HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 En bra kommentar angående RIAA's stämmning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bobey
Member

118 Posts

Posted - 2003/09/12 :  09:50:45  Show Profile Send bobey a Private Message
Hej,
En rolig kommentar jag hittade angående RIAA's stämmning av en tolvårig flicka för nedladdning av musik via nätet:

"We don't condone copyright infringement, but it's time for the RIAA's winged monkeys to fly back to the castle and leave the Munchkins alone," said the group"s executive director, Adam Eisgrau, a copyright lawyer and lobbyist.

Kanske är dags att sluta köpa skivor igen. Det skulle vara kul att höra exact vad RIAA-cheferna tänkte (eller snarare inte tänkte) när de beslutade sig för att gemföra denna "terroraktion" mot folk. Vad jag inte föstår är varför de får fortsätta såhär. Hadde Microsoft använt liknande taktik hadde de haft alla världens konsumetorganisationer mot sig.

Varför inte ta lärdom av spelindustrins mångåriga erfarenhet av piratkopiering. Se till att det finns mervärde i orignalprodukten och att prissättningen är rimlig så minskar piratkopieringen (de kan alldrig få bort den helt). T.ex. kan man ju lägga med autografer i en del skivfodral i en serie, eller annat som kunderna/fansen kan tänkas uppskatta. Ta också fram nya distrubitionssätt. Låt folk komponera egna cd via ett webinterface som sedan på ett eller annat sätt levereras till kund (antingen i eletronisk form eller som en pressad/bränd skiva). Sen måste de inse att hela minskningen av försäljningen av musik inte beror på piratkopiering. Det beror på att det idag kanske inte finns lika "stora/självklara" artister som det fanns för ett antal år sen. Det finns ingen Beatles, Metallica eller Take That som drar in de stora pengarna. Det finns också en uppsjö av relativt billiga mixalbum med alla nuvarande hits på så folk känner sig inte manade att köpa en skiva från varje grupp för att de tycker om en låt av kanske tio. Sen i den takt som skivbolagen trycker ut nya "hippa" artister så hinner folk glömma bort dem innan dess att skivan hunnit ut i affärerna. Kanske är det dags att sikta på kvalite istället för kvantitet.

Sen om de spenderar lite mindre tid på uppfinna fåniga häxjakter och lite mer tid på att se till anledningar varför folk inte drar sig för att stjäla från musik/film-industrin så kanske det i slutändan ger ett bättre resultat. De är de som skapat dennan vi/dom situation.

// bobey

Edited by - Pjotre on 2003/09/15 08:39:21

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/12 :  10:21:19  Show Profile Send Bravo a Private Message
Som sagt blinda, döva och lallandes runt i ett gungfly virrar skivbolagen runt och fäktar mot väderkvarnar utan grepp om verkligheten.

Dock hoppas man väl få olika länders regeringar, som den svenska, att hitta på förbud och skatter som kan fylla deras fickor utan att behöva prestera en anständig produkt.

Bravo
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/09/12 :  10:56:10  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Jag är helt FÖR att bolagen ska stämma privatpersoner...dom måste väll ha den rättigheten att få tjäna pengar på sina skivor (kan i och för sig diskuteras hur mycket). Om en CD kostade 100 spänn skulle folk FORTFARANDE ladda hem dom istället för att köpa...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/09/12 :  12:53:26  Show Profile Send nin a Private Message
Jag är INTE för att bolagen ska stämma privatpersoner. Folk som kör egna affärer med piratkopierad musik ska såklart kunna stämmas men inte privatpersoner. Eftersom det finns undersökningar så säger att dom som laddar hem massa musik för privatbruk köper ÄNNU mer musik än innan så borde bolagen vara nöjda.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/12 :  20:57:37  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det handlar väl inte om att skivbolagen skall kunna tjäna pengar eller inte, utan hur de gör det.
De säljer en mager, usel överprissatt produkt utan minsta skamkänsla.
I stället för att jaga småflickor kunde de ju presentera en bättre produkt, mervärden som inte kan laddas ned, nya betalformer samt nya inkomster genom kringprodukter som några exempel.
Vi lever inte på 60-t. när grammofonskivan i affären var enda distributionsformen, skivbolagen får faktiskt inse att det inte längre går att hämta guld med en fällkniv, de får faktiskt börja arbeta för sina (sanslösa) inkomster.

Bravo
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2003/09/13 :  00:17:27  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Många cd låter illa, produceras illa och förses med kopieringsskydd.
Sedan överprissätts de och kvar blir ett stort Vadå? från svinrika skivbolag som mer eller mindre skiter i vad de säljer så länge det säljer. Cyniskt och bedrägligt.

"Stackars oss som bara har en vinst på en miljard dollar istället för två. Å sen alla musiker som skall ha betalt också. Hemska tanke att betala de som faktiskt åstakommer produkten."

Ge ut musik på vinyl i högre grad så kommer skivförsäljningen garanterat att öka. Förbättra kvalitén på cd skivorna avsevärt och ge oss lite mervärde i form av ex. info om bandet, bilder från inspelningen, bilder från koncerter etc så kanske man vill ha original cd:n istället får att tanka ner enskilda låter från nätet.

Men å andra sidan, vad vet jag?

edit: ett och annat stavfel

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2003/09/13 00:19:43
Go to Top of Page

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/09/13 :  00:20:43  Show Profile Send Hepcat a Private Message
quote:
Ge ut musik på vinyl i högre grad så kommer skivförsäljningen garanterat att öka. Förbåttra kvalitén på cd skivorna


kan bara hålla med jag köper nästan inga CD tycker de får skylla sig själva om de inte släpper på Vinyl mer eller mindre.

www.selleri.de
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2003/09/13 :  01:37:50  Show Profile Send soren a Private Message

Det är rätt roligt att läsa allt som skivbolagen hittar på.
Fattar de inte att de inte har en chans att vinna :)

Nu skall de iofs sänka priserna med 30 % i USA, men jag tror att enda chansen de har är att få ner priserna till 80-100 kr som jag anser är en rimlig kostnad för en skiva.

Den framtid som jag ser är att skivbolagen blir överflödiga, eller agerar som manager och inspelningskonsulter.

All musik kommer vara internetbaserad, där man köper låtarna (okomprimerat flerkanalsljud såklar) och bränner sina egna skivor.

All "profit" går direkt till artisten, som i sin tur får betala för serverutrymme och eventuell studiokostnad. Men idag så kan ju vem som helst bygga ihop en superstudio för småpengar.

Apples iTunes lutar ju lite åt detta hållet, även om det alldeles för "bolagiserat".

Skivbolagen har som sagt inte en chans .. inte ens med alla sliskiga lobbyister som säkert redan nu försöker instifta nån lag för att göra ovanstående olagligt!

/Sören













Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/09/15 :  08:30:51  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Nu tror jag ifs att stämningen och uppgörelsen med den lilla flickan är en fake bara för att hota folk (ungar) att tänka efter innan man publicerar en massa musik på nätet. Målet var lite för "upplagt" tycker jag med en liten okunnig-oskyldig tjej och orolig mamma.
Däremot tycker jag personligen att det numera i en högre grad är låtar som "slår" och inte artister på samma sätt som tidigare, vilket gör att många av mina bekanta inte köper annat än "Absolute-skivor".

mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

trolleri
Member

70 Posts

Posted - 2003/09/22 :  03:40:41  Show Profile Send trolleri a Private Message
Är det RIAA som är elaka här?..är det inte de musikaliska konstnärerna som anlitar RIAA i först hand?

- I'm a head of my self
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000