HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skivspelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zekewolf
Member

97 Posts

Posted - 2003/09/12 :  10:48:58  Show Profile Send zekewolf a Private Message
Hallå!
Jag har en Rega Planar 2 skivspelare. Jag funderar på att uppgradera eftersom en kompis är villig att köpa min Rega. Finns det möjlighet att uppdatera med en budget på ca 1500 - 2500:-?? Frågan är vad som kan vara intressant för mig om jag vill köpa begagnat? Thorens? Dual? Andra fabrikat? Kom med förslag!!!
Mvh
Zeke

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/09/12 :  11:55:34  Show Profile Send Per a Private Message
Finns inga förslag att komma med tyvärr. det kräver mer deg. runt 6000 spänn får du en p3 vilket är en uppgradering men knappast någon omvälvande sådan. för ca 7500 får du clearaudios nya spelare emotion, inkl arm och puppa. Begagnat däremot kan du hitta rega planar3 för runt 3000. Thorens och dual är knappast något alternativ. Dual har ALDRIG gjort en grammofon som kommer i närheten av rega. Thorens däremot har ett par vettiga modeller, td124 t ex.

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/09/12 :  12:09:00  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ursäkta om jag snor tråden lite, men jag passar på att fråga om någon kan informera om skillnaderna mellan Rega Planar 3 och Rega P3? Har fått en Planar 3 på kroken för ett mycket trevligt pris...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/09/12 :  14:46:53  Show Profile Send Per a Private Message
den egentligen enda skillnaden är motorupphängningen. planar 3 har motorn hängande i o-ringar medan p3 har motorn fastlimmad med ett dubbelhäftande skum. känns tveksamt att p3s lösning skulle vara bättre men det är den förmodligen. annars skulle man väl inte bry sig om att ändra på konstruktionen. sedan är det ju möjligt att rega vill tjäna pengar på en uppgraderingshysteri som egentligen inte är en förbättring = smart marknadsföring. Kosmetiskt så är det även lite annorlunda plint på p3. den har fått avfasade kanter likt p25 och p9. i mina ögon är det mindre lyckat.

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/09/12 :  15:23:28  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Bild på clearaudios nya spelare

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/09/12 :  15:44:56  Show Profile Send Dimitri a Private Message
har för mig att Rega Planar 3 vär en tidigare beteckning, de kallas nu P3. Det ger alltså viss fingervisning om åldern.
dimitri
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/09/12 :  15:49:25  Show Profile Send Jadde a Private Message
Det vore mycket intressant att veta hur den nya Emotion-spelaren står sig mot Regas P3:a. Nästan samma pris, 7300 inkl pickup eller ~ 6000 utan.



Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/12 :  22:35:56  Show Profile Send niklas a Private Message
Clearaudio Emotion är ju grymt snygg! Men hur står den sig ljudmässigt mot t.ex. en Rega Planar 3?

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/09/12 :  22:40:09  Show Profile Send Ayn a Private Message
Undertecknad äger sedan ett par timmar en Planar 3 , så det är bara att komma hem till mig med Clearaudio-spelaren och jämföra...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/09/15 :  14:10:18  Show Profile Send divander a Private Message
Den största skillnaden är att P3 har en ny motor med ny upphängning samt ny strömförsörjning till motorn. Även plinten är lite annorlunda. Både till utseende och konstruktion.

Man kan även köpa den nya motorn som en uppgradering till Planar 3 med upphängning och strömförsörjning för ungefär 1400:-.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2003/09/15 :  14:13:22  Show Profile Send molsson a Private Message
Jag har en Planar 2, och enligt de som jag har talat med, så är motoruppgraderingen aningens tveksam.

/Marcusoft

No hay banda!!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000