HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 XLS-sub (hjälp mig reda storlek på låda etc.)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2003/09/08 :  11:31:26  Show Profile Send Grillen a Private Message
Tja!

Har länge gått och funderat på att bygga mig en XLS-sub med slav (eller port).

Har sökt runt på de svenska forumen och fått lite idéer, men inte hittat den röda tråden för volymen på en xls-låda som spelar bra till både musik och film.

Har idag en Proson Tjockpojke som det sitter ett "400W"-steg i som jag tänkt använda. Alltså har jag bara tänkt köpa elementen och lådmaterialet.

Vore tacksam för bra assistans och länkar. Please?

Edited by - Grillen on 2003/09/09 16:40:07

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/09/08 :  11:41:54  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan,

Jag håller på att labba med detta hemma hos mig, och har fått lite olika resultat med olika "frontar". Har testat med HFSL-1 och Klero.
Min slutsats är att subben passar olika bra till dessa högtalare, trots samma avstämning på subben (med XLS 10 + slav).

Med HFLS-1 var jag säker på att jag skulle ha några liter till samt några extra gram. Med Klero är jag inte sååå säker längre.

Jag kommer självklart att ändå testa med några extra liter's låda och några extra gram.

Mitt tips är nog att bygga så du får minst 25 liter effektiv volym. Se till att bygga en testlåda, enkel och billig: 19 mm MDF! Använd denna och testa! Lyssna!

Jag kommer testa med ca 30 liter effektiv volym och lägga på några gram på slaven.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2003/09/08 :  12:36:48  Show Profile Send Grillen a Private Message
jag såg att HifiKit har slaven med olika vikter, en med 425 g och en med 625 g(tror jag)... vilken ska man välja där? jag sneglar på 12-tummaren. Har oxå hört att man kan köra med dubbla slavar eller t.ex. 10-tums bas med 12-tumsslav. Vad får man ut av det?
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/09/08 :  12:42:21  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Köp 425 och fixa fram vikter själv! På det sättet kan du lägga på 200g och få 625 samtidigt som du enkelt kan testa både mer och mindre vikt.

Med dubbla slavar ökar du effekttåligheten vid låga frekvenser. Samma sak gäller om du kör 12'ans slav med 10'an som aktivt element.

Titta på d-s-t.com hemsidan och Peerless. Där finns lite info om hur man stämmer av XLS.


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/08 :  13:01:11  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Vad innebär Push-Push tekniken som Audio Physics Minion använder sig av med st 12" XLS basar? Jag misstänker att man måste kompensera en held del i filtret eller förstärkaren för att det ska fungera bra eftersom Minions har fått otroligt bra kritik men ändå har jag inte hört någon här på forumet som använt Push-Push.

Go to Top of Page

Grillen
Member

154 Posts

Posted - 2003/09/08 :  19:01:04  Show Profile Send Grillen a Private Message
jag vill nog helst ha ett färdigt koncept där jag får massan på slaven och volymen på lådan...
inte mycket diy här inte... ;-)

nä, men finns det några bra program som kan räkna ut volymen och bestämma massan på slaven. jag vill ha en bas som går djupt och samtidigt är rapp vid snabb musik.
Go to Top of Page

MadMan
Member

540 Posts

Posted - 2003/09/09 :  17:29:39  Show Profile Send MadMan a Private Message
snabb blir väll basen vid låg avstämning.. och vid låg avstämning får man även mycket lågbas också.,.,

stämmer man av långt ner funkar ju lådan som "sluten" ett bra tag... å slutna är kvick i ljudet..

bäst är nog att simulera med ett program för å se hur ljudet kommer bli.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000