastning), svagare signal om förstegets utimpedans är betydligt högre än 2 kohm. Om du har kopplingskondingar i serie så kan du tappa avsevärt med bas om du har otur.

Försök att ta reda mer på hur ditt försteg ser ut, gärna schema också.

Du har några begrepp (rörande försteget) som kan vara förvirrande:

1 Utimpedans (vid låg utsignal)

2 Frekvensegenskaper tillsammans med last

3 Max ström ut (innan strömbegränsning inträder och/eller när utgången brinner upp!)

4 Rekommenderad minsta lastimpedans (det som tillverkaren tycker)

5 Lastens egenskaper (ditt slutstegs ingång)

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2004/03/12 10:32:15
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/03/12 :  10:56:48  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Låter som ett bra läge för en rörförförstärkare med transformator.

Gråt inte över inimpedansen på 2k, anpassa den istället. Med en transformator på 1:2 kommer den reflekterade impedansen att bli 8 kohm, något som inte är ett problem för en kraftigare triod typ 12B4A eller ECC99.

Så, antingen en triod med en 1:2 trafo som anodlast eller med en stor drossel på anoden och mata trafon via kondensator (parafeed). Tänk bara på att om trafon är anodlast så ska den klara biasströmmen genom trioden.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

COP
Member

82 Posts

Posted - 2004/03/12 :  11:03:46  Show Profile Send COP a Private Message
Tänkte att jag skulle prova ett Audio Research försteg
Detta är den info jag hittat om försteget:
OUTPUT IMPEDANCE: 650 ohms Balanced, 325 ohms SE Main (2), 20K ohms minimum load and 2000pF maximum capacitance. RATED OUTPUTS: 2V RMS 1Hz to 100kHz into 200K ohm balanced load (maximum balanced output capability is 40V RMS at less than 0.5% THD at 1kHz).

Som jag förstår det hela så ska jag byta motsonden i ZapSoluten till 20K ohm, men behöver jag kondensatorn? Verkar dumt att montera in ytterligare en komponent i signalvägen.

Per100 provade du något rörförsteg?

Hoppas ni ursäktar att detta inte är DIY, men det är ju här all kunskap finns!
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/03/12 :  12:10:44  Show Profile  Visit peranders's Homepage
325 ohm ut verkar inte avskräckande högt. Tuta och kör och kom tillbaks om det inte funkar.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Per100
Member

1543 Posts

Posted - 2004/03/12 :  18:07:48  Show Profile Send Per100 a Private Message
Cop, Jag prövade ett par rörförsteg. Båda hade problem med
zapsolute mk3 såtillvida att det hördes brum i högtalarna.
Annars var svalanders Lyra, som är en AR sp6B kopia, en mycket bra
matchning. Bra tryck i ljudet. Vill minnas att PAC drivit en
Mk3 tillsammans med AR LS7 med mycket stor framgång.

Har även ägt lc audios eget försteg Sidewinder och där kan man börja snacka om bas och driv i kombination med zapsoluten. Däremot var andra
parametrar inte lika bra som mitt nuvarande försteg, se nedan.

Nu har jag en zapsolute mk4. Jag ägde ett EC 4.5 försteg som lät bra i diskanten men helt orkeslöst i basen för zapslouten. Nu har jag ett
advantage P1 försteg som jag är mycket nöjd med i fråga
om upplösning och djup. Även basen är bra. Är givetvis sugen på att prova ett AR-försteg men detta står lägre ner
på prioriteringslistan då nuvarande kombo är så pass
bra att andra saker som nya högtalare får komma före!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000