HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 hårdvarukostnad vs. mjukvarodito?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/08/23 :  09:22:16  Show Profile Send niklass a Private Message
En parameter i hifisammanhang som inte diskuterar så mkt men som jag finner ganska intressant.
Jag skulle vilja införa denna hifiparameter som "svensson koefficienten", jag har döpt den efter mig själv eftersom jag åtminstone tror mig vara först ut med den (rätta mig gärna om jag har fel)

om man gör enl. följande så kan man fram svensson koefficienten som

hårdvarukostnader (kr)
----------------------- = s
skivkostnader (kr)

Med hjälp av denna kvot får man fram informationen om hur ens hifiintresse ter sig, är man hårdvaru intresserad för sakens skull eller tycker man om musik...

Det finns såklart vissa felfaktorer som man måste ta med i denna beräkningen, är man t ex diy:are kanske man ska multiplicera sina hårdvarukostnader med 1.5 till 2 för att komma tillrätta med förhållandet.
Är man istället sån att man köper mkt begagnade skivor kan man ju istället få multiplicera sin skivkostnad med samma faktor som för diy:are.

Om resultatet:

jag tänkte på följande sätt när det gäller resultatet

om man hamnar på 1 +/- 10% så ligger man väl rätt lagom till.

hamnar man >= 4-5 så kanske man har en skiva som man verkligen vill få ut allt av eller är man helt enkelt prylbög utan like

hamnar man däremot nere runt 0.1 så är man troligen bara fruktansvärt intresserad av musik eller har man köpt extremt dyra skivor.

Slutsats:
Mkt av detta är självklarheter, men jag tyckte att det kunde vara kul att se hur andra tänker om detta.
Tolkningen av resultatet är självklart IMHO.

/n - kunde inte somna igår... ;)

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/08/23 :  09:25:33  Show Profile Send ekman a Private Message
jag tror det ligger på 50/50 för mig ungefär men å andra sidan så har jag tankar på att köpa dyrare grejer men dyrare skivor undviker jag helst =)

Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/08/23 :  09:25:38  Show Profile Send niklass a Private Message
skulle kanske tillägga mitt eget resultat... glömde det..

jag hamnar själv ngnstans runt 1.1 - 1.2

/n

Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/08/23 :  09:26:44  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
QUE??

Bra inlägg men kan du förklara lite närmare?

Eller snarare enklare?

Da
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2002/08/23 :  09:29:12  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Ok! Nu fattar jag. Jag fick 0,3.

Är det bra?

Da
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/23 :  09:29:14  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
KUL !!!!!

Denna uppfinning får 5 "coola killar" av 5 möjliga!

Nu ska det räknas skivor (man vill ju inte hamna i "prylbögs-facket".
Frågan är om man ska räkna om gamla skivor till aktuellt värde? Vinyl man köpte för 50:- nya, men som idag kostar 150:- beggade? Då måste man ju i ärlighetens namn räkna upp även hårdvaran!?, nej det blir för svårt, jag räknar efter kvittobeloppet!
Detta kommer att bli kul, nu har man sysselsättning hela helgen (minst!)

//StefanZ
"Art is just short for Arthur
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/08/23 :  09:36:01  Show Profile Send niklass a Private Message
ja.... jag kan ju försöka åtminstone...

vilken del vill du att jag ska förklara närmare?
hela konceptet?

jag låg bara å tänkte på hur mkt pengar man lägger på skivor i förhållande till hur mkt pengar man lägger på anläggningen igårkväll när jag inte kunde somna i den satans hettan... (ursäkta det verbala tilltaget, men jag tycker om att sova)

jag tänkte då att, ju mer skivor man har desto mer varierad njutning kan man få ut i sitt rum, och ju dyrare anläggning man har desto mer får man ut av varje skiva i sig.

då tyckte jag att om man på ngt sätt balanserade detta så borde man få mest bang for the buck så att säga.

målet för alla är väl oändligt dyr anläggning (om man förutsätter att kvalite och pris hänger ihop på ett proprotionellt sätt även i de övre sfärerna (antagande)) och till detta vill man väl ha en oändligt stor skivsamling med skivor som man tycker om (än oändligt stor kostnad även här) detta skulle tycker jag då ge ett förhållande på 1 (svensson koefficienten).
Då menar jag att man i strävan mot detta mål skulle hålla sig runt 1 i detta fall för att hela tiden få sina investerade hifipengar att jobba så mkt som möjligt.

hrmm undra om jag förklarade ngt nu?

detta kanske hör mer till filosofi och är lite offtopic i detta forum, men jag hoppas på att moderatorerna är snälla idag.

/n

Edited by - niklass on 2002/08/23 09:37:0
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2002/08/23 :  09:48:21  Show Profile Send ud a Private Message
Jag hamnar på ca 0,3 (uppskattning av 35 års inköp med priser från
1-250? Skr), men då har jag ju all musik kvar medan alla uppgraderingar
av prylarna inte är med.

/Urban

Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/08/23 :  09:53:53  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Hamnar efter en mycket grov räkning runt 1...

/P

Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/08/23 :  09:58:33  Show Profile Send niklass a Private Message
hrmm ja det där med uppgraderingar är ju en ytterligare felfaktor.... ska man kanske räkna med _alla_ apparatkostnader man haft för att få ett riktigt värde? skivornas kostnad består ju på det viset.
och inflationen har väl förmodligen påverkat skivkostnader och apparatkostnader någorlunda lika...

SZR: jag tycker nog att man ska räkna med kvittobeloppen annars får man ju ett oändligt problem med att värdera alla sina skivor, sen är det ju faktiskt kvittobeloppet som man har betalat för grejerna och alltså borde ge mest relevans.

