HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Klass D från National
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2003/09/08 :  14:22:44  Show Profile Send iffe a Private Message
Har sett att Klass D-hemmabyggen varit på tapeten innan. Har någon lagt märke den här lilla gynnaren från National?

http://www.national.com/pf/LM/LM4652.html

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/08 :  14:23:49  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Ja, flertalet har gjort det!

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/09/08 :  14:26:08  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
170 watt vid 4 ohm och 10% THD???

Intressant typ annars, integrerat i en liten modul. Kan bli nått att bygga in i "OK" aktiva högtalare kanske? Litet och en hel del kräm...


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/08 :  14:40:47  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
jag vet inte om jag e kräsen men borde dom inte ha kunnat ange effekten vid åtminstone 3% THD :)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/08 :  15:21:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vad kostar dom kretsarna?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2003/09/08 :  15:21:14  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Är inte 10% THD nåt extremt hög distortion? Det brukar ju ligga på runt 0.001% för en normal Klass A/AB förstärkare.
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/08 :  15:30:59  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Jo så är det Jan, jag var lite ironisk där när jag sa att det kanske var kräset med 3% :)

Bernt! Jag har tittat närmare på dina förstärkare och dom regerar :)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/08 :  19:08:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
LaZyWorM: Tack för det! Jodå, dom som kommer och provlyssnar brukar inte gnälla så värst mycket... Rätt extremt, men faktiskt ett tacksamt objekt för självbygge.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jacob_
Member

68 Posts

Posted - 2003/09/08 :  19:58:59  Show Profile Send Jacob_ a Private Message
Klass-D kretsen från National ger 75W i 8 ohm vid 1% distorsion och 170W i 4ohm med 10% och kostar ca 130kr +moms på Elfa. Men det finns klass-D kretsar som ger mycket lägre distorsion tex Zetex (www.zetex.com och finns att köpa på digikey.com)

Edited by - Jacob_ on 2003/09/08 19:59:28
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/08 :  20:03:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nu börjar det bli intressant...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/09 :  11:55:27  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Denna krets behöver nog utvecklas lite. Som det nu är så funkar det till bas bara.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Ludde
Member

279 Posts

Posted - 2003/09/09 :  11:58:25  Show Profile Send Ludde a Private Message
Jag håller på att bygga ett litet sub steg med denna lilla krets...
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/09/09 :  16:23:40  Show Profile Send Pabo a Private Message
Jag har hjälpt Zetex en del med deras applikationer och det man kan säga om deras kretsar är att de har ganska lågt PSRR. Kör man dem "open loop" så är utspänningen helt proportionell emot matningsspänningen vilket innebär att minsta rippel går rakt igenom, oavsett frekvens.

Man bör alltså köra dem med motkoppling och i deras applikationsexempel kan man se hur man gör detta mha några OPAMPar.

Oavsett så är det väldigt viktigt med en stabil matningsspänning med lågt rippel, gärna konding + stor drossel + konding.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Jacob_
Member

68 Posts

Posted - 2003/09/10 :  00:59:29  Show Profile Send Jacob_ a Private Message
Pabo

Japp, utan återkoppling blir det lite problematiskt, men så gott som alla klass-D förstärkare med PCM-PWM omvandling kör ju i open-loop och lider således också av att allt nätbrus syns direkt i utsignalen.

B&O har återkoppling både innan och efter utgångsfiltret på sin version av ICEpower med enbart digital ingång, men frågan är hur de får till återkoppling utan att omvandla insignalen till analog??
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/09/11 :  06:54:09  Show Profile Send Pabo a Private Message
Jacob

ICEpower har väl inte digital ingång, såvitt jag vet har alla deras moduler helt analogt flöde från ingång till utgång.

De baseras på strömhysteresreglering samt yttre spänningsloop. Dessutom har de eventuellt också någon form av feddforwardkompensering för propagation delay-fel.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/11 :  10:53:21  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Patrik, all info finns att läsa hos ICEPower. Det lilla jag har läst så var det ganska giftig koppling som också är patenterad. Det var liksom ingen vanlig PWM-reglering.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Jacob_
Member

68 Posts

Posted - 2003/09/11 :  12:44:59  Show Profile Send Jacob_ a Private Message
På B&Os ICEpower hemsida finns både ICEpower Analog och ICEpower Digital, är bara lite nyfiken på hur de kan få till återkoppling och behålla signalen digital eller pulsbreddsmodulerad fram till effektsteget :)

http://www.icepower.bang-olufsen.com/sw1059.asp
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/09/11 :  14:45:33  Show Profile Send Pabo a Private Message
De har utvecklat teknik för digital PWM-reglering men de har inga moduler som är baserade på det till salu. Jag missuppfattade dig Jacob.

Det finns ju riktigt snabba A/D-omvandlare idag som kan sampla en bra bit över 100kHz med 24bitars upplösning så det går ju ordna en ganska bra reglerloop. Det fina med den digitala PWM-regleringen är ju att man kan lägga in algoritmer som justerar för propagation delay med mera.

Peranders

Vad menar du med ingen vanlig PWM-reglering? Vad är vanlig PWM-reglering? Det hela går ju ut på att skapa en tidsspänningsyta vars medelvärde motsvarar musiksignalens. ICEpower använder sig av en inre strömloop för att få -1 i det andra ordningens utgångsfiltret. Denna strömloop oscillerar kontrollerat och i den finns tidsfelskorrigeringen. Därefter lägger de på en spänningsloop med ca 70dB motkoppling vid låga frekvenser (baserat på deras angivna utimpedans). Vid 20kHz har de dock inte mycket kvar av motkopplingsfaktorn (syns på deras puckel vid 30kHz) men det behövs heller inte så mycket eftersom strömloopen är ganska linjär och impedansen är ganska stabil vid höga frekvenser.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/11 :  19:15:18  Show Profile  Visit peranders's Homepage
quote:
De har utvecklat teknik för digital PWM-reglering men de har inga moduler som är baserade på det till salu


Modulerna är till salu för OEM-kunder, ej till "kleti och plenty" som nån sa.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/09/11 :  19:23:35  Show Profile Send Pabo a Private Message
quote:
Modulerna är till salu för OEM-kunder, ej till "kleti och plenty" som nån sa.


Peranders

Konstigt att de inte finns med bland "products" i sådana fall. De vanliga modulerna är ju inte heller till salu för "Kleti & Plenty", men de finns ju med bland "products".

Jag tolkar det som att de säljer tekniken på licens åt företag som vill använda den.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000