HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare till Primare A 20 mk2
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/09/07 :  16:37:08  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Dvs inte alls varmt och detaljerat, vilket jag oftast i sjäva verket anser vara en paradox.

Till Canton skulle egentligen Arcam passa bättre,men nu var ju inte frågan om matchning till Canton utan matchning till Primare. MvhKristofer
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2003/09/07 :  17:05:58  Show Profile Send mucke a Private Message
Hm. Nu blir man lite kluven. Hur är det med B&W då?
ex 805.

Mvh Mucke.
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/09/07 :  18:04:49  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej jag tror , dock så har jag lyssnat mycket lite på B&W,men som sagt, jag tror att dessa skulle kunna funka mycket bra.Annars så har du ju bl a QRSmen det är som sagt min vanliga rekommendation, inte minst eftersom jag använder QRS i min hemmabio, tillsammans med just de förstärkare från Primare som du tänker på. MvhKristofer
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2003/09/07 :  18:08:25  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Nej blev lite fel där.Ursäkta,jag använder inte A20.Missade att jag redan rekommenderat QRS. MvhKristofer
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/11 :  20:04:53  Show Profile Send niklas a Private Message
Jag tror inte alls som whiskeyman. Du själv kommer förmodligen ha en tredje uppfattning. Det är ju liksom därför det finns ett forum...

Testa med Canton, jämför med så många modeller Du kan!

whiskeyman: Varmt och detaljerat är inte en paradox. Det är ett ljudideal som uppstår när anläggningen spelar ordentligt (imho) i ALLA register, från bas till diskant. Har Du aldrig hört det är Du välkommen hem till mig för en demo...

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/09/14 :  09:26:33  Show Profile Send bjarne a Private Message
Tänkte bar kommentera Canton till Primare resp Arcam, eftersom jag lyssnade just på dessa kombinationer i förra veckan - Tanken var att hitta nytt till mina ergo. A75:an var under all kritik (i denna kombo), med ett hårt, pushigt ljud. Det lät som att den fick jobba hårt för att driva ett par ergo 900. Det räckte med en mycket kort seour för att inse att man aldrig skulle orka lyssna mer än i 5 minuter om man inte byggde ett rum gjort av gull fiber och klätt med tube traps.
A80 hade betydligt mer pondus, en relativt fast bas, fortfarande låg ljudbilden väldigt långt fram. Övre mellanregistret (läs ljusa kvinnoröster) var lite accentuerat, diskanten var lugnare, men inte mjuk.
Primare I20 hade en helt annan mjukhet genom hela registret, men basen var inte lika tight som med A80. Mellanregistret hade en värme som inte fanns hos arcammodellerna, och diskanten var något avrullad.
Jag vet inte varför arcam anses ha värme. Detta var andra gången jag provade och det funkade inte denna gång heller.
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2003/09/14 :  10:33:09  Show Profile Send mucke a Private Message
Tur att man inte har Arcam då
Jag får nog gå på min första tanke, men det kanske inte blir just 805:an.
Nu har ju den nya 705:an kommit, eller ska komma.

Mvh Mucke.
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/09/14 :  16:00:27  Show Profile Send bjarne a Private Message
Sorry, jag vet att det skulle handla om primare, men det blidde ju en slags recension av uppföljaren till din stärkare och vad den gör med ljudet....eller inte gör...eller hur man nu ska se det.
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2003/09/14 :  16:37:38  Show Profile Send mucke a Private Message
Det är lugnt. Förövrigt så har jag beställt ett par B&W 602 s3 nu.
jag kanske är lite snål som inte lägger mer på högtalare men dom låter för jävla bra för pengarna.
Jag orkar inte lyssna på mina gamla scottisar längre.

Mvh Mucke.
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2003/09/20 :  11:18:32  Show Profile Send mucke a Private Message
Jag har nu fått hem mina B&W och det låter inte så roligt.
Visst det låter rent och ganska välupplöst med ett fint mellanregister.
Fast man saknar något. Det är helt enkelt inte roligt att lyssna.
Det låter lite livlöst på nått sätt, svårt att förklara.
Lite trögt och ljudet vill inte riktigt släppa. Jag har provat olika placeringar utan resultat.
Helt klart så låter det bäst med en fri placering i rummet fast det var väl ingen nyhet.
Givetvis så tror jag att det kommer att bli bättre med lite mer inspelning av högtalarna, fast jag har min misstanke angående förstärkeriet.
Vad tror ni, räcker Primaren till?
Jag undrar det.
Det kanske finns fler här som har dessa högtalare?
Vad har ni för erfarenheter.
Det lät nästan bättre med mina 25 åriga scottisar

Mvh Mucke

Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/09/20 :  12:11:43  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
mucke: Vänta med att dra slutsatser tills du gett dem lite tid att spelas in! Minst 100 timmar skulle jag vilja rekommendera, även om mina Audiovector M3 super fortsatte att utvecklas även därefter.
Primaren borde räcka till kraftmässigt, men hur förstärkare och högtalare matchar varandra ljudmässigt kan jag inte uttala mig om. Men, som sagt, hav tålamod!

