HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 på jakt efter transparens
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/08/23 :  15:49:04  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Jag börjar få smått panik på mitt ljudsystem här hemma. Tycker att jag saknar luftighet och transparens i ljudet och att det blir grötigt när mycket händer på en gång i musiken. Så nu tänkte jag uppgradera...

Mitt nuvarande system består av en sony-cd (xb930, väntar på bra multiformatsmaskiner).
Förstärkeriet består en Edison 60 rörförstärkare för "kvällslyssning" och en kombination av hemmabyggt rörförsteg med ett Rotel rb-991 för svettigare lyssningsvolymer .
Mina högtalare (som jag tror är grunden till problemet) är ett par Amphion Argon stativhögtalare.

Jag är ute efter någon form av uppgradering som ger mig större luftighet och transparens. Jag kan tänka mig att lägga mellan 15-20000 begagnat. Är det högtalare som är det primära? Har funderat på ett par audiovector M1 avantgarde med nya banddiskanten, har någon någon erfarenhet av dessa? Jag vill komma åt känslan av elektrostathögtalare utan att behöva lida under nackdelarna (vinkla ut huvudet från sweetspoten och det låter som en klockradio...).

Alla tips är välkomna! Skall jag lägga alla mina slantar på triodslutsteg kanske?

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/08/23 :  16:04:38  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

martin logan, det dära med sweetspot är litet överdriven,
även om det finns en sådan.

köp nått med seaselement. borde bli bra.

har inga konkreta tipps, beror på mer än högtalarna,
jag tror att de du tänkt dig - audiovektor, kan säkert
vara en bra högtalare.

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/23 :  16:45:06  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
DasKapital,

En lite reflektion bara ... Saknar du luftigheten även när du använder din Edision 60 rörförstärkare Jag har nämligen väldigt dåliga erfarenheter av just Rotel RB-991. Jag äger själv ett RB-991 och i början tyckte jag detta slutsteg var enormt bra ... Efterhand som jag använt steget och jämfört det men andra steg så måste jag säga att jag har tröttnat rejält på RB-991:an . Det går visseligen att prestera enorma ljudtryck med RB-991:an men ljudet känns tyvärr luddigt hur mycket man än vräker på. Ingen attack, ingen "känsla" liksom ...

Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/08/23 :  17:07:28  Show Profile Send Robis a Private Message
Tjenare!

Jag använder ett Audion steg till mina Amphion Argon högtalare
och det sista som jag (märk väl - jag) saknar är just transparens
och luftighet. Därför är jag också lite ute efter om det är
någon av kombinationerna du nämnde som du tycker är sämre på
den punkten eller om det är jämmt skägg?

Rotel har jag dock ingen större erfarenhet utav

Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/08/23 :  17:14:26  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej DasKapital!

Jag är lite nyfiken på Amphions högtalare. Bor du i Stockholm och kan tänka dig att visa dem?

/Johan

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/08/23 :  18:41:53  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
hmmm, Elac 518 kan nog vara nåt för dig... gå å lyssna på dem på bestsound, låter bäst med Elac´s 360 graders diskant de har på toppen(om sakerna finns kvar) De stora JMlaben de har där låter också fantastiskt.. å så, gå å provlyssna...

"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/08/23 :  20:02:58  Show Profile Send P.P a Private Message
Högtalare kan ställa till det men i detta fallet så tror P.P att det kan vara förstärkarkonstruktionen som bara använder elektroner som laddningsbärare som kan vara källan till det onda. D v s rören. Disten som rör kan generera låter ljuvligt när det är en ensam trumpet men kan ställa till det å det värsta när det är en kör av trumpeter (som i triumfmarchen i Aida).

Nä byt mot något som både använder elektroner och elektronhål som laddningsbärare. Då anser P.P att det blir det mer jämnlikt!

Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/08/23 :  20:14:04  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Neriks: Visst, det är betydligt värre med rotelsteget, men det känns fortfarande som om en slöja ligger över musiken med edisonen. Det är som om ljudet rullar av alldeles för tidigt i frekvens och som att det liksom är en tät matta av musik mellan högtalarna (en halvmeter framför högtalaren med roteln, en meter bakom med edison).

Robis: Jag har haft en hel del våta drömmar över Audions produkter... Låter det bra säger du? Har varit lite orolig över den låga känsligheten på argonhögtalarna (spelar dock oftast på rätt låga volymer). Kanske skall börja snegla åt det hållet på riktigt då!! Angående skillnaden mellan edison och rotel - se ovan.

Knoppen: Tyvärr bor jag i Göteborg, men har du vägarna förbi kan jag fixa en demning!

Till er andra: tack för tipsen (men rör lär jag nog inte överge i första taget...)!

