HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Var är drivet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/11 :  03:42:04  Show Profile Send Bravo a Private Message
Annars har jag ett bra tips med både driv och musikalisk kontroll "ekman" börjar på M.

Bravo
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/11 :  04:00:57  Show Profile Send ekman a Private Message
därom divergerar våra åsikter käre bravo =)
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/11 :  08:28:18  Show Profile Send Knoppen a Private Message
ekman, det går enkelt att göra smajlis även när man är i kvickreplajmod. Skriv bara [ : ) ] = , [ : D ] = osv (fast utan mellanslag emellan, bara för att illustrera asså). Bara att lära sig utantill = [ ; ) ]

/Der Knopf

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

erik
Member

311 Posts

Posted - 2003/09/11 :  08:29:48  Show Profile Send erik a Private Message
Prov att flytta runt högtalarna lite samt kolla all grundläggande saker vad gäller uppställningen; rätt fas på strömmen, stabil bänk, att högtalarna står still o dyl. Och tycker du krell svänger har du aldrig hört sväng....

/Erik

Blås på!
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/09/11 :  10:28:05  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Jaha, så var denna tråd också ute och irrade i något som egentligen inte är väsentligt med utgångspunkt från frågan.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/11 :  10:39:40  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Du lyssnar på för dålig musik. Bra musik har driv även i en dålig anläggning.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/11 :  15:41:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
eriks råd var ju inte fel, lågbudget också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/09/11 :  18:41:06  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Vad är det som säger att jag har en dålig anläggning generellt? Bra musik har bra driv i dålig anläggning också...Min anläggning saknar lite driv, inte sagt att den låter dåligt eller är generellt dålig. Den är definitivt inte en lågbudgetanläggning heller, möjligen i jämförelse med de värsta men knappast i jämförelse med medelsvensson och strax däröver.

Ommöblering och sådant finns dåligt me dutrymme för, det lilla jag testat har ej gett någon större förändring. Kommer att byta CD vad det lider, mottager tacksamt tips på cd spelare med bett i samt även kabel som inte färgar ljudet för mycket.



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Sudden
Member

475 Posts

Posted - 2003/09/11 :  18:46:27  Show Profile Send Sudden a Private Message
mangew prova att låna ett par kablar (innom din budget).
och se, jag tror att det kan vara felet.....

men som sagt testa innan
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/09/11 :  19:23:14  Show Profile Send crion a Private Message
Ok,
var är drivet?

Ström:
Använder du förlängningskablar eller dåliga strömkablar som inte sitter i fas?

Försök att få in CD, Försteg och slutsteg direkt in i väggen, inga förlängningssladdar!

OBS! Stäng av huvudströmbrytarn innan du pillar i väggen!!

Byt strömkontakten i väggen eller ta bort kåpan och ta bort all oxid och skit du har där. Jag tycker man skall byta ut den till stereon, kostar inget, gör skillnad. Kolla proppskåpet och byt propphylsa från ClasOhlson och rengör polerna. Rengör samtliga strömkablar med sprit.

Det här Krell snacket går jag inte på. Efter du fixat det elementära med strömförsörjningen kan du titta på nya kablar.

Audioquest kablar tror jag du får lite mer attack och driv med. Se till att fixa kablar med Eichmann RCA Bullet Plugs på, garanterat ös.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2003/09/11 :  20:44:30  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Ok, strömmen har jag inte alls kollat på. Men vad jag vet är att den är tveksam i detta hus jag bor i (mindre hyreshus) under vintern då det varit kallt har det smällt proppar med jämna mellanrum och ibland också annars. Vi har påtalat detta för fastighetsägaren men snåla som de är gör de inget åt den kassa strömmen utan kommer bara med sin vita propp(jo, så omodernt är det fast husen är ganska nya) i handen och byter då man ringer och gnäller..

Jag har faktiskt en billig vit fördelar/förlängningsdosa til kablarna och til apparaterna är det standard. Blir problem att sätta alla kablar direkt i väggen då det inte finns kontakter för detta inom rimligt avstånd samt av estetiska (WAF) skäl. Jag har dock funderat på investering i strömkabel, ex. JPC 2.5, men meningarna är ju minst sagt delade ang strömkabel så man vet ju ej om det är pengar i sjön.

Ang. kontakter, bulletplugs kan vara bra, dock har jag balanserat förstärkeri, och den CD som jag ev. ska investera i framledes ska också vara balanserad.

Men nu börjar det likna lite, bra tips mottages tacksamt.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/09/11 :  21:11:51  Show Profile Send crion a Private Message
Om du har en billig förlängningsdosa till din fina stereo och proppar går ofta i lägenheten då är jag inte förvånad att du saknar driv..

1. Byt väggkontakten, propphyllsan och rengör. Köp en riktig strömlist t ex:

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=521&menu=1

Se till att rengöra apparatsladdarna och sätta i kontakterna åt samma håll..

Låt det vara kopplat ett par dagar och se vad du gillar förändringen, om du märker en väsentlig skillnad så är du på rätt väg.

Vill du ytterligare förbättra kontaktegenskaperna och låta elektroniken prestera sitt bästa är ett byte av apparatsladdarna ett billigt tweak för mer snärt i anläggningen. T ex:

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=520&menu=1

Go to Top of Page

snaben
Member

108 Posts

Posted - 2003/09/11 :  21:15:50  Show Profile Send snaben a Private Message
Tror kanske att det här kan vara lite knepigare än vad som framgått av de olika kommentarerna.

Jag själv uppgraderade min anläggning till en väsentligt bättre CD-transport och även en en bättre DAC, med följden att väldigt mycket blev betydligt bättre, men dessvärre på bekostnad av "stampatakten känslan" eller det du kallar "driv".

Hur jag skall lösa detta vet jag inte men det är väl det som är en HIFI-entusiasts förbannelse.
Alltid fundera på nästa förbättring.....


OED
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/11 :  22:31:35  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag tror faktiskt att "crion" är inne på någonting här, jag har också haft stora förbättringar med åtgärder gällande elförsörjningen.

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000