HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 högtalarkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/09/12 :  15:47:57  Show Profile Send skalet100 a Private Message
jag har blivit tvungen å bytit mina biwire taralabs kablar
mot ett par supra rondo pga ommöblering å tara kablarna vart korta (supra kablarna har jag bara haft ligandes så jag ska ev. köpa nå annat sen)

nu undrar jag vad som har påverkat mest att allt låter mer oengagerat och trist nu än förr.. gör verkligen kablar sån stor skillnad eller måste jag börja möblera om igne ?? jag har alltid fattat som att kablar förbättrar nåt som redna är bra eller kan det bli sån skillnad att med ena kabeln låter det skit å med en annan låter det hur bra som helst ??

jag vet ju att jag gillar taralabs kabeln mer än supra (annars skulle jag aldrig byt tidigare)

och så uppfatta jag även att med taralabs kabeln kunde man spela högre än med supran, nåt som kan stämma ??

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2003/09/12 :  15:56:37  Show Profile Send Terminator a Private Message
Min erfarenheter av ommöblering och kabelbyten är att det till 99% säkerhet är ommöbleringen som orsakat ljudförändringen.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/09/12 :  16:02:01  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Låter som ett rumsproblem...dvs flytta runt högtalarna.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/09/12 :  16:11:13  Show Profile Send skalet100 a Private Message
ja som jag trodde.. fast supran är ju ändå ett steg tillbaks mot tidigare tyvärr kan jag inte flytta så mycket då allt är rätt fullt... precis blivit sambo så det finns ungefär 50% mer prylar å få plats med... undrar hur fan man ska lösa detta då... det låter precis som ljudet inte riktigt kommer fram.. blir som ett instängt mellanregister och diskant... man lär dra på mycket för att det ska komma ut nåt och då blir det järna otight... nån som har nå tips...
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/09/12 :  16:26:03  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Säg till sambon att du gillar hennes möbler bättre och släng ut dina egna för att skapa mer plats....vad gör man inte för hobbyn

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/09/12 :  16:28:35  Show Profile Send skalet100 a Private Message
tyvärr. ingen hobby för min del.. mest besvär :)
fan så svårt å få allt å bli som det ska!
ställde allt bara temporärt ett tag å det lätt kanon! men nu är det sämre.. vore ju skönt om det skulle bli bättre med andra kablar... !!
Go to Top of Page

bom
Member

89 Posts

Posted - 2003/09/12 :  16:35:10  Show Profile  Visit bom's Homepage Send bom a Private Message
Det kan mycket väl bero på kablarna. Jag vet visserligen inget om Rondo, men jag testade Supra Quattro ett tag i tron att "de måste ju vara minst lika bra som mina Taralabs Omni Prism i alla fall... " (På den tiden trodde jag egentligen inte att det spelade så stor roll vilken högtalarkabel man använde).
Efter ett par dagar insåg jag dock att det var en klar försämring. Röster blev hesa och essssen skar vasssst i öronen.

Nu kör jag med Taralabs Prime 1000 och allt är underbart!
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/09/12 :  16:37:01  Show Profile Send skalet100 a Private Message
ja jag menar det... quattro är väl rondo fast 2,5 mm2 istället för rondons 4 mm2 (som för övrigt inte ens knappt får plats i mina högtalarterminaler... nej, taralabs är ett bättre väl tror jag... men det koster ju så förbannat...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/09/12 :  18:30:37  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Med största säkerhet så beror det på rummet och möbleringen.MvhKristofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000