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/08/23 :  20:22:21  Show Profile Send P.P a Private Message
P.P anser inte rör vara helt värdelösa. Man kan ju använda dem som mys-pys-belysning och ha som ett alternativ när den finstämda musiken ska spelas.

P.P's inställning är att man bör ha en bra anläggning och en bättre. Helst ska de vara bra resp bättre på olika saker.
Rör kan ju vara ett alternativ i den ena anläggningen.

Go to Top of Page

Robis
Member

552 Posts

Posted - 2002/08/23 :  20:22:44  Show Profile Send Robis a Private Message
DasKapital :

Vad jag fattar om impendanser (nära noll) så ska Amphion Argon
vara en snäll last för en stärkare eftersom den aldrig dippar
under 7 Ohm..

å Audion + Amphion = sant

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/23 :  21:43:33  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Låter det lika (dåligt?) när du spelar med låg volym?
Om det blir värre vid hög volym kan det bero på rummet/placeringen.
Men det kanske du redan testat?

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/08/23 :  21:45:33  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej!

P.P är 1st snubbe heeelt i A´s smak ;).
Sant, detta med 2st anläggningar, A vågar här säga* vad P.P nog(?;) helst av allt
hade velat ha sagt... nämligen,- minst 2st Anläggningar...... skall det
vara( helst 4st( eller flera, ed ;)).

* skriva, ed.

Mvh A.

Edited by - Audiomaniker on 2002/08/23 21:55:0
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2002/08/23 :  21:53:01  Show Profile Send EAR a Private Message
quote:

Neriks: Visst, det är betydligt värre med rotelsteget, men det känns fortfarande som om en slöja ligger över musiken med edisonen. Det är som om ljudet rullar av alldeles för tidigt i frekvens och som att det liksom är en tät matta av musik mellan högtalarna (en halvmeter framför högtalaren med roteln, en meter bakom med edison).

Robis: Jag har haft en hel del våta drömmar över Audions produkter... Låter det bra säger du? Har varit lite orolig över den låga känsligheten på argonhögtalarna (spelar dock oftast på rätt låga volymer). Kanske skall börja snegla åt det hållet på riktigt då!! Angående skillnaden mellan edison och rotel - se ovan.

Knoppen: Tyvärr bor jag i Göteborg, men har du vägarna förbi kan jag fixa en demning!

Till er andra: tack för tipsen (men rör lär jag nog inte överge i första taget...)!

Ge inte upp rören.Hur länge har de suttit i kanske tid att byta rör!Det kan påverka ljudet mycket.

<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>>
Nostalgi är kul och rören glöder
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/08/23 :  22:40:50  Show Profile Send P.P a Private Message
P.P har spanat in forumet vid sidan ett tag och kan konstatera att A är ett orginellt orginal som stundom dessutom har väldigt rätt. Naturligtvis är det minst två anläggningar som man bör eftersträva att äga/förvalta/allmänt snylta på för att kunna avnjuta sina/eller andras inspelningar.

Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/08/23 :  23:29:58  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
quote:

P.P har spanat in forumet vid sidan ett tag och kan konstatera att A är ett orginellt orginal som stundom dessutom har väldigt rätt. Naturligtvis är det minst två anläggningar som man bör eftersträva att äga/förvalta/allmänt snylta på för att kunna avnjuta sina/eller andras inspelningar.

Det räcker med en riktigt bra anläggning. Syftar främst på en riktigt bra vaxhyvel.

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/08/23 :  23:54:51  Show Profile Send P.P a Private Message
quote:

Det räcker med en riktigt bra anläggning. Syftar främst på en riktigt bra vaxhyvel.

Har det månde med en snorbroms att göra??

Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2002/08/23 :  23:57:08  Show Profile Send n/a a Private Message
Ett par MG 1,6or borde i alla fall provas om det är luftighet och transparens du är ute efter. Dom ligger dessutom inom prisomfånget du angav.

Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/08/23 :  23:57:17  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
quote:

quote:

Har det månde med en snorbroms att göra??

Vad för broms syfat herr PP på?

Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/08/24 :  00:01:20  Show Profile Send P.P a Private Message
quote:

Kaviarsilen!

Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/08/24 :  00:03:38  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
quote:

quote:

Kaviarsilen!

Å jäsiken

Go to Top of Page

nl
Member

324 Posts

Posted - 2002/08/24 :  00:09:30  Show Profile Send nl a Private Message
Hej

"bromsen" brukar falla samtidigt som håret. Ungefär varannan månad är lagom tycker jag. Har inte provat att renrakat skallen ännu men tror att det är bäst att snagga när inte den "bestämmande" är hemma.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000