HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Skivbolag sänker priset på skivor ...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/09/04 :  13:41:50  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Koll här ...

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/09/04 :  13:52:50  Show Profile Send dole a Private Message
Detta är extremt viktigt i sammanhanget.
quote:
Om prissänkningen även ska nå ut i konsumentledet är dock upp till återförsäljarna.
DagensIndustri

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/09/04 :  13:54:29  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Om det blir så att skivorna kommer kosta 110SEK i butik kommer det innebära stora förändringar i mitt köpbeteende.

Flera skivor imköpta på impuls via lokala handlare än stora planerade köp via nätbutikerna...

Detta är någonting som jag har längtat över länge!

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/09/04 :  14:15:22  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Sen finns väl risken att det inte händer någonting "over here" Tänker då på Springsteens Rising som såldes för "Rea" pris i staterna och på issa ställen på globen. Var fullpriset i sverige rabbaterat? Nope!

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/09/04 :  14:38:06  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Här är mer info om samma nyhet

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/09/04 :  14:52:08  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

waow

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/09/04 :  14:54:22  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Kan inte alla elektroniktillverkare oxå sänka priserna så att audioelektronik oxå blir billigare

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/09/04 :  15:10:48  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Kan inte säga det bättre än Mr Burns "when pigs fly"


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Rollo
Member

175 Posts

Posted - 2003/09/04 :  15:26:13  Show Profile Send Rollo a Private Message
Jahupp, det är väl bara att göra en omvänd köpbojkott och spendera brallorna av sig. Prissänkning är ett beteende som ska uppmuntras.
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2003/09/04 :  16:41:34  Show Profile Send Anton a Private Message
Kul att skivbolagen äntligen insett det enda riktiga istället för att som nu, förstöra skivor med fördyrande och verkningslösa "kopieringsskydd"!
Hoppas att försöket slår väl ut.
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/09/04 :  17:00:33  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Hoppas verkligen att det går igenom. Själv skulle jag köpa så mycket mer skivor verkligen. Idag tvekar man på väldigt många eftersom vissa affärer är överdrivet dyra.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/04 :  17:25:11  Show Profile Send Bravo a Private Message
Märk väl, priserna skall sänkas i USA, och/om det faller väl ut så kanske/möjligen kan man tänka sig att göra något liknande här också.

Skulle detta mot förmodan bli verklighet har om än i mindre omfattning kommer regering och riksdag säkert snart på att höja skatten så skivbolagen och statens kassakistor får in mer pengar.

Bravo
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/09/04 :  17:45:29  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
... kommer regering och riksdag säkert snart på att höja skatten så skivbolagen och statens kassakistor får in mer pengar

Bravo,

Förmodligen

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

BloodyAmatör
Starting Member

27 Posts

Posted - 2003/09/04 :  17:58:37  Show Profile Send BloodyAmatör a Private Message
Jag tror inte en sänkning av priset ner till 110Kr skulle ha nån större betydelse för försäljningen. De flesta som tankar hem musik och bränner den bryr sig inte om ljudkvaliten eller om dom äger originalskivan. Dom vill bara ha sin "lugna ballader 34" och 110kr är ju dyrare än gratis...

The story's always the same
Seven-hundred tons of metal a day
Now sir you tell me the world’s changed
Once I made you rich enough
Rich enough to forget my name

Edited by - BloodyAmatör on 2003/09/04 18:00:26
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/09/04 :  19:44:43  Show Profile Send Magnuz a Private Message
110:- Skulle det vara billigt? Jag försöker låta bli att köpa skivor som kostar mer än en hundring (de flesta kostar väl kring 79:-) och det brukar faktiskt gå ganska bra, bara man har lite tålamod.
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/09/04 :  22:04:47  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Jag tycker 110:- vore ett riktigt bra pris, även om jag sällan köper fullpris utan mest letar bland dem under hundralappen.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Yps
Member

180 Posts

Posted - 2003/09/04 :  22:18:39  Show Profile Send Yps a Private Message
Finns det ingen billig nätbutik i USA som man skulle kunna importera ifrån då? Eller äter frakt/moms/tull upp rean isåfall?

//Magnus
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/04 :  22:18:49  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nej 110:- är inte heller urbilligt, men billigare än 179-199:-.

