HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Förstärkartips till Dali Evidence 470
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

csh
Starting Member

18 Posts

Posted - 2003/09/02 :  23:45:31  Show Profile Send csh a Private Message
Hej!
Börjar bli sugen på att uppgradera förstärkare och vill därför ha lite tips i prisklass 7-10kkr. Som rubriken avslöjar ska den driva ett par Evidence 470. CD-spelaren jag har för tillfället är en Denon DCD-1550AR, men den ska också bytas så småningom.

Daffyd
Member

319 Posts

Posted - 2003/09/03 :  00:16:20  Show Profile Send Daffyd a Private Message
Har kört med Denon PMA - 1500R, Audio Analogue Puccine SE och senast med Edison 60. Funkade bra med alla, men ljudkvaliteten steg med varje uppgradering.

Audio Analogue och Edison 60 har jag köpt begagnade.

Mvh.

David.

Den enda dumma frågan är den som inte ställs.

Edited by - Daffyd on 2003/09/03 00:18:13
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/03 :  00:20:55  Show Profile Send marbrink a Private Message
Mina föräldrar kör med Denon PMA-1500R och det låter mycket underhållande!
Annars kanske Rotel RA-1060 kan vara något eller den nya RA-1062 som kommer i dagarna.
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/09/03 :  13:33:35  Show Profile Send ReKo a Private Message
Marbrink: Är RA-1062 en direkt uppföljare till rotel ra-1060? Har du mer info? tacksam isf.

csh: Tycker annars du skall satsa på NAD.. t.ex. den nya c372 eller C352 tillsammans med cd:n 542. då kommer du undan ganska billigt samtidigt som det kommer passa dina högtalare perfekt.. men lyssna först.

/ Ante
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/09/03 :  18:05:13  Show Profile Send audiogear a Private Message
RA-1060 fungerar utmärkt till Evidence 470. RA-1062 är efterföljaren och en skillnad är bl.a. att den har begåvats med en balanskontroll. I övrigt kan du läsa mer i senaste (el. möjligen är det näst senaste) numret av HiFi Choice där den blev "best buy" i en större förstärkartest.
Go to Top of Page

Outsider
Member

55 Posts

Posted - 2003/09/03 :  18:41:44  Show Profile Send Outsider a Private Message
Jag kör mina 470 Evidence med en SAT Amplifix. Det låter mycket trevligt, spelade dem på en Nad 317 tidigare. Det låter bättre med Amplifixen, men inte så mycket som jag hade hoppats. En Begagnad Amplifix kan du få i det prisintervallet du angav.
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/09/04 :  00:18:39  Show Profile Send ReKo a Private Message
audiogear: skall kolla upp hifichoice sen.. Vilka andra förstärkare var med i testet? något intressant?

mvh
/ Ante
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/04 :  00:29:50  Show Profile Send marbrink a Private Message
Reko: RA-1062 är efterföljaren till RA-1060. Skillnaden är bl.a. bättre högtalarterminaler, phono-ingång, balanskontroll och att man bytt ut 50 komponenter(tror jag det var) för mer välljud. I testet slog den bl.a. Bryston, Musical Fidelity med flera. Tillsammans med Exposure vann den testet. Priset i Sverige kommer bli 9500 kr. Förmodligen riktigt mycket förstärkare för pengarna!
Go to Top of Page

24U
Member

883 Posts

Posted - 2003/09/04 :  01:52:53  Show Profile Send 24U a Private Message
Rekommenderar Thule IA150B. Placera Dali rätt med åtminstone 75-80 cm från bakvägg. Annars kan man lika gärna köpa Cerwin Vega direkt :-). Bra kablar gör mycket gott i basen.

https://www.facebook.com/stefanstudio
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/09/04 :  02:15:43  Show Profile Send niklas a Private Message
Lita inte så mycket på dom där testen i dom där tidningarna... Säger väldigt lite. Jag tror att man blir mycket mer nöjd om man köper den man själv tycker är den bästa förstärkaren än om man bara köper en för att den är "Best Buy" denna veckan...

Tidningarna kan ge Dig ett hum om vilka förstärkare som finns i prisklassen. Sen måste det vara upp till Dig och Dina öron att avgöra.

Hade själv tidigare en Rotel RA985 (2x100 watt, modellen innan 1070) för nåt år sedan och när jag bytte till Musical Fidelity A3 var det rätt stor skillnad. I positiv bemärkelse. Arcam A85 var vid denna tidpunkt det fräckaste man kunde ha enligt What Hifi, men jag tyckte inte den var ens i närheten av MF.
Nu är det ju inte alls säkert att MF är den bästa för Dig, i Ditt lyssningsrum, tillsammans med Dina högtalare. Men Du förstår säkert principen...

Lycka till!
/Niklas

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

ReKo
Member

183 Posts

Posted - 2003/09/04 :  12:08:39  Show Profile Send ReKo a Private Message
marbrink: vilken musical var det som var med i testet?

Håller med Niklas om att man inte skall stirra sig blind på tester.. men man kan gott utgå ifrån dem när man väljer vad man skall provlyssna. Finns oändliga kombinationer annars.
Go to Top of Page

csh
Starting Member

18 Posts

Posted - 2003/09/04 :  14:45:00  Show Profile Send csh a Private Message
Tack för alla tips! Helst skulle jag vilja lyssna och jämföra allihop, men det är nog ett lite väl stort projekt.

ReKo:
Var hittar man information om modellerna c372 och C352? Varken HiFiklubben eller Nads hemsida listar någon av dem.

Fann svaret själv: HiFi-klubbens nya katalog för 2004 innehåller info om dessa.


2_4_U:
Tyvärr tillåter inte nuvarande möblering ett avstånd på mer än 50cm från bakvägg. För att dämpa basen lite har jag därför lagt en strumpa i det nedre basreflexröret. Vad det gäller kablar har jag hört skillnaden. Använder ett par Tara Labs PhaseIII nu. De fungerade bättre än de Supra Ply jag testade med först.

Edited by - csh on 2003/09/04 15:36:46
Go to Top of Page

csh
Starting Member

18 Posts

Posted - 2003/09/25 :  21:02:57  Show Profile Send csh a Private Message
Efter att ha testat ett antal olika förstärkare i prisklassen 7-8kkr (med något undantag) har jag lyckats hitta en favorit bland dem. De jag lånade hem för test var följande: Rotel RA-1060, Thule IA100, Denon PMA-1500R, Denon PMA-1055 och Arcam A75+. Jag lyssnade också lite på NAD C370 men lånade aldrig hem den. Arcam A75+ föll mig klangmässigt i smaken. Absolut inte den effektstarkaste av dem, men mer än tillräckligt för mitt rum i dagsläget. Skulle det saknas kraft i framtiden går det ju alltid att ansluta ett slutsteg.
Nu är det riktigt roligt att lyssna på musik igen! Det blev ett ordentlig lyft ljudmässigt. Jag hör massor av detaljer på mina skivor som jag inte visste fanns där!
Go to Top of Page

Jadde
Member

1166 Posts

Posted - 2003/09/25 :  22:04:44  Show Profile Send Jadde a Private Message
Har du lyssnat på Micromega Minium? 5000:-

Go to Top of Page

csh
Starting Member

18 Posts

Posted - 2003/09/25 :  22:16:02  Show Profile Send csh a Private Message
Jadde:
Nej, det har jag inte. Glömde skriva att jag även köpte Arcamen idag och hoppas nu att jag kan sitta nöjd ett tag (iaf på förstärkarsidan).
Tack för tipset iaf!

Edited by - csh on 2003/09/25 22:16:30
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000