HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Reparation Nad 304
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/09/05 :  23:58:34  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Hejsan DIY forum

Jag har lite problem med min Nad 304. Efter att man slår på den så slår aldrig utgångsreläerna till och förstärkaren förblir tyst . Lysdioden på fronten lyser rött och växlar aldrig till grönt.

Någon som har någon erfarenhet utav detta fel (kan ev. vara ett vanligt fel).

Kanske någon som har ett kretsschema liggandes?

Tacksam för hjälp

Mvh
Patrik B

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/09/06 :  20:01:52  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Hejsan

Detta gjorde jag på min NAD 216THX, inte säkert det är så på din! Men troligt!

Leta upp en reläkåpa! (fyrkantig svart låda, kan vara av annan kulör!)

(Svart på NAD 216THX)

Försök pilla av kåpan. I denna lilla kåpa finns typ två små tappar som skall slå emot ett sorts plåt bleck (Relä) På min var det så att dom slog aldrig emot! Så jag bockade lite försiktigt (tapparna) plus jag rengjorde med eletronik spray (rengöring och tops). Och wips så funkade stärkaren igen!
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/06 :  23:45:03  Show Profile Send Uniper a Private Message
Har du kollat så att det inte bara är en av elektrolytkondningarna som har gett upp? Dom har ju en förmåga att spricka och sprida sitt gegg i resten av apparaten. Det kan eventuellt vara någon säkring som har pajat oxå.
Har du möjlighet att mäta upp spänningarna i nätdelen och se var dom hamnar?

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/09/07 :  12:54:43  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Spänningsmatning verkar ok så långt som jag har kollat nu. Det satt någon spänningsstabiliseringen på kortet och där verkade det vara ok. Jag skulle gissa på att det är någonting i slutstegsdelen.

Vid en snabb visuell inspektion så ser allt ok ut. Det har inte heller luktat, rökt eller blixtrat något (*puuh*). När jag kom tillbaka till mitt kontor efter ett möte så var det bara tyst och frontdioden indikerade rött istället för grönt.

Blir nog till att damma av kunskaperna som elektronikingenjör, ladda med sinus på ingången och börja mäta med oscilliskop för att se var signalen tar vägen.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/07 :  15:59:13  Show Profile Send Uniper a Private Message
Ok, trist att det inte är ett av dom riktigt enkla felen. Har du förresten mätt spänningen på högtalarutgången? (Innan reläet då alltså..) Den ska vara väldigt nära noll. Annars är det antagligen något fel på själva förstärkarstegen. I nån guide jag hittade föreslog dom att man skulle bygla förbi utgångsreläet medan man felsöker, skulle vara enklare då. Sen är det bra om du har nån trist gammal högtalare du inte är rädd om att koppla till den när du testar.

Lycka till med felsökningen!

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000