HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur varmt får det bli?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2003/09/02 :  19:47:33  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Hur varma blir era hembyggda slutsteg? Jag har nyligen byggt ett 2*25W klass AB slutsteg, och har något för liten kylare.
Vid normal lyssning blir kylflänsen aningen varm, inga problem att röra vid den dock, men jag skulle gissa på ca 45-50C.
Detta stabiliserar sig dock och håller samma temperatur ännu efter två timmar.

Om ni undrar så är den byggd enligt denna ritning: http://members.hometown.aol.com/_ht_a/lmdmkm/25w/25wamp.htm

Parasite
Member

734 Posts

Posted - 2003/09/02 :  20:22:53  Show Profile Send Parasite a Private Message
Med risk för att ljuga, så vänta på bättre svar, tills dess så följ detta råd, blir det så varmt så det är direkt opehagligt att hålla handen på sä är det nog lite för varmt

Det ska gå att tweaka, göra billigigare samt omtimera...måste ju gå ;P
http://w1.381.telia.com/~u38109144/
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/09/02 :  20:31:45  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Mina klass A steg ligger gissningsvis mellan 55-60 grader. Då kan man ta på flänsarna max ett par sekunder

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2003/09/02 :  20:32:46  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Skulle inte säga att det är obehagligt att röra vid den, men den är lite över min kroppstemperatur i alla fall.

Är jag paranoid? Jag har två steg på lika stor kylare som den på utvecklarens sida med bara ett.

BTW, om det är nån här som känner till han som har utvecklat steget skulle jag gärna vilja ha kontakt med honom, mailadressen som han hade på sidan funkade inte längre.

Edited by - JanErik on 2003/09/02 20:35:21
Go to Top of Page

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2003/09/02 :  20:44:51  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Ska fixa bilder och komplett byggbeskrivning bara jag får bilderna redigerade

Edited by - JanErik on 2003/09/02 20:45:31
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/09/02 :  20:55:43  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vilken termisk resistans har du mellan transistor och kylfläns? Och använde du pasta eller silikongummi?
Så länge som komponenten har samma temperatur som kylflänsen är nog inte 45-50 grader någon fara. Vet du vilken temperatur steget är designat för?

Go to Top of Page

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2003/09/02 :  21:48:27  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Termisk resistans, ingen aning. Har kiselpasta + glimmerisolatorer. Det är TOP-3-kapsels transistorer (TIP2955/TIP3055).
Go to Top of Page

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2003/09/02 :  21:58:35  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Har sysslat med överklockning en bra stund och vet att 45-50C är helt tillräckligt varmt för en processor iaf.
Go to Top of Page

Wolfie
Member

752 Posts

Posted - 2003/09/02 :  22:19:15  Show Profile  Visit Wolfie's Homepage Send Wolfie a Private Message
JanErik: Jag tror inte att det är någon fara att köra transistorerna vid de temperaturerna. De är ju ändå byggda för effekt, tillskillnad från processorn i din dator :) Har förövrigt kört en AMD Athlon 1800+ vid 60 grader och den gick helt stabilt...

Kör som rejvgudrun med hembyggda klass A steg som går väldigt varma. Runt 60 grader uppskattar jag kylflänsarna blir efter ca. 2-3 timmars lyssning. Men sålänge det får spela musik så rusar inte temperaturen iväg... Man tar dock helst inte så länge på dem...

Men om det är så som du säger att det inte är obehagligt att hålla handen på kylflänsarna (så att du kan hålla den där i minst 10 sekunder) så borde det vara OK. Det vill säga att nu värmen leds in i kylflänsarna och inte ut i luften. Men om du har hållit på att klocka datorer mycket så vet du ju hur man får en bra övergång för att leda bort värmen... jämna fina ytor med ett jämt lager pasta... ;)

Ingen ordning utan kaos!
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/09/02 :  22:56:43  Show Profile Send UrSv a Private Message
Vad har du för storlek på kylarna? Med 25 W klass AB skall det mycket till att få det nåt vidare varmt om den inte självsvänger...
Go to Top of Page

rikkitikkitavi
Member

653 Posts

Posted - 2003/09/03 :  07:49:49  Show Profile Send rikkitikkitavi a Private Message
om du inte har data på den termiska resistansen på kylflänsen kan följande grovuppskattning hjälpa:

räkna ut ytan på flänsen (hela ytan som berors av luft) i kvadratmeter

multiplicera ytan med 7,5 (en variabel som är beroende av fysisk utformning, skillnaden i temperatur mellan fläns och luft, luftens hastighet, en uppskattning ger ca 7,5 ,testa med diverse kylflänsar från elfa :)

invertera (1/svaret) svaret = termisk resistans mätt i C/W

/rickard

I m only in it for the DIY
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/09/03 :  09:04:37  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Rent tekniskt är det ingen fara så länge transistorkåpan ligger under 100 grader eller själva chipet under 150 grader. Fast konstruktionstekniskt så är det inte så lyckat med 100 grader varma komponenter. Livslängden kortas med hög värme.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2003/09/03 :  09:51:45  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Hur vet man om det självsvänger då? Ska det höras? För steget låter bra iaf.
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/03 :  10:58:05  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Låter det bra, känns det ok, så tror jag inte du behöver oroa dig ett ögonblick!

Om vi återgår till PC, så på det senaste lanet jag arrangerade hade vi 70 datorer (mest AMD) i en lokal som hade långt över 50 grader. Endast en av dessa datorer dog vid ett tillfälle.

Givetvis kanske man förkortar livscykeln en aning, men inte så att du bör oroa dig, det tror jag inte.

-Vecc
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/03 :  21:07:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
50 grader i lokalen låter inget vidare tycker jag...

De klass A slutsteg jag hade förr blev 55-60 grader.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/09/03 21:09:47
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000