HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 bra högtalare för lite pengar?? (beg)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bjurta
Member

123 Posts

Posted - 2003/09/12 :  22:29:47  Show Profile Send bjurta a Private Message
jag håller på att leta efter ett par högtalare som är billiga men bra och starka(1000-2000kr). jag har kommit på att jag lär köpa begagnat... annars kommer jag inte så långt.
jag undrar om det är någon som har något bra tips!?
du kanske säljer ett par själv?
det viktigaste är väl egentligen et par starka 12 tums basar med bra kvalitet. rästen kan man hitta på annat håll.
jag har kollat blocket... men hitta inget.
hjälp mig!

björn ohlsson

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/12 :  22:31:43  Show Profile Send ekman a Private Message
12tums bas med bra kvalitet för 1-2k? hmm NEJ
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/12 :  22:34:34  Show Profile Send Bravo a Private Message
Mission Impossible!

Bravo
Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/09/12 :  22:38:55  Show Profile Send Gonzo a Private Message
Det lär nog bli väldigt svårt.
I den prisklassen handlar det ju om Genexxa mfl och dom är billiga, har stora element, men har vare sig bra kvalitet (lådorna är i kartongklassen där internstagningen är obefintlig och filtren kan knappast kallas filter!!) eller bra ljud.

Du har inte i stället funderat på att köpa tex ett par beggade Audio Pro Black Diamond och så sparar du ett tag till och köper en aktiv sub.

//Gonzo//
Go to Top of Page

Texianen
Member

286 Posts

Posted - 2003/09/12 :  23:37:07  Show Profile Send Texianen a Private Message
bygg själv, isåfall
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/09/13 :  00:15:07  Show Profile Send Ayn a Private Message
Jag tycker du ska ta dig en funderare över varför du absolut behöver 12"-basar i högtalarna. För att få bas helt enkelt? Det kan du få så det räcker och blir över även med 5"-element, då får du en bas som dessutom låter BRA, och inte bara helt enkelt låter.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Gonzo
Member

120 Posts

Posted - 2003/09/13 :  00:51:50  Show Profile Send Gonzo a Private Message
Jag tänkte också på att "bygga själv"
Men.......inte heller här räcker ju pengarna så långt.
Möjligtvis till 2 st 12 " basar. Kvalitet ????????

//Gonzo//
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2003/09/13 :  01:52:18  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Jag förstår inte meningen överhuvudtaget med at ha 12 tums basar. För att de ska funka bra måste väl rummet vara väldigt stort? Har själv ett par 6.5 tums basar i mina, och de spelar i ett 22 kvadratmeter stort rum. De räcker mer än väl i mitt rum.
Go to Top of Page

bjurta
Member

123 Posts

Posted - 2003/09/13 :  09:50:44  Show Profile Send bjurta a Private Message
ok... ni är antagligen en aning bättre på sånt här än vad jag är.
8" basar då? det låter lagom för mig. men jag har letat efter 8-10" basar men hittar inget. om vi säger att jag ska köpa 4st 8". dom ska vara starka och låta bra(på amatörnivå) för en bra prislapp.
vart hittar jag det???

björn ohlsson
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/09/13 :  10:48:55  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
www.ljudia.se , www.hifikit.se är väl några välsorterade diy sidor!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/09/13 :  11:22:08  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Hej bjurta

Haka inte upp dig så mycket på storleken på elementen. Se högtalaren som en viktig del i systemet högtalare/rum/förstärkare/spelare/kablar.

I priset kring 2000 kr är du nog hänvisad till begagnat om du inte skall få en "papplåda" och jag tror du kan få en helt okej golvhögtalare (basreflex-konstruktion) för de pengarna, typiskt med 1-2 st 6½-tum element och är den vettigt konstruerad så kommer du få en bra bas som inte låter som ett otydligt muller, förutsatt att förstärkaren inte är alltför klen.

I HiFi och musik nr 1-2 2002 testade man nya golvhögtalare i prisklassen upp till 3000 kr (nya). Du kanske kan låna den tidningen på biblioteket så får du en liten uppfattning om vad högtalare i den klassen kan prestera.
De testade
Audio Pro Ego 515 (som nu finns för utförsäljning eftersom AP kommer med nyare modeller)
Celeston F30
DynaVoice Aniara
Eltax Liberty 5+
JWS 6030
Pioneer S-H310V
Yamaha NS-45E
Eltax, Celestion och Audio-Pro ansågs något bättre än de övriga i testet även om man skall ta recensenternas rekomendationer med en nypa salt, och givetvis lyssna själv hemma.

Det finns många fler bra kända märken som du kan hålla utkik efter på beggat-marknaden.
Mission, B&W, Dali, Mirage, Monitor Audio, Dynaudio, mfl... Så fort du hittar något som kan vara intressant så posta här så brukar man få svar rätt fort.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/09/13 :  12:28:31  Show Profile Send KennethS a Private Message
Kan rekommendera Mission M74i om du vill ha kraftig bas, kan tyvärr vara över budget som begade, men dom är det värt att spara till! Även deras M703 och M704 (Föregångarna till M73i och M74i) skulle kunna finnas begade till ett lågt pris, där har du mycket och djup bas, fast med fin kvalité för pengarna!

Lycka till!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

RotelPower
Member

525 Posts

Posted - 2003/09/13 :  12:35:20  Show Profile Send RotelPower a Private Message
Köp inget sånt här.

Acoustic Pro Audio 12 Typ B

Dubbla 12"

900:- styck på www.hifikit.se.

Jag lovar att du skulle ångra dig för att du inte köpte högtalare med bra ljud istället.

Advance Acoustic MCD-403 --> Digisnake2 --> Panasonic SA-XR25 --> Ixos Gamma 6003 --> Quad 11L2
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/09/13 :  18:20:48  Show Profile Send EAR a Private Message
Tja du bjurta
Om du bor i skåne så har jag ett par gamla och lite moddade JBL LX55 med omkonade baselement för sådär 1500 kr som står i källaren till ingen nytta
Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/09/13 :  18:47:09  Show Profile Send matså a Private Message
Kan säga att själv har jag Ego 515 och de spelar fantastiskt bra för att bara kosta 3000 kr ute i handeln och mindre på nätet!

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

bjurta
Member

123 Posts

Posted - 2003/09/13 :  20:15:54  Show Profile Send bjurta a Private Message
illa illa! jag bor ju inte där... men men. vet du vad det kostar att kona om ett par basar?

björn ohlsson
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/09/13 :  21:38:19  Show Profile Send EAR a Private Message
Jag betalade runt en tusing för det för ca 2 år sedan

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

mje1
Member

500 Posts

Posted - 2003/09/13 :  23:43:53  Show Profile
Köp mina AudioPro-BlackDiamond om du vill. De har baskapacitet så det räcker...

Här kan man skriva något ordspråk som någon annan har hittat på. Coolt...
Go to Top of Page

bjurta
Member

123 Posts

Posted - 2003/09/13 :  23:52:23  Show Profile Send bjurta a Private Message
mje1: om du har lite mer info om dom, och om du berättar vart du bor och vilket pris du hade vätat dig. så är det inte helt omöjligt!

björn ohlsson
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000