HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ändra höjd på tonarm
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Peta
Member

68 Posts

Posted - 2003/09/07 :  19:57:41  Show Profile Send Peta a Private Message
I våras startade jag denhär tråden: http://www.hififorum.nu/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=11319&SearchTerms=sansui+endast+33+varv?
Det här som någon tipsade om, att man skulle kunna ändra höjd på tonarmen med en insexnyckel, stämmer inte på den här skivspelaren. Jag hittar inget sådant ställe. Jag ser nu att jag skulle behöva höja tonarmen lite, lite grann. Hur gör jag?
Det finns ett reglage, en vridbar rund platta märkt med tre steg med kvartssteg mellan. Vad är det?
Det finns också en rund svart låg platta, som jag först tänkte mig att ett hål för insexnyckel skulle kunna dölja sig under, men den verkar inte gå att rubba.
Tacksam om någon som kan något om detta hör av sig med råd.

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2003/09/08 :  00:22:50  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Alla armar går inte att höja, pga av sin kontruktion, ex. Rega (har jag hört). Man skall dock i vissa fall kunna höja armar genom att använda mellanlägg, expandrar eller vad de nu kan tänkas heta.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/09/08 :  10:43:56  Show Profile Send Per a Private Message
peta! var sitter den runda vridbara plattan? sitter den under tonarmsbasen är det troligen den som ändrar tonarmens höjd.
om det ser ut som på bilden och du menar ratten i förgrunden så är det antiskatinginställning. i värsta fall får du skruva loss armen och sätta några brickor emellan.

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/08 :  10:43:57  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Målet med att justera tonarmena höjd är att få VTA-vinkeln korrekt och att själva diamanten pekar i 90 graders vinkel ned mot skivan (vid korrekt nåltryck). Du kan kolla med ett förstoringsglas hur nålen ligger. Om man inte har möjlighet att justera tonarmes höjd, så kan man lägga tunna meelanlägg i antingen framkant eller bakkant av pickupskalet för att luta pickupen. Bäst är förstås att ha en tonarm som tillåter höjdjustering.


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/09/08 :  11:33:03  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Notera att korrekt VTA är när nålen (Stylus Rake Angle, SRA) lutar något mer bort från tonarmsbasen (ca 92 grader). VTA varierar mellan 16-22 grader och SRA mellan 91-95 grader beroende på "graveringsteknikern". Denna vinkel används för att lacken ska "försvinna" lättare vid graveringen. Så SRA bör alltså vara runt 92° för att få en optimal spårning.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/08 :  11:36:37  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Oj, det hade jag inte en aning om. Är det verkligen så? Finns det ställen man kan läsa om detta på?

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/09/08 :  11:41:10  Show Profile Send markku a Private Message
Hifi News har precis nu relaterad 'Features' artikel, med makalösa mätningar beträffande pick-up optimering. Ville tro det är 9/2003, men inte helt säker. Kanhända det blir fortsättning också, tror jag tral-lal-laa...

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2003/09/08 :  12:34:41  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Kan bli svårt att få tag i nämnda nummer av HiFi News, tyvärr. Har själv tillbringat hela förmiddagen till att ränna runt till olika tidningsställen för att hitta det nummret, men det verkar som om alla redan har skickat tillbaka sina nummer, då ett nytt nummer nu finns i butik. Skulle det vara så att någon vet var man kan hitta ett nummer (i Sthlm), meddela gärna.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/08 :  12:41:04  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag har för mig att HFNRR finns på bibblan på Kulturhuset i Sth.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/09/08 :  13:12:37  Show Profile Send markku a Private Message
Visste ni, att Hifi News har fått egen sajt?

http://www.linkhouse.co.uk/hifi/

Nu är den bekräftad: i 9/2003 "The Feature Arm and cartridge alignment, the scientific way. In part one, lateral tracking error and how to minimize it"

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

Edited by - markku on 2003/09/08 13:13:21
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2003/09/08 :  14:17:45  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Ville bara korrigera, jag hade fel tidskrift i tankarna i mitt sista inlägg. Det var HiFi Choice, och inte HiFi News jag letade efter, då jag hade för mig att det var den tidskriften som hade en artikel och review av tonarmar i sitt förra nummer.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Peta
Member

