HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ersätta befintliga audax element - fixat!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

chubben
Starting Member

28 Posts

Posted - 2003/09/05 :  17:26:03  Show Profile Send chubben a Private Message
Hej hej,
Har ett Sirroco Spirit ("dyrare" multimedia-system) som mina datorhögtalare.. Sitter Audax 10mm och 4" element i dessa och nu är det så att ena 4" har gått sönder..

Vill därför byta ut elementen mot nya.. och helst några som är lite bättre. Jag gissar på att det är de billigaste Audax-modellerna som sitter i nu. Förstärkeriet är på 25W per kanal.

Vad har ni för tips och rekommendationer? (Vet ej vilken delningsfrekvens det är).
Mått på lådan är: 144mm x 274 x 194mm. MDF. Basreflex på framsidan. Ena högtalaren innehåller förstärkaren.


Edited by - chubben on 2003/09/09 19:45:52

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/09/06 :  12:38:42  Show Profile Send celef a Private Message
vad har elementen för betäckning?

sound pollution
Go to Top of Page

chubben
Starting Member

28 Posts

Posted - 2003/09/06 :  13:45:03  Show Profile Send chubben a Private Message
Diskant AUDAX AW010E1
Mellan/bas AUDAX AP100M0

Har tyvärr inte hunnit bekräfta dessa modellnamn genom att ta loss elementen... måste ha kvar ljudet innan jag har ett ersättningssystem..
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2003/09/06 :  18:43:46  Show Profile Send Mattias S a Private Message
Diskanten finns hos Elfa. 70kr + moms / st. Basen verkar vara lite knepigare att hitta. Elfa har 2 st andra 4" men inte AP100M0. Kanske dessa kan användas i stället ?

Mvh // Mattias S

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

chubben
Starting Member

28 Posts

Posted - 2003/09/06 :  19:35:51  Show Profile Send chubben a Private Message
Jo, visste att ELFA har Audax-element men undrar om jag kan 'uppgradera' nu när jag ändå måste byta ut de befintliga elementen.. köpa lite bättre element, så att säga.

Antagligen är det väl bäst att använda Audax då förstärkeriet och delningsfiltret är designade för sådana element.

Vad tror ni om
TM025F1 - http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/1766.htm
och
AP100Z0 - http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/1757.htm

Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2003/09/06 :  21:02:48  Show Profile Send Wizard a Private Message
AP100Z0 är ett bra element. Det mår också bra av moddning
Aerogel-konen ger låg färgning.

Wizard
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/06 :  21:45:26  Show Profile Send Uniper a Private Message
TM025F1 & AP100Z0 är båda riktigt bra element med tanke på deras låga pris. Jag byggde ett par småhögtalare med dom för kanske ett halvår sen, och dom blev betydligt bättre än jag hade räknat med.

Jag har testat AW010E1 också, och kan bara säga att TM025F1 är klart överlägsen.

Diskanterna är väldigt olika så du kommer säkert behöva justera filtret. Är det aktiv eller passiv delning i systemet? Jag kan säkert gräva fram schemat för filtret i mina småttingar om du är intresserad.

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

chubben
Starting Member

28 Posts

Posted - 2003/09/07 :  01:55:57  Show Profile Send chubben a Private Message
Hm, är ny till detta med DIY.. men så här står det i manualen till dessa:

Attitude (dual shelving filter for mid/high frequency tone adjustment, ±6 dB range).

Fast det är väl snarare ton-kontroller.. ska ta loss elementen snart och titta inuti. Det där med att justera filtret - är det 'enkelt' att göra?
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/07 :  02:27:55  Show Profile Send Uniper a Private Message
Ja det har antagligen med tonkontrollerna att göra.
Det är förmodligen passiva filter i dom och det är inte särskilt svårt att byta det, men det blir en del lödande.

Antagligen har dom inte brytt sig om att sätta någon lågpass-del för baselementet, men det kommer att behövas om du byter elementen. Högpassdelen till diskanten är antagligen också lite väl enkel. Det kommer att behövas ett par spolar och några kondensatorer till varje högtalare.

Går det förresten att dela lådorna på något sätt? Det kan bli ganska bökigt att montera allt genom hålet för basen.

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page

chubben
Starting Member

28 Posts

Posted - 2003/09/07 :  20:35:07  Show Profile Send chubben a Private Message
Det går nog inte att öppna upp lådorna på något smidigt sätt.. limmat och fanerat och inga synliga skruvar (förutom de på elementen).
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2003/09/08 :  22:43:41  Show Profile Send tengil a Private Message
Uniper: Jag är väldigt intresserad av ditt filterschema för AP100Z0 tillsammans med TM025F1.. Använder AW010E1 för tillfället, men hade faktiskt tänkt åka til elfa imorgon och köpa två st TM025F1.or.. Eventuellt även två st AP170ZO, eller 210ZO!!

