HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sub till Mosen (och minska vass diskant)?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2003/09/07 :  02:54:53  Show Profile Send yak52 a Private Message
Hej!

Är det någon som provat att köra Mosen högtalare med en aktiv sub?

Hur blev resultatet?

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......

Edited by - yak52 on 2003/09/24 21:59:41

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2003/09/24 :  13:55:40  Show Profile Send yak52 a Private Message
Då svarar jag själv

Efter att ha provat min nyinköpta REL Quake sub med Mosenlådorna tycker jag att det fungerar hyfsat bra, nu finns det djupbas att få och det värmer upp ljudbilden en aning. Med lite justeringar och omflyttningar i rummet kan det säkert bli ännu bättre.

Fortfarande är diskanten ibland aningen för vass. Jag har hört att andra bytt diskantelementen och även filterkomponenter. Någon som har erfarenhet av resultatet av detta och vet vad det kostar?

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/09/24 :  16:04:09  Show Profile Send Per a Private Message
finns väl ett tillhörande basmuller som heter mosens under?

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2003/09/24 :  16:41:54  Show Profile Send yak52 a Private Message
Det stämmer Per. Jag tyckte bara att underdelarna var så väldigt stora jämfört med Mosenlådorna. Dessutom blev det lite uppe - och -nere ljud tyckte jag när jag provlyssnade. REL-subben är nog inte precis bättre, men den är ju så liten att den knappt syns. Totalt är detta paket mycket utrymmessnålt.

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/09/24 :  20:48:11  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Nånting du kan göra är att byta ut kondingen till diksnaten mot tex en Audyn-Cap PLUS, det kostar men fy **** va bra det blir!

www.hifikit.se

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2003/09/24 :  21:57:24  Show Profile Send yak52 a Private Message
Humm.... kanske det. Det kan väl inte vara dyrare än att byta element, men vad tror du att det kan bli för skillnad jämfört med idag?

Är det bara att byta till en bättre kondensator fast med samma värde?

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/09/24 :  22:29:41  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Diskanten i Mosen är jag bekant med (då den sitter i 3 olika Carlssonmodeller) och det är ett element med vissa egenheter. Det lider av en rätt hög distorsion vilket gör att ett lätt väsande alltid finns (hörs framförallt i tysta passager) samt att den låter lite hårt och ansträngt.

Uppgraderingsdiskanten som fanns till Mosen var enligt de uppgifter jag fått Scan-Speak 9500. Eventuella filterändringar känner jag inte till. Men filtren till både Mosen och Boren var mycket enkla standardfilter.

/Erik
Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2003/09/25 :  06:29:11  Show Profile Send yak52 a Private Message
Tack Erik, det är nog ett diskantbyte som behövs. Känslan av distorsion finns där, det stämmer. Tillverkarn av lådorna kanske kan hjälpa till med ett byte, jag tar kontakt med honom, annars ska det väl gå att få dit ett nytt element själv, men det krävs nog lite fräsning av hålet.

/Martin

Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/09/25 :  14:13:31  Show Profile Send Adagio a Private Message
Byt kondensatorn istället, Mundorf supremecap hade jag i mina istället för audyn som sitter orginal.
Att byta till en annan diskant är ytterst vanskligt, knappast att rekomendera, det ligger många timmar bakom matchning mellan filter och de olika elementen. börja med kondingen, en internkablage, bättre kontakter, jag hade WBT.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2003/09/25 18:29:21
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2003/09/25 :  17:20:53  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
Man kan säkert vinna en del på konding och kablage. Men elementet i sig har vissa egenheter (som hög distorsion) som man aldrig kommer ifrån. Det finns en tråd på DIY-delen om hur man kan modifiera nämnda diskant för att förbättra den lite om man känner att man vill prova det.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=16507

/Erik

Edited by - Erik Johansson on 2003/09/25 17:21:25
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2003/09/25 :  20:46:44  Show Profile Send x2000 a Private Message
hej

tommy j, konstruktören bytte diskanterna på mina mosen
till scan-speak nå't plus att
han uppgraderade filtret och bytte internkablaget
det gjorde susen, högtalren blev betyligt lugnare och behagligare att lyssna på
att byta diskantelement innebar att man var tvungen att fräsa upp håller dår den ska sitta
betalade ca 2500

se bild



Mvh
Thomas
Go to Top of Page

yak52
Member

164 Posts

Posted - 2003/09/26 :  17:34:29  Show Profile Send yak52 a Private Message
Tack Thomas och ni andra!

Det finns hopp för att få ljudet lite lugnare på mina Mosen. Jag hade tänkt att byta dessa för länge sedan, men jag har fastnat för dem på något vis, vackra och med mycket ljud i förhållande till storleken.

/Martin


Det bästa sättet att hantera frestelser är att falla för dem......
Go to Top of Page

BjörnH
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/09/26 :  19:13:32  Show Profile Send BjörnH a Private Message
Är det någon som vet hur det nya filtret ser ut efter modifieringen? I så fall kanske man hade klarat och göra en sådan modifiering själv!?
Har själv mosen och blev väldigt nyfiken..

/Björn
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/09/26 :  19:24:30  Show Profile Send desoto a Private Message
Såvitt jag vet är det enbart komponentuppdatering, Mundorf konding och bättre spole av okänt fabrikat. Köpte ett av mina mosenpar färdiguppdaterade, men med originaldiskanten fortfarande monterad. Skillnaden mellan uppdaterad och standard är liten, men ljudet är något lugnare i den uppdaterade varianten. Skillnadne blir säkert större med även scanspeak-diskanten.

/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page

BjörnH
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/09/26 :  20:13:33  Show Profile Send BjörnH a Private Message
Okej. Men det borde väl vara andra värden på kondningar och dyligt när man använder scanspeak elementet istället för vifan?

/Björn
Go to Top of Page

desoto
Member

152 Posts

Posted - 2003/09/26 :  20:39:14  Show Profile Send desoto a Private Message
Som någon sagt så är det enkelt standardfilter utan impedanskorrigering, sugkretsar och så. Kan inte svara på om annat filter används i samband med diskantutbytet. Det skulle ju i så fall vara om impedansen skiljer eller om man vill ha en annan delningsfrekvens mellan bas och diskant. Jag skulle tippa på att Tommy inte byter storlek på ingående komponenter vid uppgradering.

/Daniel

'hellre än bra!'
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000