HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Är det någon som har lite tid över?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/09/10 :  13:46:38  Show Profile Send Ludde a Private Message
Jag har sett att det finns fler än jag här på forumet som har en massa simulernings program för högtalarlådor fast inte kan använda dom på rätt sätt... Ofta så är det så att det programet tycker är "optimum" inte är det bästa lådalternativet.. basen kanske inte klarar av att spela i den volymen pga andra omständigheter..?

Om man tar mitt lilla försök till bygge av 6,5" visaton basen.. Kollade man på ljudias sida så var "optimum" (kommer inte ihåg om det var 60 eller 120 liter) men vilket fall så är det förstort... byggde först en 45 liter låda som var mycket för stor, det lät inge bra, basen "slog igenom" på mycket låga volymer.. Sen så delade jag av lådans innervolym till 14 liter och det lät kanon!

Så det jag undrar.. är det någon som kan tänka sej "lära" oss mindre vetande om hur man på bästa sätt anvvänder programen?

MVH Joakim Lundin

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2003/09/10 :  15:08:02  Show Profile Send Rollo a Private Message
Den optimering som görs av programmet baserar sig oftast på enbart vas, qts och fs och oftast med rak tonkurva som mål. Som du (den hårda vägen) lärt finns det andra variabler och framför allt andra mål än djupbas att ta hänsyn till. Ett tips kan vara att jämföra köpeshögtalare med kända element/volymer/avstämningar med simuleringar för att utveckla någon form av 'högtalarsinne' för vad som fungerar och vad som inte gör det. Mer avancerade program tar hänsyn till fler variabler (slaglängd vid en viss volym och frekvens är bra att hålla reda på, t ex) och blottlägger därmed fler fallgropar.
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/09/10 :  16:36:19  Show Profile Send Ludde a Private Message
Så ni kan alltså nästan lova att om man skaffar sej ett dyrt (kanske inte äns behöver var dyrt) program som men kan mata in mytcket parametrar med så ska programet räkna ut den låda som verkligen låter bäst?

Finns det någon nytta med tex ljudias program eller liknande? är det någon här som har programet "eza speak" tror jag dert heter?

MVh joakim
Go to Top of Page

BigD
Member

96 Posts

Posted - 2003/09/10 :  16:58:38  Show Profile Send BigD a Private Message
Att få ett program som räknar ut en "optimal" låda "automagiskt" tror jag är svårt att få, det beror ju också vad man anser vara optimalt, som farbror linkwitz brukar säga "loudspeaker designs is about tradeoffs", sen beror det ju vad man vill ha för någonting.
Däremot så kan du ju med ett dyrare program uppnå det resultat som du vill nån låda som är optimal ur alla synvinklar finns dock inte, utan man får göra prioriteringar vad man tycker är viktigast.
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/10 :  17:03:11  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
vad finns det för finare program som är rekomenderade att använda, just nu har jag ht audios bassbox och en beta version av winISD
Dessa 2 program visar ganska olika diagram på samma låda och samma element mm så jag är lite skeptisk och skulle nog kunna tänka mig att investera i ett bra program för lådor och dito för delningsfilter.
Go to Top of Page

BigD
Member

96 Posts

Posted - 2003/09/10 :  17:07:38  Show Profile Send BigD a Private Message
För simulering så skulle jag rekommendera soundeasy 7.0, dock så kan man till en början uppleva att det är något svåranvänt jag tror att det är svårt att hitta nåt program för vettiga pengar som är mer kompetent.
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/09/10 :  20:01:13  Show Profile Send Ludde a Private Message
Vad får man ge för soundeasy programet då? Man hur går ni som bygger riktigt vettiga högtalare.. för jag har svårt att tro att ni provar 10 lådor innan det låter bra.. För det måste väl finnas något tankesätt eller några halv vettiga beräkningar?

Ludde
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/09/10 :  21:06:57  Show Profile Send celef a Private Message
unibox är mkt bra och är helt gratis. och det finns, faktiskt, även proffskonstruktörer som använder unibox och de brukar ju vara riktigt kinkiga!

sound pollution
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/09/10 :  23:08:13  Show Profile Send Ludde a Private Message
Ska söka lite efter unibox, men annar var får jag tag i det? Hur duktit är det programet?

Mvh Joakim
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/09/13 :  13:07:43  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Ludde,
En tanke, är du säker att din 45 liters låda var lufttät?
Dimitri
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/09/13 :  13:20:30  Show Profile Send Ludde a Private Message
Jo :-) Garanterat... det är då här, jag har byggt massor av högtalare i mitt liv, men oftast så har det varit beställningar då kunden har bestämt hur stor volym, form det ska vara på dom. Nu tänke jag bygga och försöka räkna på ett par till mej själv.. TÄTA är dom!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000