68 Posts

Posted - 2003/09/08 :  15:22:23  Show Profile Send Peta a Private Message
Tack för alla svar! Per, det är säkert reglaget för antiskating som jag undrat över, det liknar plattan på din bild.
Det verkar krävas mellanlägg i mitt fall. Det är ganska liten ändring jag tänkte mig skulle behövas, så jag tror faktiskt jag avstår. Risken finns att jag skulle göra saken värre än den redan är!
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/09/08 :  15:37:24  Show Profile Send Per a Private Message
peta! varför vill du ändra tonarmshöjden? är det vta inställning du är ute efter?

buggsson: hifinews går att köpa på t ex press stop eller varför inte pressbyrån på centralen.

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/09/08 :  15:57:29  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Tips för att ställa in tonarm korrekt. Skaffa HiFi News test record (där man också får en PU mall med - mkt bra att ha).

Ställ in korrekt nålarmstryck, men välj den lägsta vikten (eller något lägre) som rekommenderas från PU tilverkaren. Ställ antiskate på den vikten. Kör igenom de tre testspåren för antiskate på skivan, och lyssna till distorsion i kanalerna. Justera antiskate så att det hörs "lika mycket" dist i båda kanalerna och ungeför lika mycket i alla tre testspåren.

Öka nåltrycket 0.1 g ch antiskate lika mycket i intervaller till distorsionen försvinner helt i båda kanalerna. Gå inte över den rekommenderade vikten. På min PU försvinner distet från 1.45 till 1.55 grams inställning (max rek är 1.75, optimal 1.5).

Justera sedan tonarmen så att armen är helt parallell med skivytan. Inspektera nålen i spåret med en kraftig lupp eller handhållet mikroskop med lampa. En "fine-line" nål ska luta något framåt i rotationsriktningen. Fungerar ej med ex Clearaudio, som har en annan form på nålen. Finjustera armens höjd.

För dem som kan; justera Azimuth. Denna vinkel kan skilja sig beroende på hur skivan ser ut. Längst ut på skivan vs mitten kan skilja sig pga av hur plan skivan är. Samt för dem som kan och behöver; justera nivåskillnad (individuellt för varje PU) mellan hö och vä kanal i RIAA steget. Kräver mätning.

Kontrollkör inställningarna en gång i halvåret beroende på hur mycket som spelas. PUn slits som bekant och nåltrycket kan behöva justeras uppåt med jämna mellanrum. När man inte längre kan justera utan att höra dist - byt nål.

Thomas


"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Peta
Member

68 Posts

Posted - 2003/09/08 :  21:01:54  Show Profile Send Peta a Private Message
Per: Jag är ganska okunnig om allt som har med hifi att göra, men har fått fin hjälp på hififorum när jag behövde få svar på frågor om skivspelaren jag köpte i våras. När någon nämnde detta med tonarmen, tittade jag efter och det ser ut som om plattan över nålen på pickuppen "lutar" lite, är inte helt paralell med skivan. Därför tänkte jag, att det kanske ska åtgärdas. Men jag har inte alltför höga pretentioner på hifi-ljud, så bara det inte sliter på skivan är jag nöjd så länge musiken låter okej.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/09/09 :  11:19:07  Show Profile Send Per a Private Message
peta! pickupskalet skall självklart vara parallellt med skivan. du får nog helt enkelt skruva loss armen och stoppa in några brickor. ett skönt hitech alternativ är att köpa styrlagerspacers i kolfiber. såna kan du köpa på en välsorterad cykelbutik.

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Peta
Member

68 Posts

Posted - 2003/09/10 :  19:14:41  Show Profile Send Peta a Private Message
Tack för råden! Jag får väl ta och fixa detta med att lägga in något under tonarmen.
(Nu vänta jag bara på att få lite ledig tid att pyssla med sådana grejer. En heltidsarbetande student skjuter gärna på grejer som att skruva sönder skivspelaren till en regnig dag i en avlägsen framtid... *s*)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000