/n

Edited by - niklass on 2002/08/23 10:04:3
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/23 :  10:06:44  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Vid en snabb överslagsberäkning så hamnar min kvot runt 10

Dax att köpa mer musik alltså !

Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/08/23 :  10:48:33  Show Profile Send markku a Private Message
Det blir svårt att räkna detta: prist till alla LP-skivor jag beställde direkte från England för trettio år sedan... hur mycket kostade dom då, hur mycket i värde idag???

Undrar, hur mycket har den dyraste skivan (CD/LP) i er samling kostat? Jag betalade tidigare i år 97.50 USD för en out-of-print CD, som faktiskt var CD-R kopi - original hadde kostat 207.50 USD. Igår hittade på Ebay en annan out-of-print CD: pris 53 USD (porto inkluderad). Det är dyra pengar man betalar som en Hafler Trio/Zoviet France fan....

mvh
Markku

< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein >

Edited by - markku on 2002/08/23 10:50:1
Go to Top of Page

joakim
tom blommorna på spikes!

534 Posts

Posted - 2002/08/23 :  11:22:06  Show Profile Send joakim a Private Message
Jag hamnar utan tvekan på en siffra under 1. Ser man dock till det senaste 18 månaderna så blir siffran bortåt 10.

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/23 :  11:44:08  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Detta med uppgraderingar blir ju ett problem.
Tillika har jag under åren sålt sådana skivor som jag aldrig lyssnar på.
Men för att göra det enkelt kan man kanske räkna med nypriset för nuvarande anläggning och med ett snittpris per skiva. Vad tycker ni är ett bra snitt på CD resp. vinyl?

//StefanZ
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/08/23 :  11:46:35  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Men om man tänker sig att man använder stereon både till Hifilyssning och hemmabiolyssning hur skall man räkna då? Skall man även ta med DVD-filmer i sin beräkning ,eller ?

Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/08/23 :  11:55:36  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
whiskyman,

YES!! (jag antar det iaf)

//StefanZ
Go to Top of Page

Nagra
Member

764 Posts

Posted - 2002/08/23 :  12:21:11  Show Profile Send Nagra a Private Message
Men hur fan...fick 11 ....

enrich life through technolog
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2002/08/23 :  12:43:10  Show Profile Send niklass a Private Message
oj oj 11... ja det var ju en del kan man ju säga... :)

men samtidigt så handlar det ju även om lyssningskvalite.. har man en skiva som man tycker är sjukt bra så kan ju det vara en ursäkt till att ha 100....

ja jag tycker att man ska räkna in filmer om man har kombinerad hemmabio oxå.

/n

- despite all the rage, i'm still just a rat in a cage
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/08/23 :  12:48:13  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
OK, med film, DVD-spelare och TV medräknat hamnar jag fortfarande på runt 1... Fortfarande grovt räknat...

/P

Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2002/08/23 :  13:21:07  Show Profile Send matson a Private Message
Snabb överslagsräkning med 100 spänn per skiva och nuvarande anläggning så hamnar jag på ca 0,5.
Eller skall man blanda in förlorade pengar vid uppgradering och/eller förluster då man säljer skivor?

Mvh/Mats
"The lack of imagination, as well as the lack of experience, is the road to mediocrity and stagnation
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/08/23 :  14:20:47  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
uuuuh, jag vill inte ens räkna=) det har varit så dyrt för mig som arbetslös gymnasist att skaffa alla prylar, så många skivor har det inte blvivit... oooops=)

"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/08/23 :  18:02:17  Show Profile Send n/a a Private Message
3

<<Quad-klubben - Vi har rätt, Ni har fel!>>
...Mohaa [U.P] Herr Engel..
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/08/23 :  18:39:56  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag vet inte hur jag ska räkna, då jag inte är skivsamlare.
Med jämna mellanrum rensar jag bland skivorna och gör mig av med det som är ointressant, dvs. skivor som jag aldrig spelar.
Vissa skivor har gått mycket ofta i många år. Jag har ca. 150 cdskivor i samlingen just nu. Och har inte en aning om hur många jag har gjort mig av med. Antalet skivor som någon samlat på sig genom åren tycker jag knappast är en bra värdemätare på musikintresset.
Att någon skulle lägga en massa pengar på en fin anläggning utan att vara musikintresserad tror jag inte så mycket på. Åtminstone inte dom som har hållit på länge med hifi.

------------------------------------------------------------------------
Jag är så ologisk att jag litar på mina öron och mina sinnen.

Jorm
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/08/23 :  19:08:10  Show Profile Send dax a Private Message
Har väl en cirka 300-400 skivor, men en ljudalstrande apparat i varje rum. Två i vardagsrummet! Jag vågar inte räkna, men det lutar i så fall mot prylbög!

Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/08/23 :  19:11:29  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
om man då är "fattig student" som jag och her de flesta av mina cdskivor brända ska man räkna med valigt pris eller ska man räkna på ca 10 kr styck ?

MVH:
Andreas Erixon Arnqvist

paradis_oscar@hotmail.co
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/08/23 :  19:15:49  Show Profile Send Timbre a Private Message

Intressant kvot, men om man nu är ärlig mot sig själv och bara räknar på de skivor i samlingen man verkligen har lyssnat på under de senaste åren, faller det hela i en helt annan dager.
Avdelningen skivor som aldrig avlyssnas varierar ju också från person till person.
Handen på hjärtat, hur är det egentligen...

Ingenting är så bra att det inte kan bli bättre.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000