Author |
Topic |
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 09:30:40
|
jag har Jazz, blues, gospel, klassikt, kör, pop, studioekvilibristik, 70 och 80-talsrock...
Jag saknar tung, ren och dynamisk hårdrock eller andra förslag. Inget Arena-brötande, inga 8 minuter långa solon utan dynamisk fartfylld tung musik. Och är det sång så något som sjungs i normalt tempo av någon som inte gör slut på sina stämband på 5 år....
Blev många "inte" där men den som hört 17 sekunder på death metal fattar varför
Dynamik och tunggung alltså. Skall spelas på mässan i Luleå t ex.
Hjälp en gammal man
, |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
Robis
Member
552 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 09:43:20
|
Jag brukar alltid kategoriskt rekommendera AC/DC () men något som du ska kolla upp är gruppen "A Perfect Circle" - plattan "Mere De Noms". B.la öppningsspåret är helljutet.
Lämpar sig nog riktigt bra för demo
/Råbis
|
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 09:46:37
|
LIVE- "hårda" killar som även kan hantera instrumenten.. |
Konsult hos Consulterna |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 10:19:21
|
Jimmy Rogers All Stars. En hårdsvängande blues platta. Inspelad för ett par år sedan.Mycket bra inspelning. Medverkar gör Clapton, Taj Mahal, Jimmy Page mfl. En blues platta som verkligen är blues. Rogers hade på ålderns höst det riktigt taskigt och för att rätta upp det hela så ställer de gamla lärljungarna upp. När skivan är inspelad går karln och dör! Rogers var gittarist hos bla Muddy Waters. |
pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255 Sugen på att lyssna? Skicka PM Svejk |
|
|
dole
en Harley day!
1656 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 10:33:14
|
Kolla den här länken: http://www.ayreon.com/ Och gå in på Ayreon där det finns lite musik exempel man kan ladda hem.
Jag spelade Ayreon Into the electric casle, när vi var på hifi consult på kabel testet för 2 årsedan. Symfoniskt och tungt hammondorgel, mellotron och andra kul instrument. Det är dessutom välproducerat, alla skivorna. |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
|
|
Pjotre
dr. kursuppgång
3276 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 10:53:25
|
Hmmmmmm...... |
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 11:12:57
|
Dream Theater eller Transatlantic kanske? Tool? Flower Kings?
Tror nog att du på "Scenes from a memory" med DT skulle kunna hitta vad du söker... heh...
/Gäorrg |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
|
|
dole
en Harley day!
1656 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 11:21:18
|
Pjotre Jag vet vad du tänker quote: Hmmmmmm......
|
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
|
|
Wintermute
Member
281 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 11:39:13
|
Ministry - In case You didn't feel like showing up
Härlig live-platta med två trummisar och massor med strängar. Hårt.
|
What can be said at all can be said clearly; and whereof one cannot speak, thereof one must be silent. |
|
|
stargazer
Member
445 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 18:37:56
|
sladd, från Luleå-demon dag 1 så körde jag butikens ex av Rage Against The Machine "Evil Empire", låten "Roll right".
Minns att du tyckte den var intressant, men gruppens första skiva är ännu bättre - såväl musikaliskt som ljudmässigt.
Därför: köp Artist: Rage Against The Machine
Album: "Rage Against The Machine" från 1992 (På omslaget är det en munk som tänt eld på sig själv, bensindunken syns bredvid.)
Låt: Alla är bra, men 'Take the power back' är grym särskilt basen, 'Know your enemy' är baske mig D-Y-N-A-M-I-S-K, 'Fistful of steel' är hysterisk tung. 'Wake up' från filmen Matrix (ettan) är kalas, tja... alla låtar är bra. Bra ljud också.
Headbanging per automatik utlovas! Och dina högtalare kommer att få svettas!
Finns på Ginza för 79 spänn, måste vara historiens j-vla fynd (ursäkta svordomarna).
Rock Hard / Stargazer
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7711 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 21:03:57
|
Jag har några tips: Pallas - the cross and the crucible låt 2+10 är bra demolåtar. Vettigt inspelade, lite mindre kompression och ett härligt driv i bas och trumma.
Mental hippie blood- svenskt band och detta är deras första.Tungt ljud men rätt ok klarhet.
von Groove - också deras första. Mycket bra ljud och första låten får ALLA att stampa takten till tunga riff. Kan vara svår att hitta
Arena - både Visitor och Immortal har ett bra ljud, klart och rent och inte särskilt komprimmerat.
Och så två gamla godingar?
Bob Mould - Workbook. både hård och mjuk på en gång men med ett klart fint ljud med bra separation och klarhet.
Boston - Foreplay long time är faktiskt ganska OK.
