HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 vad är det för transistor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

berma
Starting Member

24 Posts

Posted - 2003/09/06 :  00:09:50  Show Profile Send berma a Private Message
I en (ur)gammal förstärkare sitter en transistor som är märkt:
M (för Motorola)
73 20 001
233

Jag hittar ingen beteckning som liknar medellbeteckning
typ 2N3055 (som jag misstänker att det är) eller något.

Är det någon som vet eller vet var jag ska leta?

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/07 :  00:10:28  Show Profile Send Uniper a Private Message
Nu kanske jag bara kommer med grejor som du redan vet, men men..

Gamla utgångna trissor bör gå att få tag i, men tänk på att dom ofta måste vara matchade om förstärkaren använder mer än en sådan i parallell per kanal. Det betyder att om en av två dör, så ska man helst köpa ett matchat par och byta bägge, och då är det lätt att priset springer iväg. En ensam ersättare blir antagligen kortlivad om förstärkaren är konstruerad för att använda matchade trissor.

Ett alternativ kan vara att byta samtliga utgångstransistorer till någon modern motsvarighet. Detta planerade jag att göra i en äldre PA-förstärkare som jag lovade försöka fixa, men de enda trissorna som verkade passa någorlunda kostade 170:-/st, och den ville ha 16 st. Den åkte i till återvinning istället och en begagnad inhandlades.

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

Exenterpress
Member

279 Posts

Posted - 2003/09/07 :  12:50:25  Show Profile Send Exenterpress a Private Message
Jag fick ett tips av en person, att man kan mäta Hfe på effekttransistorerna och på så sätt få ut ett matchande par.
Är det bara Hfe, som ska vara matchande?

Fixaren
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/07 :  15:44:00  Show Profile Send Uniper a Private Message
Det vet jag tyvärr inte. Men det handlar ju om att dom ska dela lika på jobbet, så det borde räcka ganska långt.

En bekant tipsade om att man kan sätta effektmotstånd efter varje transistor, emittermotstånd tror jag han kallade det, vilka gör att lasten delas hyggligt även med omatchade trissor. Men för att detta ska funka bra bör man nog räkna lite på det först, och beräkningar på förstärkarsteg är inte min starka sida.

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2003/09/07 :  23:04:16  Show Profile Send Wizard a Private Message
En transistor har rätt hög "råförstärkning" vilket gör att den lätt oscillerar. Med ett effektmotstånd på emittern åstakommer man en lokal motkoppling som gör att man inte behöver vara så "noga" vid matchning. Strömmen delas upp hyggligt lika mellan transistorerna.


Wizard
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000