HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Behöver massa hjälp, bil bas osv
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/09/11 :  13:36:35  Show Profile Send MadMan a Private Message
Sitter å simulerar nu åt en kompis som beställde 2st RaveLand 10:or från www.lautsprechershop.de

fs: 36
qts: 0.34
qes: 0.37
qms: 4.65
vas: 21.8
cm^2: 333
Re: 3.2
xmax +-9 (peek 30)
wrms 200

Dessa ska han ha i en volvo 740. På data bladet till raveland:arna står det att man ska ha en låda på 20L(för 1 bas) med avstämning runt 45hz ! Men om man kollar denna kurva med ett prog som även har cabin gain(ported.xls,www.diysubwoofers.org) så blir det Bullrigt utav bara h_lvete. blir ju Mount everest... jaha tänker jag då... men om man gör en 17l låda med avstämning runt 25-30hz, ja då blir frekvensgången rak !MED! cabin gain. ( bortse från avstämningen, ja jag vet det blir lång port men men)

Det jag undrar över är om jag ska hålla mig till rekommendationerna, eller göra som jag gjort, gjort så den har rak frekv.,response med cabin gain..???

och vart ligger ungefär cabin gain och Qb på i en bil??

För i slutänden ska man väll få så exakt återgivning gentemot originalet.. inte förstärka vissa delar i musiken..

jaja... hoppas jag får nåra bra svar på detta =))

Nice from a far, but far from nice.

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/09/11 :  13:50:08  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Prova att ställ frågan på forum.zatzy.com annars, tror de har mer erfarenhet vad gäller bilstereo.

Däremot så har jag hört att man skall passa sig för en för låg avstämning i bilen då det lätt blir mullrigt. Dessutom tror jag att bakgrundsbruset när du åker i bilen gör att du inte vill ha en alldeles rak frekvenskurva i basen. Tror det behövs lite förstärkning för att basen skall höras tydligt.

mvh Peter
Go to Top of Page

Frasse
Member

324 Posts

Posted - 2003/09/11 :  16:34:25  Show Profile Send Frasse a Private Message
Mad man har pm. Man skall nog ha en liten puckel på frekvens kurvan i bilen det är bara bra. Läs gärna backes bok om bilstereo.

MVH - Tony Franzén
Go to Top of Page

Jensevik
Member

513 Posts

Posted - 2003/09/11 :  19:44:16  Show Profile  Visit Jensevik's Homepage Send Jensevik a Private Message
740 är jobbig att få bra bas i. Vissa frekvenser försvinner helt. Bandpass med port upp i hatthyllan rekomenderas.
Ev portad med element mot skidlucka och port i hatthylla. (jag vet dock inte om de basar du har passar i bandpass)

Mvh
Johan (som altid blir lite lycklig när det pratas bilstereo)

"It takes a joyful sound
To make the world go round"
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/09/11 :  20:56:04  Show Profile Send MadMan a Private Message
då håller jag mig till rekommendationerna med andra ord =)
eller om jag gör 6:e ordningens bandpass med "rak" frekv.kurva .. som kollar upp genom hatthylla. Högtalarna passar dok ej i 4:e, tror jag .

ska kolla på zatzy forum senare under morgondagen


Men om jag försöker hålla avstämningen över 38hz eller nått då ?
Go to Top of Page

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2003/09/11 :  22:31:19  Show Profile Send mongo a Private Message
Besvärliga basar dom där...
Du ska INTE gå under 40 hz till 740, slutar bara med ingen bas alls utan att ha en dörr öppen..., hur kul är det att köra runt med dörren öppen???
Vanlig basreflex blir svår, röret/rören blir extremt långa, och dom passar inte alls i sluten låda.
Bandpass låda på 17+28 liter, magneter och rör i stora kammaren ska gå precis, 2st 13 cm långa 4" rör.

Inte så dum som du tror
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000