I rimlighetens namn, om nu detta inträffar, är väl att lågprisskivorna och extrapriserna också kommer att sjunka.

Som ett förstasteg tycker jag nog att det är väldigt bra om det skulle nå konsumenten vilket ju inte är säkert.

Våra politiker t.ex. har ju svårt att tåla att något skulle kunna vara billigt och åtkomligt för de flesta.
Handlarna kanske inte sänker sina priser med mer än några öron osv.

Dessutom denna sänkning gäller i USA, faller det inte väl ut där kommer det heller aldrig troligen att provas här på denna sida om pölen.

Bravo
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/09/05 :  00:40:39  Show Profile Send Björn N a Private Message
Jag tycker 110 kr är ett rimligt pris på en skiva!

Okej att jättemånga kommer "bränna vidare" som vanligt, men de flesta jag pratat med tycker att det är mkt roligare att äga en "riktig" skiva, med omslag, fotografier etc.. liksom, hur kul är det att äga skivsamling beståendes enbart av brända skivor? DET ÄR INTE VÄRT BETECKNINGEN "SKIVSAMLING"!!

Mina hembrända ligger i en hög utan fordral, ingen anledning att vara rädd om dem ju=)

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2003/09/05 :  10:17:22  Show Profile Send CC a Private Message
50:-
Då kommer ALLA mina brännskivor ersättas! Samt blir jag tvungen att köpa en Billy bokhylla på IKEA ytterligare för att få plats med mina nya skivor

OBS! Drömma är la tillåtet

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

gudmundsson
Member

166 Posts

Posted - 2003/09/05 :  11:21:01  Show Profile Send gudmundsson a Private Message
Jag köper gärna 2 skivor för 200kr istället för 1 skiva för 159kr... så mina kommer klart att öka ifall dom sänker priset.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/09/05 :  11:50:57  Show Profile Send Larsen a Private Message
OM den kommer hit, prissänkningen, så får man hoppas att inte skivhandeln försöker roffa åt sig större marginal...
Tycker oftast att prishöjningar drabbar konsumenternas plånbok, medans sänkningar sällan märks...
Det var nog ett par år sedan jag köpte en fullprisskiva.
Begagnatshopperna är en oas! Wohoo...

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/09/05 :  12:28:22  Show Profile Send Kero a Private Message
Jag vill inte vara en superpessimist men detta känns som ett typiskt läge då vi konsumenter här i sverige inte kommer märka ett jä_vla skit av den här prissänkningen.
Slår prissänkingen igenom kommer staten helt plötsligt införa nån "musik njutnings skatt" så att priset hamnar på samma nivå ialla fall.

Jag gör som Magnuz. I sverige köper jag i princip bara skivor som är nedsatta i pris, det finns ett väldigt stort utbud för 70-100:- på t.e.x Ginza och CDON, med min musik smak ialla fall. Just nu väntar jag t.e.x på en Eric Bibb och en Keb Mo platta från ginza för 79:-/st.
Har köpt alla Sophie Zelmanins skivor från dessa två för priser mellan 59-79:-/st.
Ska jag ha nån ny skiva köper jag den från http://www1.cd-wow.com.hk . Utbudet är ju inte nåt för den med lite "svårare" musik smak men är det en ny skiva som bara är någorlunda populär så finns den nog. T.e.x Ben Harper "Diamons On The Insida" för ungefär 100:-. Det är bra pris och det ger jag gärna för en ny skiva. Det är många år sen jag var och köpte en fullpris skiva på åhlens.

Edited by - Kero on 2003/09/05 12:30:22
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/09/06 :  15:01:27  Show Profile Send divander a Private Message
Läste idag i DN att det från skivbolagen inte skulle bli någon sänkning i sverige.

Att det skulle läggas på någon typ av punktskatt bara för att priset sjunker är väl ganska långsökt. Det har väl aldrig hänt förr? Eller?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/07 :  01:32:38  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jodu, videoband t.ex. jag vill minnas att motiveringen var att det var för billigt och lätt att spela in.

Bravo
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/07 :  01:40:54  Show Profile Send Bravo a Private Message
Sedan kan det säkert motiveras med att lyssnandet ökar energiförbrukningen, massor av påslagna apparater och därav upkommer en extra lyssningsenergiskatt.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/09/07 01:41:27
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000