HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Argent roomlense-klon.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/07 :  12:08:58  Show Profile Send n/a a Private Message
Är det någon som har provat, eller är det någon som har orginalet?



http://www.geocities.com/jonrisch/a3.htm
http://www.roomlens.com/RoomLens.html
http://www.enjoythemusic.com/magazine/equipment/0503/argentroomlens.htm
http://www.soundstage.com//noisy14.htm

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/09/07 :  16:38:21  Show Profile Send celef a Private Message
de är ju så små så dess ljudpåverkan kan ju på sin höjd bara vara måttlig, men folk hör ju skillnander på lödtenn så....
sedan finns ju de där "träskulpturerna" i form av 3 vågformade plankor på ett stativ som ju är ännu mera hokus-pokus, de lär nog vara ännu bättre!

sound pollution
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/09/07 :  16:39:19  Show Profile Send aolite a Private Message
Låter onekligen som guld och gröna skogar. Trodde en Helmholtzresonator bara användes för att dämpa ett smaltfrekvensband. Och tillsammans med absorbenter och diffusorer? Funkar de även som diffusorer?
""Live-end dead-end" room treatment is pretty much a thing of the past these days." http://www.soundstage.com//noisy14.htm

Le-De är det enda som det skrivits om på detta forum( som jag sett). Är detta helt förkastligt.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/09/07 :  16:46:45  Show Profile Send time a Private Message
"Bredbandshelmholzresonator"

Lämnat forumet
Go to Top of Page

JMlab
Member

595 Posts

Posted - 2003/09/07 :  16:51:36  Show Profile Send JMlab a Private Message
Jag har och har haft Argent Roomlenses, som vanligt finns det flera som har synpunkter utan att ha provat dessa men faktum är att de på- verkar verkligen ljudet ljudbilden bla skall de ställas upp så att man tar första reflexen,de är för tillfället utlånade till en kompis som reagerade precis som jag gjorde när jag tog bort dem ,nämligen med saknad!!
Mvh
JMlab
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/09/07 :  19:46:15  Show Profile Send svejk a Private Message
Jag har ritning med mått i datorn på en dylig diy variant men tyvärr är jag idiot/okunnig hur jag skall kunna lägga ut den. När jag får hjälp så ska jag fixa till det.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/09/07 :  20:08:45  Show Profile Send time a Private Message
Jag har också en kompis som gillar dem så det vore kul att prova, det lät bara så kul med bredbandshelmholzresonator vad det nu kan vara. Vad jag vet så är en helmholzresonator en "låda" avstämd till en viss frekvens eller ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2003/09/07 :  21:08:45  Show Profile Send joakim a Private Message
De där verkar ju busenkla att klona för eget bruk.
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/09/07 :  21:21:46  Show Profile Send aolite a Private Message
Men låter det bättre än med traditionella akustikförbättrare?

Edited by - aolite on 2003/09/08 23:22:11
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/09/07 :  21:45:54  Show Profile Send time a Private Message
De kostar en bra slant så det kanske är en ide att försöka göra en klon innan man bränner $999... Hur ser de ut nedtill ? är det tre öppna rör bara med fyllning ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Johansson
var e mitt Pass?

606 Posts

Posted - 2003/09/07 :  21:56:23  Show Profile Send Johansson a Private Message
Jag har läst att inuti rören är det super-special-stoppning i något sorts uträknat mönster.

(Kanske dom skriver så bara för att det ska låta krångligare än att bara packa tre avloppsrör fulla med skithuspapper och spika fast på en planka...)

//Johansson

Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel...
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/07 :  22:09:33  Show Profile Send n/a a Private Message
I den här artickeln beskrivs det ganska bra hur en rip-of skulle kunna bli till.
http://www.geocities.com/jonrisch/a3.htm

quote:
For those interested in constructing there own, it should be easy to obtain the necessary materials from a hardware store. Use 2 1/2" heavy duty/high pressure PVC pipes, cut to 58 " lengths, spaced apart 1" at the top tapering to 7/8" at the bottom for the left pair of tubes, and spaced apart about 3/4" at the top tapering down to a little over 5/8" at the bottom for the right pair of tubes. Make a nice heavy non-resonant base, and a hardboard cap to hold them in place. Finish as desired.

