HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Spikes nödvändigt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2003/09/03 :  15:25:03  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Blir det nån hörbar skillnad med spikes under högtalarna? Meningen med dem är väl att energin skall gå ut i luften istället för ner i golvet, eller hur?

T.o.m. de som Biltema säljer är ju svindyra!

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/09/03 :  15:45:59  Show Profile Send Kraniet a Private Message
största vinsten som jag ser det är att man kan justera spikarna så högtalaren står still.
är golvet ojämnt så står en högtalare och vickar..
att dom fungerar som akustiska dioder och annat är nog bara strunprat vinsten ligger i att högtalarna står stilla och stadigt

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/09/03 :  18:35:03  Show Profile Send hifiman a Private Message
kraniet:

det håller inte jag med om.
har ett par Atacama ställ till mina diy-högtalare, och de låter mycket bättre med spikes än utan. igår köpte jag tabletter att ha mellan spikes och golv för cirka 200:- per högtalare, och dessa förbättrade speciellt basen markant

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2003/09/03 :  19:14:43  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Meningen med spikes var från början att man skulle koppla högtalarna till golvet på ett så effektivt sätt som möjligt - och få lådresonanserna att gå ner i grunden. Så långt allt bra - förutsatt att man ställde högtalaren på en berggrund, och inte ett normalt vardagsrum... Man ville alltså att energin skulle ner i golvet, så den inte kunde generera skräp i lådan.

I vanliga vardagsrum har jag upplevt det som att det fungerar tvärtom - spikesen kopplar bort högtalare från golv, och man låter lådan generera vad den vill. Samtidigt vinner man att energin inte går lös (lika mycket) på väggar och golv och genererar skräp på det viset. Frågan är vad som är värst, vilket torde bero både på högtalare och rum.

Med? Utan? Mja, du får nog testa det enskilda fallet, det är min småskaliga rekommendation.

Edited by - Tank on 2003/09/03 19:15:18
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/09/03 :  22:05:24  Show Profile Send Kraniet a Private Message
jag vet inte om jag förstår vad du menar hifiman.. du verkar tolka det som att jag är emot spikes? det är jag absolut inte.. jag vet av erfarenhet av att det funkar så det är inte det.. exakt varför det funkar vet jag dock inte..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/09/04 :  09:14:05  Show Profile Send Larsen a Private Message
Tääääänk om spikes kommer från landet med heltäcknigsmattor överallt... tanke, tanke, tanke...

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000