Author |
Topic |
|
DasKapital
Member
614 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 15:49:04
|
Jag börjar få smått panik på mitt ljudsystem här hemma. Tycker att jag saknar luftighet och transparens i ljudet och att det blir grötigt när mycket händer på en gång i musiken. Så nu tänkte jag uppgradera...
Mitt nuvarande system består av en sony-cd (xb930, väntar på bra multiformatsmaskiner). Förstärkeriet består en Edison 60 rörförstärkare för "kvällslyssning" och en kombination av hemmabyggt rörförsteg med ett Rotel rb-991 för svettigare lyssningsvolymer . Mina högtalare (som jag tror är grunden till problemet) är ett par Amphion Argon stativhögtalare.
Jag är ute efter någon form av uppgradering som ger mig större luftighet och transparens. Jag kan tänka mig att lägga mellan 15-20000 begagnat. Är det högtalare som är det primära? Har funderat på ett par audiovector M1 avantgarde med nya banddiskanten, har någon någon erfarenhet av dessa? Jag vill komma åt känslan av elektrostathögtalare utan att behöva lida under nackdelarna (vinkla ut huvudet från sweetspoten och det låter som en klockradio...).
Alla tips är välkomna! Skall jag lägga alla mina slantar på triodslutsteg kanske?
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!
6152 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 16:04:38
|
martin logan, det dära med sweetspot är litet överdriven, även om det finns en sådan.
köp nått med seaselement. borde bli bra.
har inga konkreta tipps, beror på mer än högtalarna, jag tror att de du tänkt dig - audiovektor, kan säkert vara en bra högtalare.
--------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
|
|
neriks
Harry-vinnare 2004
1782 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 16:45:06
|
DasKapital,
En lite reflektion bara ... Saknar du luftigheten även när du använder din Edision 60 rörförstärkare Jag har nämligen väldigt dåliga erfarenheter av just Rotel RB-991. Jag äger själv ett RB-991 och i början tyckte jag detta slutsteg var enormt bra ... Efterhand som jag använt steget och jämfört det men andra steg så måste jag säga att jag har tröttnat rejält på RB-991:an . Det går visseligen att prestera enorma ljudtryck med RB-991:an men ljudet känns tyvärr luddigt hur mycket man än vräker på. Ingen attack, ingen "känsla" liksom ...
|
|
|
Robis
Member
552 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 17:07:28
|
Tjenare!
Jag använder ett Audion steg till mina Amphion Argon högtalare och det sista som jag (märk väl - jag) saknar är just transparens och luftighet. Därför är jag också lite ute efter om det är någon av kombinationerna du nämnde som du tycker är sämre på den punkten eller om det är jämmt skägg?
Rotel har jag dock ingen större erfarenhet utav
|
|
|
Knoppen
Member
3244 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 17:14:26
|
Hej DasKapital!
Jag är lite nyfiken på Amphions högtalare. Bor du i Stockholm och kan tänka dig att visa dem?
/Johan
|
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"
2165 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 18:41:53
|
hmmm, Elac 518 kan nog vara nåt för dig... gå å lyssna på dem på bestsound, låter bäst med Elac´s 360 graders diskant de har på toppen(om sakerna finns kvar) De stora JMlaben de har där låter också fantastiskt.. å så, gå å provlyssna...
"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit |
|
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 20:02:58
|
Högtalare kan ställa till det men i detta fallet så tror P.P att det kan vara förstärkarkonstruktionen som bara använder elektroner som laddningsbärare som kan vara källan till det onda. D v s rören. Disten som rör kan generera låter ljuvligt när det är en ensam trumpet men kan ställa till det å det värsta när det är en kör av trumpeter (som i triumfmarchen i Aida).
Nä byt mot något som både använder elektroner och elektronhål som laddningsbärare. Då anser P.P att det blir det mer jämnlikt!
|
|
|
DasKapital
Member
614 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 20:14:04
|
Neriks: Visst, det är betydligt värre med rotelsteget, men det känns fortfarande som om en slöja ligger över musiken med edisonen. Det är som om ljudet rullar av alldeles för tidigt i frekvens och som att det liksom är en tät matta av musik mellan högtalarna (en halvmeter framför högtalaren med roteln, en meter bakom med edison).
Robis: Jag har haft en hel del våta drömmar över Audions produkter... Låter det bra säger du? Har varit lite orolig över den låga känsligheten på argonhögtalarna (spelar dock oftast på rätt låga volymer). Kanske skall börja snegla åt det hållet på riktigt då!! Angående skillnaden mellan edison och rotel - se ovan.
Knoppen: Tyvärr bor jag i Göteborg, men har du vägarna förbi kan jag fixa en demning!