Now for the educated guess part:
Roll up a wad of 3/4 to 1" thick loose/puffy polyester batting about 16" long byn 12"for each tube, rolling up the 16" portion, and push it into the tubes using a long stick. From left to right tube, position the end of the wadded polyester 18" from the bottom, 23" from the bottom, and 18" from the top on the last one. A wad of fiberglass could be used as well, a piece of 6 1/2" by 4' by 12" long, or 3 1/2' by 8" by 12" long. Then place a piece of very fine mesh screen on the bottom of each tube. If you can't get a very fine mesh screen, wrap a layer of nylon stocking on each side of a regular piece of screen door metal screen, and wedge/glue it into place.

You might even make it one tube wider, just repeat the tube pair spacing (I would opt for the wider spaced pair) opposite the added tube. This would make it effective down to even lower frequencies.

This would be a minimal investment to see if they do anything for your room acoustics.



”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/07 :  22:11:41  Show Profile Send n/a a Private Message
Dom som har provat eller äger dom är nöjda och det är tillräckligt
för mig i alla fall. Jag skall se om jag inte kan hitta lite
material i veckan.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Micke
Member

103 Posts

Posted - 2003/09/07 :  22:12:42  Show Profile Send Micke a Private Message
Har är måtten som gäller:



Det gråa är stoppning.


Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/07 :  22:32:45  Show Profile Send n/a a Private Message
Tack, Micke.
OT: Kan du slå mig en signal. Har en ny kabel på gång.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/07 :  22:52:43  Show Profile Send n/a a Private Message
Tror att jag börjar med att kolla pris på "2,5" plåtrör och "2" el-plaströr.
Plåtrören gillar jag finishen på. Topp och botten i oljad ek kanske.
En 2,5 tums dosfräs kan nog också vara bra att ha.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/07 :  23:11:53  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Vad är det för stoppningsmaterial i dom och vad är det för uppfyllning där det inte är stoppning?
sand kanske?
Jäkligt bra att du tog fram måtten Micke, finns det någon regel om hur många sådana dämpare man behöver på x antal kvm eller liknande?
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/07 :  23:19:29  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Now for the educated guess part:
Roll up a wad of 3/4 to 1" thick loose/puffy polyester batting


Det verkar som om dom tre som ingår i setet räcker ganska långt om
man läser recensionerna.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme

Edited by - n/a on 2003/09/07 23:20:03
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/07 :  23:33:35  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Tack! Jag var lite snabb och dålig på att läsa :)
Skulle det kunna fungera med Rostfria rör? Jag har en känsla av att jag måste ha grym finish på det för att ens få tänka på att få in dom i vardagsrummet :/

Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/09/07 :  23:36:01  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Dahlberg: I kolfiber finish .. häääääähh

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/08 :  17:38:09  Show Profile Send n/a a Private Message
Plåtrör verkar bli rätt så dyrt, ca:100kr/m.
Får nog leta efter nått annat.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/09/08 :  19:07:14  Show Profile Send brumel a Private Message
Såna där jobbar nog inte så värst långt ner i frekvens. Bör bli lite orgelpipresonanser i såna dära.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/08 :  19:18:38  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
The tubes themselves will act like classic helmholtz resonators, and if they were simply open tubes, they would resonate at approximately 117 Hz, and multiples and sub multiples of that frequency. However, they have some acoustic resistance at the bottom (a fine screen), and some stuffing somewhere inside the length of the tubes. Clever placement and density choices of this stuffing could effectively result in a bass absorbtion right where the typical 8 foot ceiling has it first resonance mode, effectively damping this first mode via the tubes. If all three are tuned slightly differently, not only could the first floor to ceiling mode be reduced, but several of the higher order modes as well. This 8 foot floor to ceiling mode would be fairly universal, and so would be a definite way to help reducing this floor to ceiling set of modes.



”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Saim
Member

464 Posts

Posted - 2003/09/09 :  08:52:11  Show Profile  Visit Saim's Homepage Send Saim a Private Message
JMlab: Märkte du någon förbättring i basen också, eller var det mest som diffusor roomlensen gjorde nytta?

Mvh / Simon
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/09/09 :  21:09:58  Show Profile Send celef a Private Message
det är ju en omöjlighet att de där sugrören skulle vara effektiva i basområdet, i teorin kanske men knappast i praktiken! själv använder jag 1,5 liters petflaskor med olika mängder vatten i för olika avstämningar, det krävs måååååånga!

sound pollution
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/10 :  11:05:15  Show Profile Send n/a a Private Message
Tjena Celef.
Jag tror inte heller att dom är överdrivet effektiva som
basabsorbenter men om dom gör nånting överhuvud taget så är
väl det bra.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.65 sekunder. Snitz Forums 2000