Author |
Topic |
|
rickybastard
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 12:04:16
|
Häpp på er, som överskriften lyder har jag problem att ställa in min LoFi-spelare, nu står den hyffsat och ny nål är inköpt (Ortofon super 20), men jag är osäker på hur jag balanserar armen på rätt sätt. (det är nu man vill ha en webkamera & kunna måtta med fingrarna) Den ska ha 1,5g tryck, men från vilket läge... Ska nålen vara i höjd med skivan, eller nergrävd, eller... Innan har jag spelat med samma nål och inställningarna då jag införskaffade mig den men nu vill jag det ska vara rätt för att låta bra och inte skada mina kära skivor.
Evigt tacksam för hjälp. /Rickard
|
|
SW
Member
542 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 12:18:53
|
Vad jag vet så är det när armen står i våg som är utgångsläget, brukar då alltid köra så. Det finns väl för det mesta någon kalibrering på armens motvikt som man då kan nollställa i det läget. Sedan kan man laborera med lite olika nåltryck omkring det rekommenderade.
|
S |
|
|
Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor
1218 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 12:52:09
|
precis som ovanstående sagt. flytta motvikten så att du får jämnvikt sedan skruvar du till nåltryck enligt skalan. |
Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music. |
|
|
Sanny_X
Member
181 Posts |
Posted - 2003/09/11 : 16:01:20
|
Glöm inte att ställa in höjden på tonarmen, när det gäller tips finns det mycket på djbattle.net
mvh Sanny_X |
|
|
rickybastard
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2003/09/12 : 15:45:26
|
Tackar tackar för tipsen, helt plötsligt kom det ett ljus i tunneln och jag förstod hur det funkade... Ibland kan man stirra sig blind och få gorilla- ögonbrynen, men nu snurrar den fint.
/Rickard
|
Edited by - rickybastard on 2003/09/12 15:46:12 |
|
|
Thomas A
Member
189 Posts |
|
rickybastard
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2003/09/12 : 16:42:43
|
Tackar än en gång, en sådan inställning gjorde jag för inte så länge sen, men det är nog värt att koppla in skrivaren på nytt.
/Rickard |
|
|
|
Topic |
|