HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Någon som byggt med Tumult?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/09/12 :  20:53:38  Show Profile Send Pabo a Private Message
Jag tror att jag har bestämt mig för en bas till mitt nya system.


Enligt en kompis presterar den 120dB vid 30Hz i en låda strax över 100 liter.

Resten av infon finns på http://www.adireaudio.com/diy_audio/drivers/adire/tumult.htm

"Tänk dig den med smör på"

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/09/12 :  21:06:45  Show Profile Send Pabo a Private Message
Jag tror bara jag behöver en ...

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/12 :  21:15:46  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
hmm jag var väldigt sugen på den till mitt hemmabiosystem men fick en ca: 1 A4 lång post om varför jag inte skulle köpa den från Ing. Öhman.
Jag har ifs. märkt att han tycker om att överdriva lite men så är ju de flesta innovatörer och Entreprenörer :)
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/09/12 :  21:18:26  Show Profile Send period a Private Message
Kan du ge några hints om varför du inte,enligt iö, skulle köpa den?

Mvh // Per
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/09/12 :  22:48:11  Show Profile Send Kemppi a Private Message

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.

Edited by - Kemppi on 2003/09/15 19:01:04
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/09/12 :  23:57:18  Show Profile Send luminous a Private Message
Kemppi: Grejen är att bilelement oftast inte är konstruerade för att ge samma ljudkvalitet som "vanliga" baselement. Det yttrar sig ofta i att man inte bryr sig om att göra elementet speciellt linjärt, BL faktor, KMS och LE som en funktion av konrörelsen är tre parametrar som är de avgörande faktorerna för hur linjärt ett element blir.

I bilvärden florerar kraftigt överdrivna värden på Xmax, ofta nära xmax så har elementets parametrar (t.ex. Fs, Vas, Qts) ändrat sig så mycket att det får helt fel funktion i sin låda. Det finns försås undantag men det här gäller generellt.

Jag tycker att du ska betänka Öhmans stora kunskap innan du ber honom dra åt helvette... Nog för att han har intresse av att sälja sina egna element men man kan knappast beskylla honom för att vara dåligt insatt i ämnet!

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/09/13 :  00:09:39  Show Profile Send luminous a Private Message
XBL2 motorn verkar ju inte vara helt fel i alla fall... Och kollar man på deras pdf blad så har ju brahma väldigt rak Kms kurva också. Konstigt att de inte har brytt sig så mycket om induktansen när de bränner så mycket krut på resten?!? De skriver själva i en av sina tech-papers att låg induktans är viktigt och att man ska vara misstänksam mot tillverkare som inte speccar induktansen. Men 4,2 mH är väl inte lågt precis. Konstigt att de inte skryter om den olinjära induktansen :) Vore intessant att se en kurva.

Har inte TC-Sounds licenserat XBL2 motorn, någon som vet? Det kunde bli intressant.

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/09/13 :  00:26:40  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Om jag byggt med tumult?
Det blir det varje gång jag ger mig in i matchen!

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/09/13 :  03:53:06  Show Profile Send period a Private Message
Lite OT: Nagref, XLS-basarna bör ju också delas lågt. Beror detta på att de också lider av en olinjär induktans som Tumult?

Mvh // Per

Edited by - period on 2003/09/13 04:03:34
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/09/13 :  08:12:10  Show Profile Send Pabo a Private Message
Bra med era åsikter, jag är inte så insatt i högtalarbyggvärlden.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/13 :  08:39:21  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Det är ju en grym bas, tittar man på den i bassbox så ser det ju ut som att den har en kvm yta till vänster om xls om man ritar upp dom i samma graf, där tumult sitter i sluten 125L och xls i sluten 45L.

Jag tar Ing. Öhmans svar med en näve salt, han har en tendens att säga sin åsikt men krydda på den rejält (inget ont sagt för han har en grym kunskap)
Samma sak gällde när han sa att han hellre skulle använda 90% av alla diskanter för under 500kr än SS Relevator...
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/09/13 :  10:18:13  Show Profile Send orthanc a Private Message
Pabo: Dra iväg ett mail till Al Wooley, han har byggt med den så han kan nog ge dig ett utlåntande. Du hittar en av hans subbar på http://quicksitebuilder.cnet.com/wrnch2/diyspeakerbuilding/id9.html

Undersöker för tillfälle.

Edited by - orthanc on 2003/09/13 10:18:37
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/09/13 :  19:41:35  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Jag gör som Pär säger, inte för att det ändrar min åsikt

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.

Edited by - Kemppi on 2003/09/15 19:00:41
Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2003/09/15 :  17:11:12  Show Profile Send jonny99 a Private Message
>Här kommer iaf. lite åsikter från ino.

>Dessutom en induktans som tar världs-
>rekord i olinjäritet som funktion av membranposition och en
>fyraohmig impedans.

Hur ser man att just detta element har värdsrekord i induktansvariation, har herr Öhman kanske gjort några mätningar. En annan sak är att tillverkaren rekomenderar dessa till användning i slutna lådor "Tumult excels in IB, sealed box, Linkwitz Transform, and other high-quality installations." där ju förändringar i T/S parametrar har betydligt mindre effekt än i BR lådor.

