HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 extremt el problem :-( Hittat anledningen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/12 :  22:00:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Vissa av er kanske kommer ihåg att min styrbox till mina Digital 1.1 har varit nere i tyskland o vänt. Iaf , fick hem den för nån månad sen , kopplar till min Pc o ska börja mäta. Det ända jag får fram är ett ganska starkt brummande. Jord slinga är det första jag tänkte på och jordade boxen med en x-tra kabel till försteget. Lite bättre blev det men inte helt. Innan har jag använt en bärbar o alltid kört på batteri drift. Brummet kommer pga att man kopplar boxen med en Pc via en skrivar kabel.

När jag sen ska in i boxen via Pc:n är boxen stendöd
Jaha , så bra var den lagningen. Ringer till Hificenter o säger att den måste tillbaka till Tyskland. Det tar ett par veckor till sen är den hemma igen. Och vad är resultatet ?? Jo x-akt samma som innan.


Nu börjar jag bli RIKTIGT sur ! Iväg med boxen igen , denna gång via Canseda i Götet. Nån dag senare ringer Percy o säger där är inget fel på den !??!??! Vid det här laget har jag redan finurlat ut att nätdelen i mina Pc:s är det som spökar. För att vara riktigt säker kopplar jag in den via en bärbar nere på Hificenter och visst , den fungerar precis som den ska !

Det lilla kruxet är att jag inte har tillgång till nån bärbar längre så jag försöker att fixa bort jordfelet här hemma. Efter många olika omkopplingar och förflyttningar så hittar jag ett sätt där det inte brummar. Men boxfan vill ändå inte fungera Jag är ganska nära på att skicka ut hela anläggningen vid det här laget. Jag tar kontakt med en el kunnig polare som kollar om det är nått fel på jorden i huset men icke sa Nicke.

Alltså e det dax att jag skaffar en UPS eller liknande. Då ringer frugan till jobb o säger att hon har fixat en bärbar !
Och visst fungerar det som det ska !


Vad jag undrar är hur 17 kan Pc:n störa ut boxen så totalt även om ALLT brum är borta. Jag har provat att byta kablar , jorda chassi , bytat kontakter , vänt på kontakter etc etc.
Jag kan helt enkelt inte koppla boxen med en Dator som tar ström från nätet.

Nån som har ett svar ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2003/09/15 21:31:44

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/09/12 :  22:15:31  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Man kan ju bli galen för mindre

Har du samma operativsystem, drivrutiner, inställningar i kommunikationen på skrivarporten etc i din stationära dator som på den bärbara?

Jag skulle gissa på att det är drivrutiner/inställningar i kommunikationen som inte stämmer på din stationära burk.

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/09/12 :  22:20:14  Show Profile Send f95toli a Private Message
Är inte alls insatt i det hela men jag känner igen det från annan utrustning. Jag gissar på att det är en skyddskrets som slår till. Har ingen anning om hur styrboxen är uppbyggd men det är rätt vanligt med skyddskretsar som slår till om spänningskillnaden mellan spänningskillnaden mellan matningspänningens jord och signalens referensspännings blir för stor.

Det kan inte vara så att boxen "antar" att signalens referens har samma potential som nätjorden och att det av någon anledning inte är fallet hos dig?
Och en följdfråga: Är din PC jordad (=sitter i jordat uttag)?

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/12 :  22:37:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Mikael

Jag har gamla partioner på alla burkar , dessa fungerade när vi bodde i malmö så det är det inte.

f95toli

Nu blev det rena grekiskan för mig

Men om jag förstår dig rätt , hade jag haft fel på jorden så sitter felet där ?!
Men jorden ska vara ok , jag tror att nätdelen som är switchad i en Pc skickar ut så mycket goja att boxen får tuppjuck.
Pc:n har jordat utag , provat ojordat med. Boxen är ojordad.

I vilket fall så är det hela upmätt o jag är JÄTTELYCKLIG


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2003/09/12 22:41:08
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/09/12 :  23:06:10  Show Profile Send Margaux a Private Message
Kul att det fungerar till slut.

Jag har också skum erfarenhet av den där boxen.

Jag köpte ett par Canton 2.1. Tyckte de lät väldigt bra för priset. När jag kopplade in dem hemma så tyckte jag först det lät bra. Framför allt älskade jag basen. Efter ett tag märkte jag dock att när musiken blev tyst så var det som om ett brus försvann plötsligt. Så fort musiken kom tillbaka så kom bruset tillbaka. Fruktansvärt jobbigt i tysta partier. Tom min flickvän undrade vad det var för konstigt med anläggningen.