Micke
|
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 21:33:24
|
Oj oj oj.... tackar, det blir till att sitta på nätet i kväll och leta band och titlar.
Ac/Dc har för kass kvalitet som regel för att riktigt funka som demo om det är slagkraft och dynamik man är ute efter. Funkar bättre till ölen efter att mässbesökarna gått för dagen
,
|
|
|
Magnuz
Member
1572 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 22:04:56
|
Back in Black borde väl funka. Hemma hos mig är den MYCKET slagkraftig. |
|
|
Billie300B
Member
213 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 22:20:56
|
Fnys, Deep Purple, Machine Head. Basta! /Kristian
|
Den som syndar sover icke. |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 23:01:49
|
Nä, machine head funkar inte tror jag, möjligtvis live in japan..
Nu har jag köpt
A perfect circle Ayreon Ministry Rage against the machine
på Ginza, blir spännande att lyssna igenom det hela
Tack för hjälpen!!
, |
|
|
vecc
Member
458 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 23:07:51
|
Sladd: A Perfect Circle kommer bli A Perfect Demo ;)
-Vecc |
|
|
Terminator
Moved on...
1124 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 23:40:06
|
Om du köper en av Ac/Dc:s senaste skivor så får du rätt bra ljud, det lät iallafall bra när Mårten Design körde det på Stockholmsmässan härom året. |
|
|
kramer
Member
113 Posts |
Posted - 2003/09/02 : 23:58:11
|
Hej, Kanske lite sent att rekommendera något nu... men jag skulle verkligen rekommendera dessa skivor:
Theatre of Tragedy - Venus, riktig bra hårdrock med både en manlig och kvinnlig sångerska som kombinerar varandra mycket väl.
Crematory - Believe, helt underbart.
Om du vill ladda hem några ex från Internet för att lyssna kan du prova låtarna Venus och Siren med Theatre of Tragedy och låtarna The Fallen och Unspoken med Crematory.
Grymt bra musik med fantastisk dynamik och tyngd.
Bägge skivorna finns på cdon.
/Kramer |
Ljud är kul |
|
|
killroy
Member
74 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 00:09:04
|
Här är några grupper du kan kolla lite närmare på.
Det svenska bandet At vance, Only human. "finns på ginza"
Det italienska bandet Rhapsody, Dawn of victory. "finns på ginza"
Dom finska banden Celesty, Reign of elements. "jepp även denna finns på ginza"
Och tillslut det Brazilianska bandet Angra, Rebirth. "Ochså denna finns på Ginza"
Hoppas du hittar något användbart. |
|
|
mikethebike
Member
305 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 00:36:03
|
Billie300B: du vinner ... hade varit min klockrena rekommendation också |
I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know |
|
|
rowa
Member
569 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 07:51:29
|
Nightwish och kanske Freedom Call ? |
MVH/ Niklas ICQ: 21211745
|
|
|
dole
en Harley day!
1656 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 10:04:57
|
Hej Sladd Den Ayreon skivan som finns på ginza är del 1 "The Dream Sequencer" av 2 st skivor där den första är lite lugnare och den andra "Flight Of The Migrator"(som inte finns på Ginza) är lite tyngre. Men fortfarande inte någon mega-brak-död-på-en-eftermiddag-metal utan den mer lätta varianten.
Mycket nöje
Mvh dole |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 12:40:17
|
Hej de remastrede utgåvorna av AC/DC innan Bon Scott dog. T.ex Highway to hell med titelspåret och She Got A Touch. Mvh Kristofer |
|
|
Piggen
Member
676 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 12:41:04
|
Vad sägs om Rammsteins senaste, Mutter. Lite tung tysk musik :-) |
Indiana Jones är bara en blek kopia av Bröderna Dahl! |
|
|
krelle
Member
378 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 13:04:49
|
Tjena Sladd, Audioslave kanske kan va nåt. Tycker själv skivan e jättebra och funkar bra ljudmässigt. Andra låten " show me how to live" kanske kan va nåt att dema.......mvh Krelle |
|
|
SpLiX
Member
523 Posts |
Posted - 2003/09/03 : 13:20:52
|
Tung musik?? Tycker kanske ACDC är lite klent i det samanhanget.
Prova TOOL, Nine Inch Nail, Marilyn Manson, Rammstein så får du TUNG fet rock med tryck. Musik facket för denna typ av musik är väl tung industri rock. Tyngre kan jag nog inte rekomendera. Skillnaden på dessa artister/grupper är att kvalitén på inspelningarna är lite "bättre" mindre spretigt än säg, Kiss, ACDC, tidigare Metallica och dyligt.
Riktigt härlig rock stämmer jag in med Dream Theater, Nightwish (ocean born).
Live och A perfekt circle är bra, men knappast TUNG musik. |
Låter det?? BRA! |
|
|
Topic |
|