Alla element, inklusive de i Ino audio/LTS högtalarna, förändrar sitt uppträdande mellan de SMÅSIGNAL parametrar som finns angivna på datablad och de +-Xmax förhållanden som de ibland utsätts för i verkligheten. Detta får man ju försöka ta hänsyn till när man bygger, som amatör med begränsade mätmöjligheter tycker jag att det bästa sättet är att undvika BR lådor.

>Den härligt ruttningsbenägna skumplatsupphängningen
>skall vi förstås inte glömma heller...

Nja dagens skumkanter är såvitt jag vet av bättre kvalitet än 70 talets.

Det känns lite dumt att diskutera sånt här genom ombud, om herr Öhman är intresserad så röstar jag för att han ska släppas in på vårt forum.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/09/15 :  17:34:02  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message


Här finns ett par fel.

LaZyWorM:
Jag RÄKNAR med att du har Öhmans tillåtelse att publicera hans mail!!? Om inte - ta bort direkt.
Det löste sig till slut!
Kemppi:
Du bör nog editera dina inlägg så att graden civilisering ökar. Eller går jag in med rödpennan.
Vill inte ändra din åsikt...Bara se till att inget dumt skrivs på Forumet.
Nagref:
Du borde inte uppmuntra (=fortsätta, lägga till) till fortsatt Öhmandiskussion. Du har mitt nummer - ring när du ser något liknanade.
Ok.

// Pär epkpeng Engelholm

Edited by - epkpeng on 2003/09/16 23:17:35
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/09/15 :  18:37:57  Show Profile Send luminous a Private Message
quote:
En annan sak är att tillverkaren rekomenderar dessa till användning i slutna lådor "Tumult excels in IB, sealed box, Linkwitz Transform, and other high-quality installations." där ju förändringar i T/S parametrar har betydligt mindre effekt än i BR lådor.


Lägre effekt på frekvensgången kanske, men när det gäller distorsionen som elementet ger upphov till så är den lägre i basreflexlådor eftersom elementet inte slår lika långt; stor konvandring ger ju upphov till harmonisk distorsion och IM-distorsion när elementet börjar bli olinjärt.

MVH | Life's too short for bad sound
Go to Top of Page

rowa
Member

569 Posts

Posted - 2003/09/15 :  20:29:33  Show Profile Send rowa a Private Message
Gäller inte yttrandefriheten på nätet ?

MVH/ Niklas
ICQ: 21211745

Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/09/15 :  20:39:09  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Rowa:
Syftar du på mig?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/15 :  21:16:16  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Jag har tagit bort mitt inlägg nu, jag förstår inte varför det var nödvändigt...
Ifall du pratat med Öhman (som jag vet att du har eftersom du känner han) så vet du att han står för sina åsikter och som den publika person som han är så räknade han nog med att jag åtminstone skulle visa mina vänner vad han svarade, nu fick ju fler personer se det men jag tror inte att det kommer hålla herr Öhman sömnlös.
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/09/15 :  21:24:20  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Så vitt jag vet är det inte olagligt att publicera mejl från den person man har haft kontakt med.
Lundell fick ju sina brev publicerade i fittstim, mot hans vilja...hehe

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/15 :  21:38:02  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Absolut, jag bryr mig mer om etik än regler,xxxxxxxxxxx
BRA!

Det är inte alls känsligt för mig med Öhman. Jag vill göra det snyggt och ärligt, han kan inte längre möta en diskussion här på HifiForum.nu, varför jag inte tycker att några copy paste'ade mail bör publiceras.

Vad gäller din kusin Mange är det en annan sak. MEN skulle Mange driva företag och dessutom vara avtstängd från HifiForum, hade du inte fått publicera det heller.

Hoppas du är med på vad jag menar.

Edit: Pär




Edited by - epkpeng on 2003/09/15 22:06:48
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/09/15 :  22:17:31  Show Profile Send celef a Private Message
herr iö verkar ha ett finger med i allt intressant i högtalarvärlden, ändå är han så pass anonym, fishy! :S

sound pollution
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/09/15 :  22:23:21  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej!

Och detta är just A*nledningen till att A* samt Ö( osv, etc ;) ej längre
skriver ngt på DIY!! Lågt, mkt lågt i tak är det egentligen här!


( Skaaning´s 5 tum = 18cm = 7tum = A* e jättedum = Moderator´s stora suddegumm!!(
buybee?? = bye-bye!!( osv( etc ;))))


Mvh A* !!!
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/09/15 :  22:26:06  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Synd att denna censureringshysteri har spridigt sig till den annars så toleranta diy-delen.

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/09/15 :  22:27:56  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Fel A*.
Mätte på Skaanings FlexUnit senast i lördags och den är 172 mm diameter. Fel på Skaanings hemsida alltså.
Skaaning avser membranets diameter, som är 5 tum, ca 13 cm.

Lågt till tak? E* håller E*j med.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/09/15 :  22:32:10  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
rejvgudrun:
Jag är väll fortfarande tolerant!?? Senaste (censurerade) inlägget förde knappst mer information till Pabo's elementfrågan. Det förde skit mot mig, och om att jag var känslig ang Öhman. En felaktig parallell drogs.
Är det väldigt viktigt för dig, kan jag posta det jag editerade (eller ok, "censurerade"). Jag sparade det utifall nån skulle vilja lägga 5 minuter på att läsa det faktaspäckade innehållet.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000