HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Gale 3020 stativhögtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Joshua
Member

56 Posts

Posted - 2003/09/01 :  18:39:38  Show Profile Send Joshua a Private Message
Köpte ett par Gale 3020 stativhögtalare idag. Undrar om någon här har några tips angående passande kablar till passande pris och lämplig placering?

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/01 :  18:52:13  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Tvåledare är bra till högtalare. Gärna minst 2 x 0,75 mm^2 om de är några meter, grövre dimension för längre längder. Placering? Det förstår jag inte riktigt vad du menar.
Go to Top of Page

Joshua
Member

56 Posts

Posted - 2003/09/01 :  18:54:25  Show Profile Send Joshua a Private Message
Jag menar om dessa högtalarna lider extra mycket av att stå för nära vägg eller dylikt.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/01 :  19:02:26  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jaha, jag trodde du menade placeringen av själva högtalarkabeln. De är ju onekligen svåra att placera fel (fast det är ju tämligen vanligt på stormarknaden att 50% av högtalarna har ena högtalarten fasvänd i förhållande till den andra). Placering av högtalare är svårt att säga något om. Jag har aldrig provlyssnat Gale så jag har ingen aning om hur de låter, och det beror även mycket på vilket rum de står i. Prova med att börja med en placering som föreslås i manualen. Vidare grundtips är att ha dem på stativ i öronhöjd, inte för nära väggen bakom, inte heller för nära sidoväggarna. Blir basen för svag, kan du prova att ställa dem närmre bakväggen, men då blir ofta ljudbilden "grumligare". Det är även viktigt att ha samma avstånd till resp högtalare, så att ljudet från var och en anländer samtidigt. Du kan utgå från en likbent triangel med lite smalare mellan högtalarna än det är från lyssningsplats till resp högtalare. Och så kan du vinkle dem in mot lyssningspositionen. Prova på bara!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Joshua
Member

56 Posts

Posted - 2003/09/01 :  19:22:51  Show Profile Send Joshua a Private Message
Tack för tipsen Knoppen. Tar gärna emot tips från någon med erfarenhet av Gale.
Go to Top of Page

Joshua
Member

56 Posts

Posted - 2003/09/02 :  00:26:03  Show Profile Send Joshua a Private Message
Har provat högtalarna nu. Fungerade utmärkt, riktigt bra ljud för den storleken och det priset.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.26 sekunder. Snitz Forums 2000