Till er andra: tack för tipsen (men rör lär jag nog inte överge i första taget...)!
|
|
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 20:22:21
|
P.P anser inte rör vara helt värdelösa. Man kan ju använda dem som mys-pys-belysning och ha som ett alternativ när den finstämda musiken ska spelas.
P.P's inställning är att man bör ha en bra anläggning och en bättre. Helst ska de vara bra resp bättre på olika saker. Rör kan ju vara ett alternativ i den ena anläggningen.
|
|
|
Robis
Member
552 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 20:22:44
|
DasKapital :
Vad jag fattar om impendanser (nära noll) så ska Amphion Argon vara en snäll last för en stärkare eftersom den aldrig dippar under 7 Ohm..
å Audion + Amphion = sant
|
|
|
SZR
Guran!
1515 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 21:43:33
|
Låter det lika (dåligt?) när du spelar med låg volym? Om det blir värre vid hög volym kan det bero på rummet/placeringen. Men det kanske du redan testat?
//StefanZ "Art is just short for Arthur |
|
|
n/a
deleted
1623 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 21:45:33
|
Hej!
P.P är 1st snubbe heeelt i A´s smak ;). Sant, detta med 2st anläggningar, A vågar här säga* vad P.P nog(?;) helst av allt hade velat ha sagt... nämligen,- minst 2st Anläggningar...... skall det vara( helst 4st( eller flera, ed ;)).
* skriva, ed.
Mvh A.
Edited by - Audiomaniker on 2002/08/23 21:55:0 |
|
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast
3863 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 21:53:01
|
quote:
Neriks: Visst, det är betydligt värre med rotelsteget, men det känns fortfarande som om en slöja ligger över musiken med edisonen. Det är som om ljudet rullar av alldeles för tidigt i frekvens och som att det liksom är en tät matta av musik mellan högtalarna (en halvmeter framför högtalaren med roteln, en meter bakom med edison).
Robis: Jag har haft en hel del våta drömmar över Audions produkter... Låter det bra säger du? Har varit lite orolig över den låga känsligheten på argonhögtalarna (spelar dock oftast på rätt låga volymer). Kanske skall börja snegla åt det hållet på riktigt då!! Angående skillnaden mellan edison och rotel - se ovan.
Knoppen: Tyvärr bor jag i Göteborg, men har du vägarna förbi kan jag fixa en demning!
Till er andra: tack för tipsen (men rör lär jag nog inte överge i första taget...)!
Ge inte upp rören.Hur länge har de suttit i kanske tid att byta rör!Det kan påverka ljudet mycket.
<<QUAD-Klubben Vi har rätt-Ni har fel>> Nostalgi är kul och rören glöder |
|
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 22:40:50
|
P.P har spanat in forumet vid sidan ett tag och kan konstatera att A är ett orginellt orginal som stundom dessutom har väldigt rätt. Naturligtvis är det minst två anläggningar som man bör eftersträva att äga/förvalta/allmänt snylta på för att kunna avnjuta sina/eller andras inspelningar.
|
|
|
Kapten A. von Gyllenkrok
Member
123 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 23:29:58
|
quote:
P.P har spanat in forumet vid sidan ett tag och kan konstatera att A är ett orginellt orginal som stundom dessutom har väldigt rätt. Naturligtvis är det minst två anläggningar som man bör eftersträva att äga/förvalta/allmänt snylta på för att kunna avnjuta sina/eller andras inspelningar.
Det räcker med en riktigt bra anläggning. Syftar främst på en riktigt bra vaxhyvel.
|
|
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 23:54:51
|
quote:
Det räcker med en riktigt bra anläggning. Syftar främst på en riktigt bra vaxhyvel.
Har det månde med en snorbroms att göra??
|
|
|
n/a
deleted
1846 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 23:57:08
|
Ett par MG 1,6or borde i alla fall provas om det är luftighet och transparens du är ute efter. Dom ligger dessutom inom prisomfånget du angav.
|
|
|
Kapten A. von Gyllenkrok
Member
123 Posts |
Posted - 2002/08/23 : 23:57:17
|
quote:
quote:
Har det månde med en snorbroms att göra??
Vad för broms syfat herr PP på?
|
|
|
P.P
Ej medlem längre
38 Posts |
Posted - 2002/08/24 : 00:01:20
|
quote:
Kaviarsilen!
|
|
|
Kapten A. von Gyllenkrok
Member
123 Posts |
Posted - 2002/08/24 : 00:03:38
|
quote:
quote:
Kaviarsilen!
Å jäsiken
|
|
|
nl
Member
324 Posts |
Posted - 2002/08/24 : 00:09:30
|
Hej
"bromsen" brukar falla samtidigt som håret. Ungefär varannan månad är lagom tycker jag. Har inte provat att renrakat skallen ännu men tror att det är bäst att snagga när inte den "bestämmande" är hemma.
|
|
|
|
Topic |
|