HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 nätfas???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/08/23 :  08:27:43  Show Profile Send ekman a Private Message
Hejsan

jag kom just hem ifrån Texas och där passade jag på att handla en van den hul fasmätare och nu har jag varit hemma i 2dagar och testade just att mäta fasen på mina grejer och kom fram till att cdn var fel och förstärkaren satt rätt =) så skulle någon som gjort detta kunna beskriva vilken skillnad ¨detta har gjort för er? för jag känner just nu som jag gjorde första gången jag lyssnade på shakti i min egen anläggning det SKA/BÖR inte göra en så stor skillnad?? inbillar jag mig?? basgången är nu helt bergfast och underbar =) jag bytte högtalarkablar får två dagar sen och jag tyckte att mellanregister och diskant inte satt riktigt det lät som om något var fel? något som låt och irriterade nu låter det helt underbart i alla register det kan visserligen bero lite på att htkablarna är lite mer inspelade men ändå =) men som sagt erfarenheter av nätfas uppskattas...

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2002/08/23 :  09:05:45  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Tycker röster och instrument blir mer punktformiga med fasen rätt.
Fast ibland vete fasen...

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/08/23 :  09:11:14  Show Profile Send ekman a Private Message
jag förstår vad du menar =) jag har dock inget som helst tvivel om att ljudet ändrades och till det bättre men denna skillnaden kan jag säga var INTE expekterad

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/23 :  09:52:39  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Välkommen hem till getingboet!!

Ur fas= tröttsam diskant, diffus bas och dålig punktformighet. Det är diskanten man tar det på oftast.

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2002/08/23 :  09:56:38  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
När jag vände på kontakten på förstärkaren åkte stereobilden "en halv meter bakåt"...

/P

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/08/23 :  10:04:17  Show Profile Send ekman a Private Message
tackar så mkt Sladd

och jo jag håller med dig om basen jag bytte nyss ifrån supra till transparent plus och transparents kännetecken är ju basen men det blev bara MER bas tyckte jag men efter kontakten vändes så kom detaljen fiiiiint och det känns inte alls lika svullet längre nu e d bara bra

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/08/23 :  14:43:39  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
ekman, du kan inte ta å skicka fastestaren till mig??=)

ps skicka lite rolig högtalarkabel också

"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/08/23 :  16:16:51  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jag spelar med fasvända poler på alla apparater,
det låter mer live då!

:)

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/08/23 :  19:04:53  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
hur kan man veta vad som är "rätt fas" ?, visst det går ju att kolla vägguttaget. men primärlindningen på trafon har väl ingen bestämd fas vad jag vet ?

MVH:
Andreas Erixon Arnqvist

paradis_oscar@hotmail.co
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/08/23 :  19:52:23  Show Profile Send P.P a Private Message
P.P har en billig fasmätare (inköpt på GeKås i Ullared för 39 pix) som utrustningen testas med m a p fasen på väggutttaget. Vissa apparater (mindre goda) reagerar oftast positivt på att bli rättvända andra kan vara upp&ner (fasmässigt) utan att det ställer till det.

Go to Top of Page

keyzer
Starting Member

8 Posts

Posted - 2002/08/24 :  01:12:34  Show Profile Send keyzer a Private Message
Har inte provat ovanstående ännu men jag ska kanske ge det ett försök. Däremot kan jag rekommendera tweak #330 på nedanstående sida. Det gav årets bästa ljudförbättring kan jag säga
Sällan något gott som kommer av att bli sjuk men i det här fallet gjorde det det.

http://www.audiotweaks.com/collection_descend.asp

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2002/08/24 :  09:17:42  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Detta med rätt fas i väggen är inget hokus pokus. Jag är för dålig på ellära för att beskriva exakt men man mäter ut när man får minst spänning i chassiet efter hur man ändrar kontakten i väggen. Våra apparater är inte "symmetriska".

Det skiljer också mellan olika tillverkare var fasen "ligger" i apparatänden av kabeln. Tittar man in i kontakten så den bildar ett "V" har en del tillverkare fasen upp till vä, andra upp till hö. Vet man säkert kan man kolla med en enkel faspenna.

Krell har upp till Vä, Advantage har upp till Hö t ex.

- - Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt - -
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2002/08/24 :  12:27:42  Show Profile Send ud a Private Message
Jorma har ju en bra beskrivning på sin hemsida
http://jorma.sansobalans.se/1470.html

/Urban

Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/08/24 :  12:37:04  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
nog kan det säkert fungera... jag har aldrig uplevt någon skillnad men jag säger för det inte att det bara är bluff o båg, sen så är ju min anläggning inte den bästa heller.
men om det nu är när det ligger minst spänning i chassiet, vad händer då om man har en icke ledande låda ?.
föresten så har jag läng funderat på era guldstjärnor...
är det bara för att utmärka er eller får man bättre ljud hemma med guldpläterade stjärnor här på forumet ?

MVH:
Andreas Erixon Arnqvist

paradis_oscar@hotmail.co
Go to Top of Page

no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts

Posted - 2002/08/24 :  13:05:49  Show Profile Send no_85 a Private Message
För alla som är intresserade; Läs: http://hem.bredband.net/b100922/Hoegtalarskroenor.html

Mvh

// no_85
..::Prylarna::..
I'm #85 so why try harder...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000