Audiovector M3 Signature, Naim DAC-V1, CD5x, NAC112x, NAP150x, Flatcap2x. Pro-ject 1 with Ortofon MC10 Super
Nordost Black Knight signal cable, Naim NACA5 speaker cable.
Old Vincent SV-233, Vincent CD-S3,Audioquest BedRock loudspeaker cable used as computer/bedroom sound system
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2003/09/20 :  12:25:40  Show Profile Send mucke a Private Message
Primare är väl kända för att vara snudd på helt neutrala så själva matchningen är nog inga problem.
Om det inte var så förbenat tråkigt att lyssna så hade man väl varit halvnöjd.
Lite mer driv och jävla annama hade varit kul.

Mvh Mucke
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/09/21 :  16:13:27  Show Profile Send Poe a Private Message
Tjena mucke!
Jag har själv ett par B&W 602 S3 tillsammans med en Primare I20 och upplever exakt det ljud du beskriver. Jag har hela tiden trott att det är min gamla cd-spelare som är i behov av uppgradering, (snart 10 år Pioneer PDS-703), men det kanske inte är hela sanningen. Har f.ö lyssnat på mängder av cd-spelare och just nu är jag ganska intresserad av Rega Planet. Den borde väl upphäva det något trista ljudet? Eller kanske är det kombinationen 602 / Primare som inte går riktigt hem, eller så är det helt enkelt så att B&W:s 602 är tråkiga??

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2003/09/21 :  17:18:41  Show Profile Send mucke a Private Message
Poe

Jag har nu maraton lyssnat
C:a 30 timmar har det blivit nu i helgen. Kan säga att ljudet har ändrats väldigt mycket.
Alltså jag förundras hur bra dessa högtalare börjar låta.
Allt som jag beskrev förut är som bortblåst.
Jag var faktiskt på väg att skapa en ny tråd om synergi effekt mellan Primare och B&W.
Jag tycker att dom passar väldigt bra ihop.
Hur gamla är dina högtalare?
Det är ganska lustigt. Jag köpte high fidelity i går och där testar dom B&W cm6.
Direkt ur kartong så upplevde dom samma fenomen. Högtalarna lät tunnt vasst och dött.
Det visar sig att B&W kräver mycket lång inspelningstid innan det börjar släppa.
Mina har blivit en helt annan högtalare bara på C:a 30 timmar.
Föresten, Välkomen till hififorum.

Mvh Mucke



Edited by - mucke on 2003/09/21 18:04:09
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/09/21 :  18:17:18  Show Profile Send Poe a Private Message
Jag har haft mina B&W i snart 10 månader och du har helt rätt, ljudet blir avsevärt bättre med tiden. Jag upplevde nog mina helt inspelade efter ca 3 månaders "normal" användning. I början var basen extremt fet och ljudbilden ganska smal. Nu är det mycket tightare ljud och betydligt bredare/detaljerat perspektiv. Jag ska erkänna att det behövs lite mer "tweaks" för att få perfekt ljud ur dem, exempelvis några kilo sand i varje högtalarstativ.
När jag köpte Primaren (tidigare en Pioneer A-400X) blev ljudet betydligt bättre, mer avslappnat och detaljerat, mer Hi-fi helt enkelt. 602:orna kräver också en hel del kraft av förstärkaren för att ge ett riktigt driv i ljudet (f.ö är det nog sant för alla deras högtalare). Jag saknar dock fortafrande det där lilla jävlar-anamma/engagemanget som jag vill ha och en ny CD-spelare kanske är svaret.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/09/21 :  18:20:58  Show Profile Send Poe a Private Message

P.S
..tack för välkomnandet till forumet.

Poe

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2003/09/21 :  18:29:37  Show Profile Send mucke a Private Message
Jo, jag vet att B&W kräver sin förstärkare. Det var därför jag från början hade min misstanke mot Primaren.
Det visar sig nu att den klarar av högtalarna hyffsat bra.
Kanske att Primare A 30.1 är ett bättre val till dessa högtalare, eller varför inte ett A 30.2 slutsteg.
Det finns ju pre out på A 20.
Fast jag kan nog leva ganska länge med det ljud jag har nu

Mvh Mucke.
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/09/21 :  19:01:01  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Hej Poe o mucke. Har ni testat att plugga porten för att tighta till? Har en bekant som fick en mycket positiv förbättring på golvaren i samma serie med plugg. Jag har sett kommentarer om detta på de mindre moddelerna i 600 serien oxå. Gratis Tweak...
Go to Top of Page

sjorslev
Jumon Audio

30 Posts

Posted - 2003/09/21 :  20:00:50  Show Profile  Visit sjorslev's Homepage Send sjorslev a Private Message
Her i Danmark ville du blive anbefalet at forsöka med System Audio til Primare, da dom ut över at göra Högtalare, har importen af Primare til Danmark. System Audio er defor delvist utveklade med hjälp af Primare Equipment.
Jeg gillar dog lidt mera kontant bas en System Audio normalt preserer, så jeg har DIY högtalare med Scan Speak og Vifa element til min Primare.

Mit skivna kallas vel Svansk elle Denska, inte Dansk och heller inte Svenska

hilsen Sjorslev

www.jumon-audio.dk
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000