HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 X-can v2 med inkopplad X-psu.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/07 :  04:52:35  Show Profile Send Bravo a Private Message
Dags att plåga er igen ärade Forummedlemmar med nya frågor.

Jag köpte för ett tag sedan en x-psu till min x-can genom en av våra medlemmar.

När jag kopplade in den externa nätdelen så blev ljudet lugnare och tydligare men med den underligheten att jag blev tvungen att skruva upp volymen på hörlursförstärkaren för att nå ungefär samma lyssningsnivå som tidigare.
Jag pratar nu inte om något litet snäpp utan från normala ca. kl. åtta, halvnio till ca. kl elva på volympotten om man nu gör en klockvis jämförelse.
Så även om det lugnare ljudet skulle bedra mig en del så kan det väl inte vara hela förklaringen.

Jag vore väldigt intresserad av att få veta varför eller om någon har någon teori?

MVH

Bravo

Edited by - Bernt Jansson on 2004/11/27 05:47:17

Yve
Member

88 Posts

Posted - 2003/09/07 :  09:00:18  Show Profile Send Yve a Private Message
Hej Bravo,

Jag brukar spela mellan kl 9 och 10 på volymratten för båda X-PSU och den medföljande transformatorn. Hos mig blir ljudtrycket i princip samma för med X-PSU blir diskanten och mellanregistret lite mindre ansträngt medans bastrycket ökar. Det låter tyvärr som om du har något fel på din X-PSU så mät upp om du verkligen får 12 V AC ut ifrån X-PSU. För i värsta fall är det transformatorn som har bränt på sekundärlindningen för det medför en spännings minskning, men det tycker jag låter konstigt efter som X-PSU är dimensionerad för att tåla mer effektuttag än den medföljande.

MVH
Yve

Knowledge comes, but wisdom lingers ... --Alfred, Lord Tennyson

Edited by - Yve on 2003/09/07 09:00:53
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/09/07 :  13:43:35  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Eftersom jag sålt den så kan jag säga att den levererade 12 V AC senast jag mätte på den.

En av uttagen går via lysdioden. Prova se om det är någon skillnad på de olika uttagen. Vet ej riktigt ang. X-PSU om det är 2 eller 4 oberoende lindningar för de olika uttagen. Kan ju vara högre spänning på originalPSUn också.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/07 :  16:04:38  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tack för svaren, grabbar!

Bravo
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/09 :  06:08:58  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jaha, jag bytte utgång och det blev bättre ja "Thomas A", tack för tipset.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000