HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En fråga om bi wiring?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2002/08/24 :  15:50:46  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag har lite funderingar kring bi wiring.

Har bi wirat min harman/kardon hk670 förstärkare med mina Dali högtalare. När jag har bi wirat har jag bara använt mig av högtalarutgång 1 på förstärkaren. Samma utgång på förstärkaren till de olika terminalerna (bas, mellanregister/diskant) på högtalarna...

Finns det något att tjäna ljudmässigt med att använda båda högtalarutgångarna, dvs både 1 och 2 för att bi-wira? Impedansen på högtalarna är 4 ohm, det borde väl inte innebära några problem eftersom jag bara tänker köra med ett par högtalare?

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2002/08/24 :  16:02:15  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
hej på dig!
nej man jag antar att du ska använda dig av både 1 och 2, annars så spelar det ju inte någon större roll... ja menar då är det ju bara som om du skulle ha en grövre kabel..
jag kan ha fel..
mvh:
Wilderwein

Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/08/24 :  16:08:46  Show Profile Send no_85 a Private Message
Det spelar ingen roll om du använder båda utgångarna el. ej (ljudmässigt), men det är väl kanske lite mer praktiskt då 2st h-talarkablar slipper att "trängas" på samma utg.

Sedan kan man diskutera om bi-wiring överhuvudtaget ger bättre ljud.
Själv tycker jag att bi-wiring (el rättare sagt bi-amping) ger bättre ljud, iaf för mig.

Mvh

// no_85
..::Prylarna::..
_______________________
I'm #85 so why try harder...
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2002/08/24 :  16:11:00  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Jag märkte faktiskt en förbättring jämfört med vanlig koppling. Ljudet blev lite renare. Kan ju bero på att metallplattan som förbinder bas och mellanregister/diskant terminalerna med varandra inte alltid är av toppkvalitet. Antar att de kanske inte lägger så stor vikt vid kvaliteten där eftersom de har tänkt sig att vi ska bi-wira redan från början...

Är det någon som tror det kan bli problem eftersom högtalarna har impedansen 4 ohm? Jag vet att hk670 inte kan driva två högtalarpar om de inte har 8 ohm eller högre... Men ett par, drivet med båda utgångarna borde väl inte innebära något problem?

Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2002/08/24 :  16:14:10  Show Profile Send millenniumking a Private Message
No85>>> Jo, jag antar att det kan vara en fördel så man kan använda grövre kablar. Hade redan nu lite problem med att pressa in två kablar i samma lilla hål... Skulle faktiskt behöva grövre kablar, pga av att min flickvän inte låter mig flytta vår TV (där jag vill ställa förstärkaren istället)!! Så jag använder 10m långa kablar för tillfället... hehe

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/24 :  16:40:19  Show Profile Send yalpa a Private Message
om HK-n inte klarar driva lådorna märks genom att den blir svinvarm...

om man kör bananer så räcker det att använda bara en uppsättning utgångar på föstärkaren, det borde rent teoretiskt ge renare signal eftersom signalen slipper delas inne i föstärkaren, man vet ju inte hur högtalarväljaren är konstruerad innuti, ibland kan det se halvtattrigt ut...den kan ge samma ljudförsämring som plattorna vid högtalarterminalen.

rådet är alltså, fixa bananer...och sen fixar du en HK670 till och kör biamp...då händer det saker

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/08/25 :  15:15:04  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej millenniumking,Både när du använder biwiring och/ eller biampning så gäller Kirchoffs lag om parallellkopplingar. Denna lyder som följer:
1/R = 1/Rn där Rn motsvarar den sammanlagda restansen hos det antal komponenter som ingår i parallellkopplingen. Dvs, att om du kopplar in två par högtalare med en impedans av 4 Ohm till förstärkaren så resulterar detta i en belastning av 2 ohm från början.

Om nu förstärkaren får problem redan med högtalare som har en specificerad impedans av 4 ohm så kommer problemet att bli ännu större med två högtalarpar med 4 ohm,s impedans.

Det vill säga risken för att förstärkaren kroknar blir ännu större än ifall du endast har ett par högtalare med en impedans av 4 ohm.

Hoppas att detta kan hjälpa dig lite. Mvhkristofer

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/08/25 :  17:50:39  Show Profile Send yalpa a Private Message
nu är jag ute på hal is i blåa sockiplast men...är det inte diskant och bas sammanlagt som ger 4ohm, separerar man, då blir de på 8ohm var? så den sammanlagda belastningen på ampen blir ändå bara 4ohm?

eh, varför sitter vi egentligen och spekulerar i fysik, HK har en stabil kub ner till 1-2ohm, det är skitsnack att den innte orkar driva med biwire...kopplar man däremot till två par högtalare då händer det saker som att den stänger av sig redan på låga volymer...kolla bara att den inte blir varm när du kör biwire, och som jag skrev innan, använd bara en uppsättning utgångar på HK-n genom att fixa bananer och pula ner båda kabelparen i den...

jag kör själv biwire med min HK680, har aldrig testat singel-wire eftersom kablarna följde med högtalarna...däremot har jag biampat en gång med en Linn classik och ett LK100, då vart det sjukt bra ljud och gick att spela väldigt högt...

good luck...

Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/08/25 :  18:33:42  Show Profile Send no_85 a Private Message
Kort och gott, inge mera tjaffs: Det blir ingen skillnad på impedansen om man bi-wirar, däremot om man bi-ampar, då borde "Ohm-talet" höjas för dom separata...

