HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 KLG produkter? Info, pls...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2003/09/10 :  15:42:49  Show Profile Send stargazer a Private Message
Är(r)ade Hifi-vänner,

är det någon som vet *något* om KLG's produkter, särskilt då förförstärkare? Finns firman kvar? Visst var den svensk? Någon som lyssnat på en KLG-produkt? Teknisk info? bilder?

Har provat att leta på nätet, men resultatlöst.

All info är av intresse!

Thanxathou / Stargazer

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/10 :  16:42:51  Show Profile Send Knoppen a Private Message
* Kurt Lennart Grundström

* "snabba" IC-OP

* enkla konstruktioner i den meningen att det är få komponenter

* Han gillar tantalelektrolyter

* Lite "hemligt", bl a bortfilade betackningar

* En lyxversion med dubbla nätadaptrar

* Förr var lådorna i utfräst aluminium, nu mer vanliga lådor

* Kul kille


Har tyvärr ej någon kontaktinfo.









Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

malare
Member

273 Posts

Posted - 2003/09/10 :  17:15:02  Show Profile  Visit malare's Homepage Send malare a Private Message
Grundström är svår att få tag i på telefon men helt omöjligt ska det inte vara. Han gör inte så mycket nuförtiden men om någon är intresserad så kontakta mig så kan jag förmedla lite telefonnummer och dylikt.

Själv så har jag ett försteg som väl Lennart betraktar som sitt värstingsteg. Det har dubbla nätdelar i separata lådor. totalt alltså tre lådor på varandra. Det har också inbyggd RIAA. Om ljudkvaliten så kan jag bara säga att jag känner inte till något försteg som låter bättre, oavsett prisklass.


Mvh. Per Målare
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2003/09/10 :  17:17:08  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message
Jag kan förmedla kontakt om det finns intresse. Maila mig på joakim.engstrand@spray.se

Stressad nu men kan bidra med mer info om frågorna blir lite mer konkreta... Lennart är f ö både svensk och aktiv!

Googla "lennart grundström klg" och läs den cachade länken, en kort o gammal rec av Olle Linder.

Edit: Oj, vad bra att du hörde ropet, malare, har hört talas om ditt försteg och högtalare!

Edited by - JockeEL84 on 2003/09/10 17:19:37
Go to Top of Page

JockeEL84
fd ignatz

122 Posts

Posted - 2003/09/16 :  00:11:32  Show Profile  Visit JockeEL84's Homepage Send JockeEL84 a Private Message
Knoppen har redan beskrivit essensen i konstruktionerna så jag nöjer mig med att räkna upp de produkter han säljer nu (vid sidan av cd-spelarmodifieringarna):

Försteg
Modell 0.5: ett litet batteridrivet steg med en ingång. mycket minimalistisk, ingenting jag hört.

Modell 1.0: Batteridriven, dual mono. Kretsarna tål mer än 9v så det är bättre att köra med batterieliminatorer på 12v. Har en sån batteridriven själv.

Modell 10: Dual mono, har för mig att det är 24v eliminatorer till. Jag har hört en sån (gammal, upphottad modell) och häpnat!
Lite data:
Bandbredd: 380kHz
Frekvensomfång: 10 - 50kHz
Signal/brus:110dB
Dynamik: 120dB

Referencemodellen: Nätdriven, dual mono, RIIA om så önskas. (Detta är inte min prisnivå men jag är glad att jag i alla fall haft förmånen att fått höra en äldre modell i mitt hem. Quite detailed.)

Priser från 2500:- (beg mod. 0.5) till 36.000:- (ny Reference). Den modell Malare har är bara gjord i ett ex. Min erfarenhet är att Lennart är generös vad det gäller uppgraderingsmöjligheter så det kan finnas lite olika saker vid olika tillfällen.

Digitala delningsfilter: 7.500:- per kanal.

Högtalare
Han har en liten tvåvägare med en tillhörande basunderdel med tre 6½"-element. Har för mig att den kostar 12.000:- i solid björk eller pianolackad MDF.

Kablar
Han gör signal- och högtalarkablage. Signal endast med silverplätterad koppar, kostar 2.500 för ett stereopar.

Lennart har ett eget "tänk" med vad han gör och det sträcker sig från hur han vill att cd-spelaren ska fungera över förstegen och kablaget till högtalarkablar och högtalare. Vad det gäller slutsteg anser han att man kan köpa proffsgrejjer som de dyra ElectroVoice eller de billigare LEM, det finns ingen möjlighet att tillverka bättre prestanda till lägre kostnad enligt honom (billigaste LEM-steget tror jag går på 4.100:- för 2*120W).

Jag har ingenting med Lennarts verksamhet att göra, jag åker hem till honom då och då och snackar musik och hifi. För min del, och i än högre grad för Lennart, handlar intresset om musik och upplevelser. Hans försteg är minimalistiska, ofta vackra lådor men aldrig med fjärrkontroll! Jag ruttnade på hifibranschen för en massa år sedan efter att ha hört en mängd apparater som såg olika ut men lät lika illa, framplockade av nickande messerschmittar. Mötet med KLG-prylarna livade upp intresset igen och fick mig att köpa musik. Jag tror att det jag tänder på är dynamiken och detaljrikedomen som så brutalt blottlägger inspelningarna, man sitter liksom mitt i skeendet och jag unnar verkligen varje musikintresserad nöjet att lyssna på en ljudbild signerad KLG. Kanske lite religiöst men läsare av detta kanske kan, istället för att irriteras, glädjas åt att jag anser mig ha hittat en rimlig väg framåt mot mitt ljudideal!

i all hast och mvh,
ignatz, inte alltid med tegelsten i hand
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000