Hur är dina lådor utformade? Vilka mått?

Har du testat mer av audax? Jag är också jättenöjd med AP100ZO iaf!
Go to Top of Page

chubben
Starting Member

28 Posts

Posted - 2003/09/09 :  18:40:39  Show Profile Send chubben a Private Message
Nu så! Gick och köpte ett par av TM025F1 och AP100Z0.
Filterlösningen innuti dessa multimediahögtalare var väl inte optimalt.. allt på ett kretskort med massa jox på. Filtret för vänster högtalare satt också på kretskortet i höger högtalare (där förstärkeriet sitter).

Men bytte ut allt och resultatet blev bättre än tidigare iaf! Håller på med en liten inspelning för att se om det kan bli ännu bättre.

Helt klart nöjd.. dock kan det kanske löna sig att bygga egna delningsfilter kanske.. i framtiden. Tack för all hjälp!


Edited by - chubben on 2003/09/09 18:41:04
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/10 :  00:47:09  Show Profile Send Uniper a Private Message
Fint att det blev bra. Berätta gärna vad du tycker efter inspelning!

tengil:
Jag ska leta upp filtret imorrn, det är definitivt läggdags nu. Ska ta en bild på dom oxå. Lådorna och portningen är gjorda enligt rekommendationen i elfa-katalogen.

EDIT: Jag har en komplett ritning för en liten sluten högtalare med TM025F1 och AP170Z0 från Audax hemsida. Intressant? (den finns tyvärr inte att ladda hem därifrån längre)

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.

Edited by - Uniper on 2003/09/10 00:57:44
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/11 :  00:17:15  Show Profile Send Uniper a Private Message
Här är mitt delningsfilter till AP100Z0/TM025F1


Den stora spolen ska helst vara 1,1 mH, men det fanns inte på Elfa så jag tog en 1,2mH istället, funkar utmärkt. Det är inte så stor skillnad om man simulerar det.

Jag byggde mina lådor i massiv furu. Det är väl inte precis det bästa materialet men det är lätt att få det snyggt. Innermåtten är 140x140x258 mm. Basreflexporten är 27 mm i innerdiameter och 86 mm lång. Av en händelse är det samma innerdiameter som avloppsrör brukar ha . Så här ser dom ut.




Denna ritning fanns tidigare att ladda hem från Audax hemsida. Jag utgick från filtret till denna när jag konstruerade mitt.

Saxat ur texten:
THE SURROUND SPEAKER

The surround speaker is a closed-box design using the same 6.5" woofer and Micro Tweeter used in the L/R and center channel speakers. Response is flat within +1.6dB from 100Hz to 20kHz. The half-space -3dB point is at 85Hz. Bass response will extend below this frequency when the surround speaker is placed against a wall. Sensitivity averages 88db/2.83v/1m. A 4th-order acoustic crossover occurs at 3kHz.

The woofer crossover network is 2nd-order electrical, but it combines with the natural roll off of the woofer to produce and overall 4th-order acoustic response. The tweeter also achieves a 4th-order characteristic with a 2nd-order electrical filter. Crossover component values are given in Table 3. All coils are air-core.

Crossover Parts List

L1 = 1.5mH, 0.4 ohms, #16AWG air core
L2 = 0.22mH, 0.2 ohms, #18AWG
C1 = 11mfd (10mfd & 1 mfd in parallel)
C2 = 8mfd
R1 = 5 ohms, 10 watts
R2 = 15 ohms, 10 watts









Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.

Edited by - Uniper on 2003/09/11 00:24:48
Go to Top of Page

chubben
Starting Member

28 Posts

Posted - 2003/09/11 :  01:13:14  Show Profile Send chubben a Private Message
Snyggt bygge. Nu vart jag tvungen att förkorta två sidor på diskanterna för att de skulle passa in i den befintliga lådan..
Men jag antar att detta inte skapar några direkta större problem, om jag skulle få för mig att bygga in dessa element i en annan låda?
Go to Top of Page

Uniper
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/11 :  02:11:50  Show Profile Send Uniper a Private Message
Man tackar!
Nä det borde inte vara några problem. Möjligen blir hela elementet lite mjukare av att man kapar lite, men jag tror inte att det har så stor betydelse. Bara det blir tätt bakom ändå. Det kan man ju ordna med nån list eller geggamoja av nåt slag.

Jo propellern driver runt ett litet aggregat, som pumpar vatten genom tratten till ett termostat,
som i sin tur leder vattnet till ett skovelhjul, som sitter fast i en mast i vårat cykelskjul.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000