Ex; Du har en en h-talare med 3st element (1st bas, 1st mellanreg. och 1st diskant).
H-talaren har en sammanlagd impedans på 8 Ohm.
Basen parallell-kopplas till stärkaren, antingen genom bi-wiring el. med metallplattan mellan ingångarna bak på h-talaren, ni vet (not: ingen skillnad på bi-wiring el. inte!)
Mellanreg. och diskant är seriekopplade till varandra, och parallell-kopplas med basen till stärkaren.
Då h-talaren ligger på 8 Ohm, skulle det vara möjligt att basen ensam ligger på 16 Ohm och serien med mellanreg. och diskant även den ligger på 16 Ohm (som vid bi-amping; Ett slutsteg: bas. Ett slutsteg: Mellanreg. och diskant).
Eftersom dom parallell-kopplas ger det den sammanlagda impedansen; 8 Ohm.

D.v.s. vid bi-amping höjs "Ohm-talet", och slutstegen belastas mindre.

Är jag helt ute och cyklar?


Mvh

// no_85
..::Prylarna::..
_______________________
I'm #85 so why try harder...
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/08/25 :  18:42:49  Show Profile Send P.P a Private Message
quote:

Kort och gott, inge mera tjaffs: Det blir ingen skillnad på impedansen om man bi-wirar, däremot om man bi-ampar, då borde "Ohm-talet" höjas för dom separata...

Ex; Du har en en h-talare med 3st element (1st bas, 1st mellanreg. och 1st diskant).
H-talaren har en sammanlagd impedans på 8 Ohm.
Basen parallell-kopplas till stärkaren, antingen genom bi-wiring el. med metallplattan mellan ingångarna bak på h-talaren, ni vet (not: ingen skillnad på bi-wiring el. inte!)
Mellanreg. och diskant är seriekopplade till varandra, och parallell-kopplas med basen till stärkaren.
Då h-talaren ligger på 8 Ohm, skulle det vara möjligt att basen ensam ligger på 16 Ohm och serien med mellanreg. och diskant även den ligger på 16 Ohm (som vid bi-amping; Ett slutsteg: bas. Ett slutsteg: Mellanreg. och diskant).
Eftersom dom parallell-kopplas ger det den sammanlagda impedansen; 8 Ohm.

D.v.s. vid bi-amping höjs "Ohm-talet", och slutstegen belastas mindre.

Är jag helt ute och cyklar?




P.P anser att du är helt ute och cyklar! Delvis.
Biampar man en högtalare på 8 Ohm så kommer förstärkaren att fortfarande se en impedans på 8 Ohm men bara för det registret som spelar. D v s om man har förstärkaren kopplad bara till basen så kommer impednasen i det området basen spelar vara 8 Ohm och motsvarande för mellanregister/diskant.
Man kan ifråga sätta om biamping är bra eftersom förstärkaren belastas rätt ojämnt spektralt. För basen så blir belastningen relativt normal i basområdet men högimpediv med stora fasvinklar i området där det inte spelar (spärrbandet).



Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/08/26 :  09:11:46  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag vet inte var du får detta ifrån att "Ohm talet ökar" för enligt Kirchoffs lag som gäller i förhålllandet med parallellkoppling,som det är när du biwirar en högtalare, så sjunker motståndet.Mvh Kristofer

Go to Top of Page

pickAdoll
Starting Member

2 Posts

Posted - 2002/09/29 :  22:43:13  Show Profile Send pickAdoll a Private Message
Hej.
Jag har en hK 690. fick den i förrgår =) det första jag gjorde var att bi-wira och dra järnet. med båda posterna inkopplade för 2 par högtalare, och det går alldeles utmärkt. Det sker suspekta ting när man kör 2 par, och likadant när du delar bas och diskant, men jag är övertygad om att hk´n klarar detta. Har en Yamaha 620 surroundare också, och när jag bi-wirade mina högtalare blev det annat ljud i skällan. Klart märkbart. Yamaha har klara direktiv för hur man ska ställa in stärkaren om man kör 1 eller 2 par högtalare. Det går att ställa om bakpå i två lägen, och har att göra med impendansen.

Läge 1: Om du bara använder 1 par högtalare måste impendansen vara minst 4 ohm per högtalare. - Om du använder 2 par högtalare måste impendansen vara minst 8 ohm per högtalare. (detta för att impendansen halveras när du kopplar in 2 par, eller bi-wirar.)

Läge 2: Om du bara använder 1 par högtalare måste impendansen vara minst 8 ohm per högtalare. - Om du använder 2 par högtalare måste impendansen vara minst 16 ohm per högtalare.

Yamahan är helt klart inte lika kraftfull som hk´n, och att använda 2 par 4 ohmare skulle inte vara att rekommendera. Den skulle nästan säkert bara låta sämre än med vanlig inkoppling. Förstärkaren delar ju effekten när man har flera par högtalare, och det är ju detta som är vitsen med att bi-wira. att få en viss mängd effekt som styr ett visst frekvensomfång/element. Att köra ner 2 par kablar i en banan och köra via 1 terminal vore slöseri med tid. Det är ju som att aldrig ha tagit bort skenan mellan de båda kontakterna på högtalaren, eller hur?

Bi-wira hur mycket som helst med hk´n, och inte brinner den upp heller pga att den är kraftigt överdimmensionerad. Den klarar dessa laster.

Jag personligen, ska använda min hk till att driva frontarna, bi-wirad, och bi-ampa den med Yamman som ska agera fördelare av surround, och försteg. Det ska bli roligt att prova hur det fungerar...

:::::

- Robert -



:::- Argon -:::
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000