HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nån som hört eller har audiopro-raritet A2.2???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/09/09 :  20:40:40  Show Profile Send 24U a Private Message
Har blivit vid lite rester av ett tidigare komplett set av A2.2 med stärkare. Tyckte det var kul att ta vara på vid en källarrensning. Endast en av högtalarna finns (annonserar efter en till under köpes) vars skumkanter komposterats. Nån som hört på detta i kurant skick? Ge gärna Ert omdöme. Funderar på att hysta upp som bakkanal i surround system. Hört att dessa små burkar går rent överraskande djupt tack vare tidig version av Ace-base. Tror inte ens man får i en liter i burken... Snälla Ni som kan nåt/vet nåt/har nåt; kasta in rad här.

https://www.facebook.com/stefanstudio

Edited by - 24U on 2003/09/09 20:42:48

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2003/09/09 :  21:00:33  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Kompisen hade A 2. 2 som köksstereo och det lät kanon. Lådan borde vara på 2 liter, Audio Pro hade på den tiden en beteckning som angav antal element och volym. Så den första tvåan anger antalet element och den andra anger lådvolymen. Det var ett tag sen som jag hörde A 2. 2, men det som imponerade mest var basen, att det gick att få så mycket bas ur en låda på två liter. Förstärkaren var väldigt lik NADs förstärkare vill jag minnas.

Mvh.

David.

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.

Edited by - Daffyd on 2003/09/09 21:03:59
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/09/09 :  22:12:51  Show Profile Send 24U a Private Message
Tack Daffyd!!!

Kan Du höra me´polarn om han vet var grejorna är idag??? Kanske kvar i källarn? (Ny rensning, ny källare, gamla grejjor... *ler*)

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2003/09/10 :  00:50:12  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Han sålde dom för en ca. åtta år sen och sen har dom blivit sålda igen, är nog svårt att hitta på dom igen. Tyvärr.

Mvh.

David.

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2003/09/10 :  07:00:00  Show Profile Send Totem a Private Message
Jag har haft, och farsan min har nu Audio Pro A2.5, dvs. storbrorsan till A2.2

Rent och oansträngt, även vid hög volym är väl det jag först kommer att tänka på. Det modifierade NAD-försteget lämnar tyvärr en del övrigt att önska, men annars är det en riktigt hygglig kombination tycker jag.

Totem Mite T högtalare
Audiophonic Raspdac Ess Sabre 9023
Rega Brio 3
Pioneer CD-spelare s507
Go to Top of Page

swingpjatt
Member

338 Posts

Posted - 2003/09/10 :  08:21:29  Show Profile Send swingpjatt a Private Message
Jag hade A2.2 och de lät trevligt vill jag minnas, de var väl inte de mest välupplösta högtalarna, men basen var förvånansvärt djup och rapp med var den, men min stärkare la av, men högtalarna var i kanonskick, men allt åkte väl till återvinningen till slut.
men jag ska kolla om de finns kvar mot frakten kan du isåfall få dom.
André.

Handla nu! svepningen har inga fickor.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/09/10 :  11:28:35  Show Profile Send Larsen a Private Message
Även jag hade ett par för lääääänge sedan.
Fantastisk bas med tanke på storleken. Seas 4.5" + slav på baksidan i 2 liter låda. Jag hade den tidigare stärkaren, dvs inte den "moddade" NAD:en. Högtalare/högtalarelement hänger ihop med förstärkaren och ingen del kan bytas mot något annat för då falerar grunden till varför dom låter så stort (Ace Bass).
De övre registren var väl inte lika lysande som basen.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Hatoil
Member

1102 Posts

Posted - 2003/09/10 :  12:13:39  Show Profile  Visit Hatoil's Homepage Send Hatoil a Private Message
Jag har kvar mitt par, ett par röda. Hade de som enda högtalare tills för bara några år sedan. Bodde länge i små lägenheter, de passade perfekt. Tog liten plats och hade ett stort ljud. Grymma på musik, men kanske inte 'hifi-mässiga'. Skulle utan tvekan kunna leva med dem igen. Underbart koncept!

Hade dem ett tag sedan som datorhögtalare, fantastiskt ljud när man spelar spel! Men de är inte skärmade, och nu måste jag använda hörlurar istället av hänsyn till övriga familjen.

Önskar att jag hade en sommarstuga eller liknande, så att de kom till användning igen. Köksstereo kanske? Kult! Lilltjejen kanske kan ha dem i sitt rum när hon blir större? Kommer nog aldrig att göra mig av med dem. De är för bra för det (i sin genre, jämfört med sk 'micro stereos' osv idag).

Jag har en liten låg förstärkare (märkt Audio Pro) till mina, gissar att det inte är NAD:en?

Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/09/10 :  20:47:42  Show Profile Send 24U a Private Message
Underbart!!! Tack alla Ni som svarat. Om Du, Swingpjatt, hittar Dina gamla ex skulle en gammal retro-freak få sitt lystmäte... *flinar me´hela nyllet*

Och Du, Hatoil, vart bor??? *så jag kan ta me´mig kofoten... flin* Skämt å sido, jag köper dom gärna om Du kommer på andra tankar. Kör med B&W DM4 i lilltösens rum... Andra retroburkar mé riktigt trevligt ljud...

Jag har en Audiopro-märkt stärkare oxå, mé en toroid-transing vars storlek aldrig kunde gissats innan jag lyfte stärkaren å kände tyngden. 4,5:orna från SEAS sitter tydligen i betydligt mer namnkunniga burkar som riktigt högklassigt mellanregister. Å va´gäller högupplösning spelar det mindre roll som bakkanaler i surround. Bara skönt slippa dra Ply 3,4 S hela vägen bak, utan kunna välja några enkla, mjuka mic-kablar på lågnivå.

Sprid gärna ordet vidare i Edra kretsar att dessa eftersöks.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/09/11 :  21:06:50  Show Profile Send 24U a Private Message
Upp igen på tablån... nån som har ytterligare info eller vet om nåt par som är till salu alt till skänks med komposterade kanter??? Skriv gärna en rad, är Du/Ni bussiga...

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000