HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Advantage P1 eller Primare Pre30 eler något annat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2003/09/11 :  19:25:34  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Jag planerar att uppgradera min anläggning men kan inte bestämma mig på vilket sätt. Jag skulle egentligen vilja uppgradera såväl hemmabion som tvåkanalsanläggningen.

I dagsläget använder jag en hemmabioförstärkare som hemmabioförsteg och ett försteg från Harmony Design som stereoförsteg. Hemmabioljudet går via stereo-försteget till slutsteget.

Jag skulle vilja ha ett försteg som har två xlr-ingångar och som har fjärrkontroll. Dock är det inga absoluta krav. Följande idéer har jag:

1. Köpa ett beg Advantage P1. Inga problem att koppla min CD-spelare och RIAA-förstärkare balanserat. Hemmabion hjälps inte direkt av denna lösning.

2. Köpa ett nytt Primare PRE30. Samma inkopplingsmöjligheter som i alternativ 1 och samma möjligheter att låta hemmabiosignalen gå obehandlad genom försteget.

3. Köpa ett kompetent hemmabioförsteg som kan ersätta mina bägge nuvarande försteg. Jag har tittat på Vincent SAV-C1. Om jag väljer detta alternativ får jag dock bara en balanserad ingång.

Andra alternativ och funderingar tas tacksamt emot.

Slutstegen kommer att uppgraderas efterhand så jag tar gärna emot input på passande förslag. Just nu har jag NAD218 och NAD214. De driver lite olika B&W högtalare (Nautilus 805, CDM CNT & 601)


SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802

hali
Member

374 Posts

Posted - 2003/09/11 :  21:19:34  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
För info så har även P1 hembio-bypass funktion. Fungerar mycket bra.

Say's who!?
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2003/09/12 :  08:48:01  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Jo jag vet att den har det.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/09/12 :  08:54:50  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej joakim99. Varför om du nu är nöjd med ljudet från Primare PRE 30 inte byta upp dig till Primare Sp 31.7? Du får du både ett bra stereo som hemmabioljud.
Mvh Kristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/09/12 :  08:56:58  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Men som sagt, det var en tid sedan jag hörde Advantage P1.Mvh Kristofer
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2003/09/12 :  09:17:47  Show Profile Send joakim99 a Private Message
whiskyman: Primare Sp 31.7 är helt klart intressant. Hade den haft en balanserad ingång till så hade jag nog slagit till.

Stereolyssningen är helt klart prioriterad (80/20 är kanske förhållandet).

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/09/12 :  09:19:21  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Ja visst ja du behövde ju två XLR. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2003/09/12 :  09:27:55  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Behöver och behöver :) Fast lägger jag dryga 30 tusen på ett försteg så hade det varit skönt att få med det man vill få med...

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/09/12 :  09:30:26  Show Profile Send crion a Private Message
Titta i tråden:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=18779

Sedan vet jag inte om det är så mycket att hänga upp sig på XLR ingångar, drar du väldigt långa kablar? Du blir väldigt limiterad i urvalet av processorer, vilket kanske inte är bättre i ett längre tidsperspektiv.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/12 :  12:41:47  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag tror som Crion. Ofta innebär det att det sitter en extra differentialförstärkare framför vid den balanserade ingången, som inte behövs på de obalanserade ingångarna. Ibland kan det medföra något sämre ljud. Om du inte har mer än 10 meter obalanserade kablar så är obalanserat fullt tillräckligt. Joakim99, ha inte för stor övertro på den balanserade överföringens eventuella förnämlighet.

/Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000