HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur koppla in sub?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2003/09/10 :  09:10:44  Show Profile Send joakim99 a Private Message
I dagsläget använder jag min sub endast vid hemmabiolyssnande. Den är inkopplad på hemmabio-förstegets subwoofer-utgång. Jag känner dock att det skulle vara intressant att testa om subben kan bättra på två-kanals upplevelsen också.
Problemet är att jag vet inte riktigt hur jag skall kunna koppla in subben för att kunna använda den både för tvåkanal och flerkanal.

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/09/10 :  11:05:41  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Vad har du för grejer och hur är det kopplat?
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/10 :  11:45:32  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo det går att lyssna på en vanlig CD skiva med sub..det låter dessutom mycket bättre. På din AV förstärkare kan man göra ett val.
Du måste alltså välja in att du vill ha Lf + Rf + LFE-L+R när du spelar genom CD ingången.

gcs
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/09/10 :  12:53:56  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det där att det skulle låta mycket bättre är ju en smaksak. Jag tycker inte att en aktiv subwoofer tillför något hemma hos mig, utan jag får istället ett mindre mellanregister. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/09/10 :  13:38:58  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Du kan prova med att ansluta subben till frontarnas högtalarutgångar (om det finns högnivå-ingång på subben), dvs ansluta subben parallellt till högtalarna och dela ganska långt ner i frekvens och bara låta subben "knuffa på" lite svagt.

Bäst är att prova lite olika placeringar och kanske metoder att ansluta innan du köper nån dyr kabel. Finns det möjlighet att via recievern programmera in frontar + sub vid tvåkanalslyssning är det säkert ett bra alternativ.

Själv tycker jag att en aktiv sub bör ställas rätt lågt i volym vid "finlyssning" så den inte dominerar (dvs du skall märka att subben är inkopplad först om du kopplar ifrån den! Vid party, så skruva upp lite!)

Vad är det för grejor du har?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

joakim99
Member

468 Posts

Posted - 2003/09/10 :  13:42:45  Show Profile Send joakim99 a Private Message
Problemet är att mitt hemmabioförsteg inte används alls när jag lyssnar på musik så att koppla in subben där hjälper liksom inte.

Jag har såväl balanserat som obalanserat ut från mitt stereoförsteg och använder i dagsläget endast det balanserade till mitt stereoslutsteg. Går det att koppla den obalanserade utgången från försteget till subben? Eller måste jag koppla vidare från subben för att det skall fungera?

SB3 -> Benchmark DAC-1 -> Harmony Design Pre906 -> Bryston 4B SST -> B&W N802
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/09/10 :  15:04:58  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Det "borde" ju funka att koppla in subben med oballad lågnivå men jag antar att du måste koppla om sladdar manuellt för att sätta in subben till sub-utgången när du kör hemmabio, eller fixa någon listig omkopplare. Jag kan inte tänka mig att sub-signalen är speciellt känslig för non-highend-sladd... jämfört med mellan och diskantregister.

Många subs har ju högnivåutgång, om du kopplar in den parallellt till dina frontar så är ju subben alltid aktiv med frontarna och det borde ju funka bra till hemmabio också, speciellt om du kan ange att du inte har sub vid hemmabiolyssning eftersom basfrekvenser då rimligen borde skickas ut till frontarna, och därmed till subben. Att parallellkoppla kan ju inte påverka förstärkaren med nämnvärd extra last eftersom subben har egen förstärkare och den bara "läser av" högnivåutgången samt (eventuellt) delar den i ett filter.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/10 :  21:06:06  Show Profile Send gcs a Private Message
joakim99: Om din sub har två oballade ingångar från vardera kanal så kommer det att fungera om du ansluter suben till din förförstärkares obalanserade utgång. Nackdelen är att suben får en signal med full
bandbredd och detta kan påverka ljudet negativt. Det är önskvärt att
lågpassfiltret verkligen tar bort alla frekvenser över brytpunkten som annars kan orsaka distorsion i subwoofern.

gcs
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000