Jag tog tillbaka högtalarna till Fredrik på Pause och där fungerade det perfekt. Lite efterforskning visade att alias (?)filtret i digtalboxen inte klarade av att min förstärkare lämnade signal långt över 20khz - bara lågt brus men ändå. Det visade sig även att Canton visste att förstärkare som går högt upp i frekvens kunde ge problem.

Pause tog i alla fall tillbaka högtalarna till fullt nypris efter 6 veckor. Snyggt!Jag kan dock fortfarande sakna basen

Vet du varför Canton har slutat med digital boxen i sin nya reference 2? Det är ju ett ganska vettigt koncept.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/12 :  23:15:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det var ju tråkigt att höra ! Fint av Pause tog tillbaka dom iaf.

Killen som konstruerade är lite "konstig" så det hela ligger lite på is. Sen kostade det dom ganska mycket att få mjukvaran gjord.

Ska man sen kunna sälja det till ett hyggligt bra pris så blir det inte många slantar över. Där är ett 5.1 system med korrigering i alla kanalerna som är under utveckling. Men när det kommer vet jag inte.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/13 :  09:57:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Kom igen nu för 17 !
Ingen som har nån aning om vad det är o hur man kan göra för att få bort det ???

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/09/13 :  12:48:07  Show Profile Send Sentinel a Private Message
Enkelt, köp ett nytt nätagg till din pez.

...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/09/13 :  18:40:28  Show Profile Send EAR a Private Message
ELLER låna min nättrafo

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/09/14 :  08:11:11  Show Profile
Margaux skrev: Jag kan dock fortfarande sakna basen

Den kommer tillbaka när du börjar labba med TMREQ
Go to Top of Page

Bamsefar
Member

345 Posts

Posted - 2003/09/14 :  08:13:51  Show Profile
Johan: Det låter helt klart som om du får olika hordpotential in i dina olika delar av anläggningen. För att bena av problemet lite, kan du säga vilka enheter som matas med jordad nätkabel, dvs som har jord inkopplad. Nu vill jag veta alla enheter inkl projektor / tv, förstärkare osv. Du får med jorden via signalkablar och video kablar också, plus då den styrbox som finns, plus PC. Enda sättet jag tror att det går att lösa på är att se till att alla enheter har flytande jord, eller galvaniskt skilld för att använda ett bättre uttryck...
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/09/14 :  08:42:52  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Prova att koppla in en störskyddstrafo och koppla både pc:n och boxen till den. Jorda boxen i trafons jord. Trafon skapar ju en "riktig" nolla och på så vis borde potentialskillnaden mellan jord och nolla bli noll.

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/14 :  11:39:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Johan: Det låter helt klart som om du får olika hordpotential in i dina olika delar av anläggningen. För att bena av problemet lite, kan du säga vilka enheter som matas med jordad nätkabel, dvs som har jord inkopplad. Nu vill jag veta alla enheter inkl projektor / tv, förstärkare osv. Du får med jorden via signalkablar och video kablar också, plus då den styrbox som finns, plus PC. Enda sättet jag tror att det går att lösa på är att se till att alla enheter har flytande jord, eller galvaniskt skilld för att använda ett bättre uttryck...


Försteg , slutsteg och Pc på samma elutag. Alla 3 jordade. Styrbox ojordad på samma utag. Kopplar jag det så är brummet borta men boxen får ingen kontakt med Pc:n.

Där sitter skrivar förlängnings kabel mellan box o Pc , 2 st rca till försteg. Balanserat mellan försteg , slutsteg.

Resten av anläggningen är helt urkopplad.

Jag tackar för ALL hjälp som jag kan få.

En UPS eller liknande fixar säkert till det men går det utan blir jag glad. Jag har inga bekymmer annars med brumm.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/15 :  21:34:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Anledningen till problemet har hela tiden legat mitt framför näsan !

Där jag bor är vi bara 3 hyresgäster , plus 2 företag. Som givetvis inte stänger av sina datorer på kvällarna. Så här är minst 10 nätdelar som skickar ut en massa skit.

Får väl ta ett "snack" med dom !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/15 :  21:56:51  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Genera EMP och skicka ut på elnätet innan du ska lyssna. Lagom starkt så att datorerna viker in, men elverkets säkringar står pall.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/15 :  22:07:19  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/09/16 :  10:35:08  Show Profile Send Margaux a Private Message
Detta visar mycket tydligt elens betydelse.

Jag minns att det var en fastmonterad "hårfönskabel" till boxen. Kanske gör det susen att byta ut den till en isolerad kabel?

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000