Author |
Topic |
|
JanErik
Member
106 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 15:25:03
|
Blir det nån hörbar skillnad med spikes under högtalarna? Meningen med dem är väl att energin skall gå ut i luften istället för ner i golvet, eller hur?
T.o.m. de som Biltema säljer är ju svindyra! |
|
Kraniet
Member
686 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 15:45:59
|
största vinsten som jag ser det är att man kan justera spikarna så högtalaren står still. är golvet ojämnt så står en högtalare och vickar.. att dom fungerar som akustiska dioder och annat är nog bara strunprat vinsten ligger i att högtalarna står stilla och stadigt |
Carlssoninspirerade självbyggen
NAD 2200
Källa? Dator..
"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy.. |
|
|
hifiman
Member
142 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 18:35:03
|
kraniet:
det håller inte jag med om. har ett par Atacama ställ till mina diy-högtalare, och de låter mycket bättre med spikes än utan. igår köpte jag tabletter att ha mellan spikes och golv för cirka 200:- per högtalare, och dessa förbättrade speciellt basen markant |
själv är bäste dräng!! |
|
|
Tank
Member
520 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 19:14:43
|
Meningen med spikes var från början att man skulle koppla högtalarna till golvet på ett så effektivt sätt som möjligt - och få lådresonanserna att gå ner i grunden. Så långt allt bra - förutsatt att man ställde högtalaren på en berggrund, och inte ett normalt vardagsrum... Man ville alltså att energin skulle ner i golvet, så den inte kunde generera skräp i lådan.
I vanliga vardagsrum har jag upplevt det som att det fungerar tvärtom - spikesen kopplar bort högtalare från golv, och man låter lådan generera vad den vill. Samtidigt vinner man att energin inte går lös (lika mycket) på väggar och golv och genererar skräp på det viset. Frågan är vad som är värst, vilket torde bero både på högtalare och rum.
Med? Utan? Mja, du får nog testa det enskilda fallet, det är min småskaliga rekommendation. |
Edited by - Tank on 2003/09/03 19:15:18 |
|
|
Kraniet
Member
686 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 22:05:24
|
jag vet inte om jag förstår vad du menar hifiman.. du verkar tolka det som att jag är emot spikes? det är jag absolut inte.. jag vet av erfarenhet av att det funkar så det är inte det.. exakt varför det funkar vet jag dock inte.. |
Carlssoninspirerade självbyggen
NAD 2200
Källa? Dator..
"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy.. |
|
|
Larsen
Member
833 Posts |
Posted - 2003/09/04 : 09:14:05
|
Tääääänk om spikes kommer från landet med heltäcknigsmattor överallt... tanke, tanke, tanke... |
Har ingen koppling till varumärket Larsen |
|
|
|
Topic |
|