HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Substitut till Audio-Tronic CM3?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/09/10 :  15:30:20  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Hej!

Jag har länge haft ett par gamla Audio-Tronic CM3 som jag verkligen, verkligen gillat. De var ganska stora och fula men motsvarade mitt ljudideal. Spelade djupt och kraftfullt fastän ändå detaljerat och tredimensionellt.

Sedan inträffade en olycka. Jag fick någon slags strömspik från min skivspelare som jag tror härrörde från ett jordfel i denna, vilket resulterade i att basarna i CM3:orna brändes totalt. De går inte att laga utan att lägga ut mer pengar än de är värda.

Jag har varit runt och lyssnat på säkert 40 par högtalare (upp till ca 35 000 kr) i butiker här i min hemstad Göteborg, men tycker inte att jag hört någonting som skulle kunna matcha CM3:orna i totalupplevelse och musikalitet. Det närmaste jag kommit är Avance Signature 8 Mk II, som var riktigt bra på alla sorts musik. För jag lyssnar på all sorts musik. Från death metal till Webern.

Jag köper gärna ett par Audio-Tronic av någon, men de verkar inte vara så lätt att få tag på. Jag skulle därför uppskatta tips på högtalare som skulle kunna tilltala mig. Helst för maximalt 15 000 kr. Nytt eller begagnat.

Övrig utrustning jag har:

Försteg: Luxman C-03
Slutsteg: Luxman M-03
CD: Sony CDP-XB920
Kablage: Supra DAC, Van den Hul, Supra Ply 3.4

Tacksam för input!

Christopher

Never trust someone who claims to be God.

Edited by - filikoster on 2003/09/10 18:18:50

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/10 :  19:44:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det går att fixa diskanterna via Audiotronic själva men du borde kunna hitta nya basar att sätta in. Nått för våra DIYare kanske ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/09/10 :  20:00:10  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jag pratade med Stridbeck i Göteborg om möjligheten att byta alla basar. Det skulle kosta i alla fall 6-7000 kr. Men, i och för sig, om det kan tänkas att det skulle kunna bli ett en lyckad renovering, till och med en förbättring, så skulle jag kunna tänka mig att lägga lite pengar på det ändå...

Det är bara det att jag inte känner några bra DIY-are! Hur skulle man gå till väga då?

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2003/09/10 :  20:03:32  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Jo, jag tittade precis på din hemsida med bilderna, ser ut som om du har samma CD-spelare som jag eller?

Är det Canton Ergo RC-L du har? Vad tycker du om dom i så fall?

mvh

Christopher

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/10 :  20:27:54  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Om du menar mig så är det Digital 1.1 inte Rc-l

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000